پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۷۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
طی دهه اخیر شاهد رشد و توسعه پهپادها و تنوع کاربردهای آنها می باشیم .این رشد و توسعه مدیون چند رده از فناوری هاست. فناوری پردازنده ها تاثیرگذارترین فناوری برروی رشد پهپادها بوده است. این فناوری همراه با فناوری سنسورها ، امکان ساخت خلبان خودکار هوشمند را در ابعاد بسیار کوچک فراهم نموده است.

اختصاصی شعار سال: 

در ابتدای بحث لازم است شناخت کلی بر روی دسته بندی هواگردهای بدون سرنشین پیدا کرد. این نوشته آشنایی مختصر و مفیدی را برای شما فراهم می نماید.


تعدادی از پهپادهای دست پرتاب جهان

جدول زیر کلاس بندی انواع هواگردها به همراه برخی از شاخصه های پروازی آنها را ارائه کرده است:

دسته­ ای از پهپادها که بیش­ترین رشد را در استفاده تجاری داشته‌اند مولتی روتورهای عمود پرواز هستند. این مولتی روتورها با توجه به قابلیت نشست و برخاست عمودی و عدم نیاز به باند طویل، هم اکنون در کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

کوادروتور فانتوم از پرفروش ترین کوادروتورهای دنیا


*انواع کاربردهای پهپادها

کاربرد ها با توجه به نوع ماموریت تعیین می شوند. وزن محموله عملیاتی، مهمترین پارامتری است که تعیین می کند یک پهپاد قابلیت انجام یک ماموریت را دارد یا نه. ماموریت ها را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

1. جست‌وجو و نجات

2. بازرسی

3. امنیتی

4. تعقیب و مراقبت

5. علمی و تحقیقاتی

6. عکسبرداری هوایی

7. فیلم برداری هوایی

8. نقشه برداری

9. حمل و نقل

10. سایرموارد

در تولید محموله عملیاتی برای هریک از ماموریت‌های بالا، شرکت های بسیاری وجود دارد که بحث در خصوص آنها نیازمند گزارشی جداگانه است. تجارب داخلی نشان می دهد که بیش ترین کاربرد و ساده ترین کاربر سیستم های هوایی در ایران در حوزه فیلم برداری هوایی و ماموریت در نظر گرفته برای تیم های تعقیب و مراقبت است.


*اجزای یک واحد پهپاد:

هر سامانه هوایی دارای سه قسمت اصلی است که خود آن ها زیر سامانه هایی دارند. سه قسمت اصلی عبارتند از:

  •  پرنده
  •  ایستگاه زمینی
  •  ادوات پشتیبانی

مهمترین قسمت که سایر قسمت ها با توجه به آن طراحی می شوند خود پرنده است. ایستگاه زمینی و ادوات پشتیبانی با توجه به نیازهای فنی و عملیاتی پرنده طراحی و ساخته می شوند. 


نمونه ای از یک واحد کنترل پهپاد

این تمرکز به دلیل عدم اهمیت سایر قسمت ها نیست بلکه بیشتر به دلیل جو غالب داخل کشور بوده که سامانه را صرفا خود پرنده فرض می کنند. باید این نکته را مد نظر داشت که اگر یک پرنده از لحاظ عملکردی رفتاری مطلوب داشته باشد ولی رابط کاربری مناسبی نداشته باشد یا تعمیرات نگه داری آن راحت نباشد، پرنده عملیاتی نخواهد شد.

یکی از دلایلی که سال هاست که f-14 در امریکا کنار گذاشته شده ،هزینه تعمیر و نگه داری بسیار بالای این هواگرد است. در غیراینصورت حتی با معیارهای امروز f-14 های ارتقاء یافته ، هواگردهای مناسبی محسوب می شوند. همچنان که در ابتدا گفته شد دلیل دیگری که در مورد قسمت ها ایستگاه زمینی و پشتیبانی در ابتدای کار صحبت نمی شود طراحی این قسمت ها با توجه به کاربر و نوع عملیات هدف است. 

مابقی بحث در قسمت های بعدی نوشتار تقدیم بهره برداران و خوانندگان عزیز خواهد شد . 

تهیه و تنظیم : مهندس حمیدرضا رحیمی ، عضو گروه صنعتی سیمرغ

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هواپیمای کاغذی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
0
بیشترین سرمایه‌گذاری در جهان در زمینه ساخت و تجهیز پهپادها را وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام داده‌؛ به طوری که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ حدود ۳ میلیارد دلار هزینه برای طراحی ساخت و تجهیز پهپادها هزینه کرده‌
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین