پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: کارنامه دیپلماسی سه سال گذشته ایران در رابطه با برجام و مراحل اجرای آن خلاقانه است و جز این ارزیابی عالی چیزی نمی توانم بگویم.

شعار سال: سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: کارنامه دیپلماسی سه سال گذشته ایران در رابطه با برجام و مراحل اجرای آن خلاقانه است و جز این ارزیابی عالی چیزی نمی توانم بگویم.

ریابکوف در آستانه سالگرد اجرای برجام یا توافق هسته ای بین ایران و 1+5 افزود: گروه دیپلماسی هسته ای ایران با اراده و عزم هوشمندانه توانست در یک مذاکره بین المللی مذاکره بین المللی به برجام دست یابد و اکنون شاهدیم همکاری های جمهوری اسلامی به ویژه در عرصه اقتصادی با کشورهای مختلف در حال گسترش فراگیر است.

وی با اشاره به حمایت قاطع ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از برجام و تلاش های سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور برای رسیدن به توافق بین تهران و 1+5، تاکید کرد: برجام دستاورد بی نظیری در صحنه جهانی بود. به عنوان یکی از طرف های اصلی مذاکره کننده منجر به برجام اعلام می کنیم، رسیدن به برجام و توافق برای همه یک هدف لازم بود و اکنون نیز شاهد یکساله شدن آن و اجرای مراحل مختلفی از این پیمان هستیم.
ریابکوف ادامه داد: اجرای برجام نه تنها برای ایران و روابط با روسیه بلکه برای منطقه نیز دستاوردهای زیادی داشته است که از جمله آن می توان به نتایج همکاری های اقتصادی برای جمهوری اسلامی و تمامی طرف های برجام اشاره کرد.
مقام ارشد مذاکره کننده هسته ای روسیه اظهار کرد: برجام و اجرای موفق آن به نفع همگان است و امکانات فراوانی برای بهره برداری های گسترده در عرصه های مختلف ایجاد کرده که باید از آن بهره گرفت.
وی گفت: برای نمونه حتی صادرات کالاهای دارای کاربرد دو منظوره که در قالب تحریم ها ارسال آن به ایران ممنوع شده بود اکنون با ساز وکار مشخص قابل خرید است. روند اجرای برجام همچنان ادامه دارد و مسکو از این دیدگاه تهران در باره لزوم اجرای تعهدهای برجامی آمریکا و انگلیس نیز حمایت می کند.
مقام بلندپایه وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به نشست دو روز پیش کمیسیون برجام با حضور هیات ایرانی و طرف های دیگر در وین، بیان کرد: کمیسیون توافق تهران و 1+5 همچنان به کار خود ادامه می دهد. مذاکرات اخیر سودمند بود و تصمیم های خوبی گرفته شد. هنوز برخی مسائل حل نشده است که می توان گفت، یکی از طرف ها اراده لازم سیاسی را در این زمینه ندارد.
ریابکوف گفت: اما در مجموع همه ابعاد تحت کنترل است و کارها پیش می رود. اکنون باید موانع بانکی از میان برداشته شود و از سوی دیگر، طرف های تحریم کننده نیز دریابند که تحریم های یکجانبه علیه ایران و همچنین روسیه باید حذف شود.
وی در ادامه با ارزشمند خواندن کارنامه دیپلماسی ایران در رسیدن به برجام و جایگاه آن در شکستن حلقه تنگ و سخت تحریم های ضدایرانی، تاکید کرد: اکنون از دیپلمات های ایرانی می آموزیم که چگونه می توان پیامدهای تحریم ها را حذف کرد، زیرا روسیه نیز هدف تحریم ها و سیاست های غیرقانونی قرار گرفته است.
مقام روسی ادامه داد: تحریم کنندگان باید به این واقعیت برسند که با ابزار تحریم نمی توانند به اهداف خود دست یابند. تاریخ هنوز نتوانسته به آنان بیاموزد، اعمال تحریم ها ناکام مانده است، از جمله اینکه ایران سالیان دراز زیر تحریم ها بود و اکنون نیز روسیه هدف چنین اقدام هایی قرار گرفته است.
وی گفت: آمریکا در یک سال گذشته، روسیه را تحریم کرده و مقام های آمریکایی در این مورد سخنان زیادی گفتند، ولی این سیاست ها شکست خورده است.
ریابکوف همچنین با اشاره به تاثیر برجام در افزایش سطح روابط بین المللی ایران با کشورهای مختلف به ویژه روسیه، گفت: مسکو و تهران از گسترش فراگیر روابط در سال های اخیر بسیار خرسندند. ایران و روسیه وجوه مشترک و برنامه های زیادی برای توسعه همکاری ها دارند. مناسبات سیاسی در تمامی سطوح توسعه یافته و هنوز هم زمینه های فراوانی برای پیشرفت وجود دارد.
وی در پایان اظهار کرد: بخش های دیگر همکاری های ایران و روسیه از جمله در عرصه انرژی هسته ای نیز پس از برجام گسترش زیادی یافته و روند ارتقا ادامه دارد. واقعیت مسلم این است که پیمان بین جمهوری اسلامی و 1+5 نه تنها برای جمهوری اسلامی بلکه برای تمامی طرف ها و منطقه سودمند بوده است .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار 25دی 1395، کد مطلب:316930 : www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین