پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۳۳۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
فرسودگی شبکه انتقال آب روستای قلعه بیابان داراب سبب هدررفت میزان زیادی از آب می‌شود در صورتی که مردم این روستا در تامین آب آشامیدنی با مشکل روبه‎رو هستند.

شعار سال: امروزه بحران آب و مسائل مربوط به آن را می‌توان در تمام صفحات روزنامه‌ها و رسانه‌های خبری و غیرخبری دید، این بحران در روستاها و شهرهای کوچک بیشتر لمس می‌شود و مسئولان با روش‌های مختلف مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب ترغیب می‌کنند.

نگاهی به خطوط انتقال آب، فرسودگی آن و میزان بالای هدررفت آب به ویژه در بخش روستایی نشان می‌دهد که علاوه بر ترغیب مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از راهکارهایی که می‌تواند در کنترل بحران آب موثر باشد، توجه به خطوط انتقال آب است.

فرسودگی 30 درصد از شبکه انتقال آب روستایی فارس

علی بوستانی، مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس شهریورماه امسال آماری از فرسودگی خطوط انتقال آب در استان ارائه کرده است. آن طور که وی گفته است از 18 هزار و 500 کیلومتر شبکه انتقال آب در بخش روستایی بیش از 30 درصد دچار فرسودگی است که این امر سبب هدررفت 35 درصد از آب موجود می‌شود. بوستانی اعتبار برای رفع فرسودگی شبکه انتقال آب در کل استان را 350 میلیارد تومان ذکر کرده است.

روستای قلعه بیابان در بخش جنت شهرستان داراب یکی از روستاهایی است که شبکه انتقال آب آن دچار فرسودگی و شکستگی‌های متعدد شده و این امر مشکلاتی را برای مردم این روستا به وجود آورده است.


عباس اکرمی از اهالی این روستا از این امر گلایه کرده و می‌گوید: بخشی از این خط انتقال در بیابان واقع شده و شکستگی آن علاوه بر هدررفت آب سبب شده که برخی حیوانات از قسمت‌های شکسته لوله آب بیاشامند و گاه حتی لاشه حیوانات در آن می‌افتد که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

فرسودگی خط انتقال آب در روستای قلعه بیابان داراب

سیدعلیرضا حسینی دهیار روستای قلعه‌بیابان ضمن تائید صحبت‌های اکرمی میگوید: این خط انتقال آب مربوط به 25 سال گذشته و طول آن 14 تا 15 کیلومتر است و علاوه بر روستای قلعه بیابان آب شرب روستای «شهرک شهدای عشایر» را نیز تامین می‌کند و جمعیت این دو روستا 2هزار و 400 نفر است.

به گفته وی شکستگی لوله انتقال آب روستای قلعه بیابان اتفاق تازه‌ای نیست و سال‌هاست که آب این روستا به صورت جیره‌بندی به مردم می‌رسد در حالی که مقدار زیادی از آب از طریق شکستگی‌های خط انتقال هدر می‌رود.

دهیار روستای قلعه بیابان داراب از نامه‌نگاری‌های متعدد به آبفای روستایی استان فارس و شهرستان داراب می‌گوید که هیچ کدام نتیجه نداشته و تنها در سال‌های گذشته 2 کیلومتر از این خط انتقال عوض شده است. حسینی می‌گوید: با وجود اینکه براساس قانون نمی‌توان بودجه دهیاری را در این امور هزینه کرد اما به دلیل اهمیت موضوع در سال‌های گذشته بخش اندکی از بودجه دهیاری‌ قلعه بیابان برای رفع شکستگی لوله خط انتقال هزینه شده است.

تمدید وعده پس از گذشت یک سال

مسلم پذیرش، عضو شورای روستای قلعه بیابان در گفت‌وگو با تسنیم از وعده مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس برای اصلاح 2 کیلومتر از این خط لوله انتقال آب در سال گذشته خبر می‌دهد که پس از گذشت یک سال اقدامی انجام نشده و تنها در بازدیدی که شهریور امسال صورت گرفته دوباره وعده اصلاح 2 کیلومتر تمدید شده است.


عبدالرضا قاسم‌پور، فرماندار داراب از آبرسانی 30 تا 40 روستای این شهرستان با تانکر خبر می‌دهد و می‌گوید: در داراب 300 روستا وجود دارد که بسیاری از آنها با فرسودگی شبکه انتقال آب روبه‌رو هستند که برای ساماندهی همه آنها 150 میلیارد تومان نیاز است.

به گفته وی از آنجا که تامین این اعتبار نیاز به زمان زیادی دارد برنامه کوتاه مدتی برای ساماندهی شبکه انتقال آب و آبرسانی به روستاهای داراب تدوین شده که برای اجرای آن نیز به 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

6 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای آبفای روستایی داراب

قاسمپور با اشاره به بازدید مدیرعامل آبفای روستایی از روستای قلعهبیابان گفت:بناست 6 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای آبفای روستایی و حل مشکلات آب روستاهای داراب به ویژه قلعه بیابان اختصاص یابد که در صورت تخصیص تلاش می‌شود که مشکلات مردم این روستا برطرف شود.

تامین زیرساخت‌ها و رفع مشکلاتی نظیر فرسودگی لوله‌های انتقال آب از مواردی است که می‌تواند بخشی از مشکلات آب روستاها به ویژه روستای قلعه بیابان داراب را برطرف کند، امری که شاید بیش از صرفه‌جویی مردم مهم باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، تاریخ 28 آذر 95، کد مطلب: 102731: www.shiraze.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین