پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
شهر 50 هزار نفره گلبهار آرامستان ندارد؛ اگر متولیان امر به وظایف خود عمل نکنند، مردم خودشان تصمیم می گیرند و مکانی را برای دفن امواتشان تعیین می کنند.
شعار سال: شهر جدید گلبهار با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر، از محدود شهرهای جهان اسلام است که در آن محلی برای دفن اموات وجود ندارد.

این در حالی است که در کوچک‌ترین روستاهای ممالک اسلامی، محلی به‌عنوان آرامستان تعبیه شده است.

موضوع آرامستان در کنار دیگر مشکلات شهری، همچون نبود بیمارستان، ضعف سیستم حمل‌ونقل، کمبود فضای آموزشی و مراکز تفریحی و درد دل اکثر مردم این شهر جدید است.

یکی از شهروندان از اوضاع موجود ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید: مردم این شهر سرریز جمعیت مشهد هستند اما دلیل نمی‌شود همه خدمات را از مشهد بگیرند. مگر گلبهار شهر نیست؟ چرا امکانات شهری ندارد؟ کسی که آمده گلبهار باید امواتش را ببرد در بهشت رضای مشهد دفن کند؟؟ کجای دنیا این‌گونه است؟

این مطالبات مردی سوژه سخنرانی هر هفته حجت‌الاسلام محمد مروج، امام‌جمعه گلبهار در خطبه‌های نماز جمعه و جلساتی‌ات که با حضور مسئولان شهرستان انجام می‌شود.

جهت بررسی موضوع، با رییس شورای شهر گلبهار گفتگویی انجام داده است که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

قاسم نظری بابیان اینکه آرامستان یکی از ضروری‌ترین نیازهای هر شهر و روستای کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: ازآنجاکه مردم گلبهار مسلمان‌اند و آداب و روسم اسلامی دارند، امواتشان را نیز طبق آداب و رسوم اسلامی دفن می‌کنند لذا لزوم وجود آرامستان از نیازهای اولیه این شهر است.

وی ادامه داد: طبق قوانین و مقررات، سازنده شهر جدید (شرکت عمران) همان‌طور که برای شهر فضاهایی را به‌عنوان مسکونی، تجاری، تفریحی، بیمارستان و سایر مکان‌هایی که موردنیاز ساکنین است فراهم می‌کند موظف است مکانی را به‌عنوان آرامستان در نظر می‌گرفته است.

وی افزود: متأسفانه تاکنون سازنده شهر نتوانسته است با رشد جمعیت، مکانی را برای این منظور تعیین، تثبیت و مورداستفاده قرار دهند.

نظری خاطرنشان کرد: ۴ سال پیش شرکت عمران مکانی را برای این منظور در حدفاصل گلبهار و چناران تعیین کرده بود و طبق اظهارنظرهای مسئولین شرکت، مجوز وزارتی و شورای عالی معماری و شهرسازی را از مراجع مربوطه برای احداث آرامستان در محل مذکور گرفته بودند.

رییس شورای شهر گلبهار در ادامه بیان داشت: متعاقب آن در شروع به کار شورای شهر موضوع پیگیری شد و زمزمه‌های تغییر مکان و اختلاف‌نظر مسئولان چناران در خصوص محل آرامستان به نتیجه نرسید و مکان مذکور تغییر نکرد اما ازآن‌جهت که این زمین موقوفه بود، جلسه‌ای با حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی انجام شد که این زمین را جهت احیا و احداث آرامستان در اختیار شرکت عمران و یا شهرداری قرار دهند که متأسفانه این پیگیری‌ها به نتیجه نرسید.

وی بابیان اینکه ما به‌عنوان مسئول محلی هر چه در توان داشتیم را انجام داده‌ایم، گفت: این مسئله فقط با اراده مسئولان بالادستی قابل‌حل است و به نظر می‌رسد اراده محکمی از سوی متولیان امر برای احداث آرامستان در گلبهار وجود ندارد.

وی با تصریح بر اینکه حکومت وظیفه دارد که نیازهای ضروری مردم را برآورده کند، گفت: چگونه است که در اجرای خیلی از طرح‌های ملی، زمین‌های اشخاص را تصرف می‌کنند اما این زمین که زیر نظر حکومت است و بر موقوفات هم دستگاه‌های حکومتی نظارت دارند اما نمی‌توانند موضوع را حل‌وفصل کنند.

نظری عنوان داشت: در این شهر بیش از ۴ هزار هکتار زمین تصرف‌شده اما برای ۵۰ هکتار زمین آرامستان مسئولان توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند و این زیبنده نیست.

رییس شورای شهر گلبهار صبر مردم اندازه ای دارد و اگر متولیان امر اقدامی نکنند روزی خواهد رسید که مردم خودشان تصمیم می گیرند و مکانی را برای دفن اموات خود تعین می کنند که این مایه شرمساری همه مسئولان خواهد بود

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ندای چناران، تاریخ انتشار: 19 اسفند 1395، کد مطلب: -، www.neda-chenaran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین