پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
شهردار شیراز گفت: تعداد توریست‌های شیراز باید تا پنج سال آینده معادل 10 درصد جمعیت این شهر باشد.

شعارسال : مهندس علیرضا پاک‌فطرت صبح امروز در نشستی با فعالان گردشگری استان، اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و کمیسیون گردشگری این شورا مسائل مربوط به حوزه گردشگری را با علاقه و جدیت پیگیری کرده‌اند و در شرایط کنونی همه به این نتیجه رسیده‌اند که حل اشتغال مردم شیراز در بحث صنعت گردشگری خلاصه می‌شود.

وی افزود: درست است که شیراز پایتخت فرهنگی است اما تحول در بحث گردشگری مستلزم برطرف کردن معضلات فرهنگی امروز شهری و مسائل نوین فرهنگی از قبیل آپارتمان‌نشینی و فرهنگ ترافیک است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه شهر وایمار در آلمان با جمعیت کمتر از 150 هزار نفر بیش از 200 هزار نفر توریست دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مسئولان شهر وایمار خودش با دغدغه بسیار در یک برنامه و جشنواره صندلی می‌چیند و اینها برای ما درس‌آموز است که در بحث گردشگری و به‌طور کل در مقوله‌های مدیریتی باید نگاه خود را تغییر داده و همه با هم به میدان بیاییم.

مدیر ارشد شهری شیراز با بیان اینکه در حال حاضر شورا با شهرداری شیراز هماهنگ است، راهنمایی می‌کند، خط می‌دهد و کارها را پیش می‌برد، تصریح کرد: حق هم همین است که همه، همدلانه با هم کار کنیم تا بتوانیم شهر را به درجه‌ای برسانیم که بیکاری در این شهر وجود نداشته باشد.

پاک‌فطرت با اشاره به گذشت چند روز از هفته جهانگردی و گردشگری بیان کرد: همه روزها و هفته‌ها می‌تواند روز گردشگری باشد و ما حتی در ماه محرم هم می‌توانیم بحث گردشگرپذیری را داشته باشیم، مثلا هند 150 میلیون مسلمان دارد و شیعیان این کشور علاقه‌مند دیدن سومین حرم اهل‌بیت(ع) نیز هستند که باید در همان کشور با راه‌اندازی دفاتر گردشگری برای جذب توریست برنامه‌ریزی کرد.

وی عنوان کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز باید با حمایت شورا مسائل و مشکلات طرح‌شده فعالان حوزه گردشگری را پیگیری کند.

* استان فارس بسته‌ای کامل از تمام عناصر گردشگری است

شهردار شیراز در پاسخ به پرسش برخی از فعالان گردشگری درباره طرح جامع گردشگری شیراز، گفت: برای تدوین طرح جامع، فراخوان اعلام و طرح‌های متعدد دریافت شد که گروهی از اساتید دانشگاه آن را بررسی کردند و درنهایت دانشگاه اصفهان که قوی‌ترین طرح را ارائه داده بود، پذیرفته شد.

پاک‌فطرت افزود: 50 استاد دانشگاه در این امر دخیل هستند که 10 استاد و ناظر عالیه (دکتر هل‌فروش عضو هیئت‌علمی دانشگاه وین) شیرازی هستند و مدیر پروژه نیز شیرازی است، ضمن آن‌که بسیاری از اساتید دانشگاه اصفهان هم شیرازی هستند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری نمی‌توان به شیراز تنها نگریست، بلکه باید در یک بسته، شیراز، اصفهان، یزد و حتی کاشان و کرمان با هم دیده شود، خاطرنشان کرد: در طرح جامع گردشگری باید این مسائل دیده شود چراکه بسیاری گردشگران می‌خواهند تمام این شهرها را با هزینه کمتر ببینند و شاید بازدید از یک شهر برای آن‌ها به‌صرفه نباشد که البته شیراز و فارس بسته‌ای کامل از تمام عناصر گردشگری است.

* تأکید بر راه‌اندازی قطار سریع‌السیر شیراز-اصفهان

شهردار شیراز به برخی مشکلات این حوزه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نمی‌شود گردشگر را سوار اتوبوس شیراز ـ اصفهان کرد که هفت ساعت اتوبوس سواری کند، ضمن این‌که آنها آمار کشته‌های جاده‌ای را می‌دانند پس باید در این حوزه به‌صورت جامع مسائل را دید و بررسی کرد.

پاک‌فطرت بر اینکه در طرح جامع گردشگری باید مسائل تا 20 سال بعد دیده‌شده و نظرات فعالان گردشگری در آن لحاظ شود، گفت: برنامه‌های حوزه گردشگری شهر شیراز باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که این شهر پنج تا 10 سال آینده معادل 10 درصد جمعیت خود توریست داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: این کار، بزرگ اما شدنی است و با ظرفیت‌های موجود باید زیرساخت‌های لازم اعم از تخت اقامتی و جاذبه‌های جدید را فراهم کرده و به سمت تحقق اهداف حرکت کنیم.

پاک‌‌فطرت در ادامه اظهار داشت: شهرداری شیراز برای حل آن مشکلاتی که در حوزه شهرداری باشد، آماده همکاری کامل با صاحب‌نظران و فعالان گردشگری است اما باید توجه شود که مدیریت واحد شهری در حال حاضر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری، امروز بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار است و اوراق مشارکتی که می‌فروشد 10 درصد توسط مردم فارس و شیراز خریداری شده و مابقی را دیگر استان‌ها می‌خرند، افزود: همین اوراق باعث شده حداقل یک‌میلیون مترمربع ساخت‌وساز در شیراز شود که از این بابت تعداد زیادی شغل ایجادشده است.

شهردار شیراز یادآور شد: پروژه‌های در دست احداث فرهنگی، تجاری، تفریحی و ورزشی متعددی در شیراز وجود دارد که می‌تواند حداقل نیمی از روز، یک خانواده را سرگرم کند اما به سبب همان نبود مدیریت واحد، مشکلاتی در بحث تأسیسات و برق و سایر موارد وجود دارد.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه در تمام کشورها و شهرهای گردشگری، عبور اتوبوس توریست در همه‌جا آزاد است، خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها حتی در محدوده ترافیکی هم تردد می‌کنند و پلیس هم با احترام ویژه برخورد می‌کند اما این موارد خارج از حیطه شهرداری است.

شهردار شیراز همچنین با تأکید بر ضرورت ایجاد هتل دانشجویی، عنوان کرد: اگر این هتل‌ها ساخته شود، افزایش گردشگر را در پی خواهد داشت.

وی در مورد ایجاد جاذبه‌های جدید برای افزایش ماندگاری توریست توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: وظیفه شهرداری فراهم آوردن تسهیلات در بحث زیرساخت‌ها است، اما منطقی نیست اگر بخواهد تمام زیرساخت‌های گردشگری را بسازد، چنان‌که ساخت تله‌کابین 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه دارد و حتی اگر شهرداری آن را بسازد باید با چه هزینه‌ای آن را نگهداری کند که در این زمینه شهرداری کمک می‌کند و تشویق‌هایی ارائه می‌دهد که سرمایه‌گذاران به میدان بیایند.

شهردار شیراز تصریح کرد: شهرداری باید با ارائه تسهیلات بخش خصوصی را به میدان آورد تا لوناپارک، پارک آبی یا تله کابین بسازند که اکنون چهارمین پارک آبی در مشهد راه‌اندازی شده و شیراز هنوز در موارد اولیه مشکل دارد؛ هرچند به این نتیجه رسیده‌ایم که در پارک 580 هکتاری، کارهایی انجام دهیم که در این راستا سازمان همیاری شهرداری در حال خرید تجهیزات شهربازی و تفریحی به مبلغ 30 میلیون دلار از کشورهای دیگر است و در پارک 580 هکتاری مستقر خواهد کرد که باز هم نگهداری آن را باید بخش خصوصی بر عهده گیرد.

پاک‌فطرت سپس بیان کرد: در باغات قصردشت که شهرداری چند صد هکتار آن را خریداری کرده می‌توان پارک هتل جنگلی ساخت و شهر رویایی گردشگری در آن احداث کرد و حتی اجازه داد رستوران‌های سنتی دیگر شهرها در آن فعال شود، به‌شرط آن‌که توان فعالان گردشگری و بخش خصوصی در کنار ما قرار بگیرد.

* هیچ برنامه فرهنگی در شرایط فقر و بیکاری به نتیجه نمی‌رسد

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با کمک شورای شهر، امسال در بحث توانمندسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و کمتر برخوردار در بین کلان‌شهرهای کشور اول شد و مهندس طالبان که عضو شرکت عمران و بهسازی هستند، در همین زمینه از وزیر لوح تقدیر دریافت کردند.

وی با تأکید بر الزامی بودن ورود شیراز به بحث گردشگرپذیری، بیان کرد: اگر مترو با هزینه گزاف راه‌اندازی شود، اما توریست به شیراز نیاید و درآمدی مطابق یک کلان‌شهر نداشته باشیم و شرکت‌های گردشگری ما قوی نشوند، باید تمام درآمد شیراز به هزینه نگهداری مترو اختصاص یابد.

پاک‌فطرت با بیان اینکه بهتر است شرکت‌های گردشگری اصفهان، شیراز، یزد و حتی کرمان و کاشان با هم هماهنگ شوند و حتی می‌توان با برنامه‌ریزی قطار سریع‌السیر بین این شهرها ایجاد کرد، اظهار داشت: شاید لازم باشد مجلس از معاونت گردشگری میراث فرهنگی بخواهد، در مدت معین برای ایجاد میزان مشخصی از اشتغال برنامه بدهد یا دست شهرداری را در پیشبرد امور باز بگذارند.

وی تصریح کرد: تعالی ارزش‌های اخلاقی و مباحث فرهنگی تنها در صورت وجود اشتغال و حداقل‌های معیشتی ممکن است و هیچ برنامه فرهنگی در شرایط بیکاری و فقر به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

به گزارش فارس، در این نشست شهردار شیراز به‌عنوان تلاشگر برگزیده جامعه گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس معرفی و با اهدای لوح یادبود از وی تقدیر شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار سه شنبه 05 آبان 1394 ، کد مطلب : 13940805000083 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین