پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶
تیغ مشکلات ماهی فروشان در محله دروازه کازرون همچنان در گلوی مردم شیراز مانده و طرح های جابجایی این مغازه ها هنوز راه به جایی نبرده است.

شعار سال: دروازه کازرون از محلات قدیمی و با سابقه شهر شیراز است که به راحتی می تواند مکانی مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد اما به دلیل نبود زیر ساختها این مهم ممکن نشده است.

از مهمترین اولویت هایی که باید برای ساماندهی این محله مد نظر قرار داد وضعیت کسبه ماهی فروشان در این منطقه است که علاوه بر بروز مشکلات بهداشتی به گونه ای چهره نا زیبایی را از این منطقه برای مردم نمایان می کند.

طی چند سال گذشته همواره بازدید های مختلفی از سوی مسئولین و فرمانداران وقت از این محله صورت گرفت که هر کدام به نوبه خود قول هایی را مبنی بر تغییر مکان کسبه این بازار داده اند که هیچکدام از این سخنان محقق نشده است.

چند سال پیش شهردار وقت شیراز اقدام به راه اندازی بازارچه آبزیان در خیابان نزدیک دروازه کازورن کرد که در مراسم افتتاح این بازارچه عنوان شد که کسبه ماهی فروش به این منطقه تغییر مکان خواهند داد تا علاوه بر رسیدگی به وضعیت بهداشت، ساماندهی این شغل نیز انجام شود.

اما چند ماهی پس از افتتاح این بازارچه نه تنها مغازه داران دروازه کازرون مغازه های خود را منتقل نکردند بلکه خود مردم نیز تمایلی برای خرید از این بازارچه نشان ندارند.

در اکثر مواقع مغازه های این بازارچه خالی از مشتری و یا فروشنده است زیرا همچنان مرکز خرید ماهی شیراز، دروازه کازرون به حساب می آید.

از طرفی دیگر نیز مسئولین شیلات استان نیز بارها قول به راه اندازی مرکز خرید و فروش آبزیان در شیراز دارند که پس از هر بار مکانیابی مشکلی جدید ایجاد می شود.

راه اندازی مرکز توزیع آبزیان برای این شهر لازم است و در حالیکه شما به راحتی می توانید زمین های مختلفی را در حاشیه شهر شیراز برای این کار پیدا کنید، این انتقال انجام نشده است.

وضعیت ماهی فروشان همچنان مثل گذشته است و مردم نیز مثل قبل در ساعات مختلف شابنه روز از این مغازه ها خرید می کنند که علاوه بر مشکلات اجتماعی موجود در این منطقه، بحث ترافیک در تمام ساعات شبانه روز به راحتی دیده می شود.

اما طی چند ماه گذشته بحث ساماندهی محله دروازه کازرون مطرح شده که در این میان پروژه های مختلف تجاری و پارکینگ طبقاتی نیز در حال ساخت است که البته زمانی این پروژه های بزرگ نماد پیدا می کند که محله قدیمی ساماندهی شود.

اگرغیر از این باشد به طور حتم مشکلات مختلفی گریبانگیر این منطقه قدیمی شیراز خواهد شد.


ساماندهی شهری مطالبه مردم است

اما نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه باید به فکر ساماندهی نقاط مختلف شهر بود، گفت: ساماندهی شهری از جمله مطالبات مردم است که در این راستا جلسات مختلفی را با شهرداری داشته ایم.

ضرغام صادقی تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری باید در این خصوص هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم فعالیت های قابل قبولی را در سطح شهر انجام دهیم.

وی در خصوص دروازه کازرون نیز یادآور شد: این محله از جمله مناطق گردشگری است که باید با همکاری میراث فرهنگی و دیگر دستگاه های مربوطه نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت دروازه کازرون نیز از جمله مطالبات مردمی است زیرا علاوه بر وضعیت کسبه باید به وضعیت ترافیکی این منطقه نیز توجه داشت.

وضعیت بهداشتی ماهی فروشان ساماندهی شد

اما شهردار منطقه هشت شیراز نیز در این خصوص گفت: ساماندهی ماهی فروشان دروازه کازرون از چندین ماه قبل آغاز و در مباحث بهداشتی فعالیت های لازم انجام شد.

علی رحیمی تصریح کرد: از جمله مشکلات این منطقه ورود آب های مغازه های ماهی فروشی به پیاده روها و بروز بوی نامطبوع بود که در این خصوص اقدام به ساخت و جدول کشی جدید کردیم.

وی تاکید کرد: تمامی مغازه های ماهی فروشی مکلف شدند که از داخل مغازه های خود لوله ای را برای خروج آب ایجاد کنند که این آب ها به طور مستقیم راهی فاضلاب شود.

شهردار منطقه هشت شیراز ادامه داد: از اینکه وضعیت ماهی فروشان این منطقه باید مشخص شود هیچگونه شکی نسیت اما باید برای این کسبه نیز مکانیابی مناسب صورت گیرد.

رحیمی تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که دارم مکان جدیدی برای راه اندازی سایت فروش آبزیان در نظر گرفته شده اما باید با مدیر میادین و مشاغل شهرداری شیراز در این خصوص گفتگو کنید.


شهرداری شیراز حق و حقوق ما را بدهد جابجا می شویم

اما یکی از کسبه قدیمی ماهی فروش دروازه کازرون در خصوص اینکه چرا تاکنون اقدام به جابه جایی نکرده اند به خبرنگار مهر، گفت: 28 سال است که در این محله کاسبی می کنیم و به این راحتی نمی توانیم تغییر مکان دهیم.

رفیعی تاکید کرد: مردم شیراز و حتی شهرستانهای اطراف ماهی خود را از این محله تامین می کنند حال اگر قرار است تغییر مکان دهیم باید شرایطی فراهم شود که برای مراجعه همگان راحت باشد.

وی با اشاره به اینکه از بازارچه ماهی فروشان استقبال نشد تصریح کرد: چهار سال پیش در خیابان روبه رو اقدام به راه اندازی بازارچه آبزیان کردند اما خود مردم شیراز هم از این بازارچه خرید نکردند.

این ماهی فروش قدیمی یادآور شد: به گفته خود مردم قیمت هر کیلو ماهی در این بازارچه با قیمت ماهی در محله دروازه کازرون متفاوت است بنا بر این دلیلی برای مراجعه به آنجا ندارند.

رفیعی تاکید کرد: از اینکه حضور این تعداد مغازه ماهی فروشی در این منطقه از لحاظ جلوه شهری مناسب نیست درست است، اما باید قبول کرد تغییراتی نیز ایجاد شده و امروز مثل گذشته شاهد جاری شدن آب ماهی از داخل مغازه ها به خیابان نیستیم.

وی افزود: وضعیت داخلی مغازه ها تغییر کرده و اگر قرار بود که این کسبه از این محل تغییر مکان دهند به چه دلیل اقدام به ساخت مجتمع برای فروش ماهی کردند و یا اینکه چرا به فکر ساماندهی بهداشتی این مغازه ها هستند.

این کسبه دروازه کازرون یادآور شد: اگر قرار باشد تغییر مکان دهیم باید همه مغازه ها با هم جابه جا شوند و از طرف دیگر نیز مکان جدید شرایط جذب مشتری نیز مثل این محله داشته باشد و مردم نیز استقبال کنند.

رفیعی تاکید کرد: ما نیز پس از سال های سال کار کردن در این منطقه حق و حقوقی دارم که باید رعایت شود و توجه داشت که مکان جدید هیچگاه هم قیمت این مغازه های مرکز شهر نیست و شهرداری باید تفاوت قیمت را پرداخت کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 3 دی 91، کد مطلب: 1772698: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین