پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
” زندان جیرفت را برای ما آماده کنید ” این صدای گوجه کارانی بود که حاصل دسترنج شان ، پس از 20 ساعت معطلی به بهای کیلویی 200 تومان در کارخانه رب گوجه خریداری می شد.

شعار سال: این کشاورزان از قیمت پائین و تمام شده محصولاتشان و هزینه ای که برای تولید آن متحمل شده بودند گلایه داشتند.
یکی از این کشاورزان گفت: قیمت سبد گوجه 2000 تومان ، کود مرغ کیلویی 300 تومان ، دستمزد کارگر روزی 40 هزار تومان و کرایه حمل و نقل آن نیز جداگانه فشارهایی را به ما وارد کرده که تعداد زیادی چک و سفته کشیدیم و میلیون ها تومان قرض کردیم و در آخر مجبوریم کیلویی 100 یا 200 تومان بفروشیم و با این وضعیت به مسئولین می گویئیم زندان جیرفت را برای ما آماده کنند که در صورت نپرداختن بدهی به آنجا منتقلمان کنند.


شاورز دیگری که از زهکلوت واقع در شهرستان رودبار آمده بود گفت:حدود 6 سال قبل قول راه اندازی کارخانه رب گوجه رودبار را داده اند ولی هنوز خبری نیست و ما مجبوریم برای فروش گوجه و با این قیمتی که برای بنزین و گازوئیل مشخص شده کرایه بدهیم و به جیرفت یا کهنوج برویم.
این در حالی است که چند روز قبل تعدادی از این کشاورزان در اعتراض به افت قیمت گوجه بزرگراه مواصلاتی جیرفت و کهنوج(حوالی کارخانه سنوس) را برای ساعاتی مسدود ومانع عبور و مرور خودروها شدند.


همچنین صبح روز جمعه دوازدهم اردیبهشت دهها نفر از کشاورزان رودباری نیز در اعتراض به افت قیمت گوجه،خیار و هندوانه و بی تدبیری مسئولین محصولاتشان را در خیابان ها و مقابل فرمانداری این شهر تخلیه و به محوطه فرمانداری رودبار وارد شده و تعدادی از شیشه های این اداره راتخریب کردند که با حضور مامورین انتظامی این جمعیت متفرق شدند که این کار بازتاب گسترده ای در بین رسانه های کشوری و محلی و مسئولین من جمله امام جمعه ، فرماندار رودبار و استانداری کرمان داشت.







اما تعدادی از مسئولین در مورد این تحولات و افت قیمت محصولات کشاورزی اظهارنظرهای متفاوتی داشتند:
مهندس درینی متولی کشاورزی جنوب کرمان گفت: همزمانی برداشت محصول جنوب کرمان با استان خوزستان و بعضی مناطق دیگر یک دلیل و عامل دیگر عدم توجه کشاورزان مناطق مختلف به توصیه های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی است.
"
دلیل عمده این اتفاقات ، کمبود کامیون جهت انتقال و حمل محصولات است” این را رئیس پایانه ها و حمل و نقل استان کرمان گفت.
دکتر اسکندری رئیس اداره کل صنعت،معدن و تجارت جنوب کرمان راه حل این مشکل را ورود نیروهای سپاه و ارتش به موضوع و استفاده از ظرفیت آنها و در اختیار گذاشتن کامیون ها و خودروهای این مجموعه ها جهت انتقال بار و کنترل اوضاع دانست.
اما عارفی نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این وضع می گوید: مجموعه هایی که به عنوان فرآوری گوجه در این منطقه فعالیت می کنند در حد یک کارگاه طبخ رب گوجه هستند و نمی شود اسم کارخانه را روی آنها گذاشت.
عارفی افزود:این کارگاه ها نه ارزش افزوده و نه اشتغالزایی کلان دارد و باید هر چه سریعتر با هموار نمودن مسیر سرمایه گزاران ، شرکت های بزرگ صنایع غذایی که کار بسته بندی این محصولات را نیز انجام می دهد را ایجاد کنیم که این عامل باعث می شود تمام بازدهی مالی فرآورده های کشاورزی در همین منطقه وارد و اشتغالزایی زیادی برای این شهرستان ها ایجاد شود.
وی در پایان گفت:منتظر راه اندازی فرودگاه جیرفت و صادرات مابقی محصولات هستیم تا باری از دوش کشاورزان برداشته شود.
محمد رحیم ابوسعیدی مشاور استاندار کرمان در امور کسب کار نیز در جلسه ای که با حضور فرمانداران 5 شهرستان (کهنوج،فاریاب،رودبار جنوب،قلعه گنج،منوجان)،مسئولان امنیتی ،صاحبان صنایع تبدیلی و نمایند گان واحد های صنفی کشاورزی برگزار شد گفت:ما یقین داریم اگر در فرایند حمل محصولات به میدان بیائیم یک اثر مثبت حتما در کمک به کشاورزان خواهد داشت.
ابوسعیدی با ملزم کردن فرمانداران و بخش های دولتی در بکار گیری همه وسائل نقیله ای که امکان حمل بار دارند تصریح کرد:همه فرمانداران و بخش های دولتی باید در این زمینه که یک بحران به وجود آمده با همه توان و امکانات پای کار بیاند و باید از دستورات استاندار برای کمک به کشاورزان تبعیت کنند و نه تمرد.
وی اظهارداشت:همچنین برای حمل محصول تولید دپو شده در کارخانه های رب ،پایانه ها باید برای خروجی محصول به مقصد به میدان بیاد و این تصمیم نیز عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین عباس گروهی امام جمعه رودبار جنوب با انتقاد شدید از بی توجهی های صورت گرفته نسبت به وضعیت قیمت محصولات کشاورزی از جمله هندوانه و گوجه فرنگی تصریح کرد:وقتی همه دسترنج کشاورزان به راحتی از دست می رود با جلسه گرفتن نمی توان مشکل را حل کرد.
امام جمعه رودبار جنوب اظهارداشت:تا حالا هرچه کار انجام دادند در حد جلسه گرفتن بوده که نتیجه ای نداشته است.
وی بیان کرد:اگر چه در استان جلساتی را برای حذف تعرفه سیب زمینی گرفته اند که نتیجه داد و کشاورزانی که سیب زمینی کاشته اند کمی جان گرفته اند ولی برای محصول گوجه و هندوانه منطقه هیچ کاری نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین گروهی افزود:باید مسئولان هر چه سریعتر اقدام کنند و گرنه با توجه به دمای هوا،محصولات کشاورزی سریع از بین می روند.



وی افزود:در خطبه های نماز جمعه چند هفته نسبت به افت قیمت محصولات هشدار داده بودم که نتیجه اش این شده است.
امام جمعه رودبار جنوب گفت:وظیفه امام جمعه تذکر دادن و بیان مشکلات است دیگر مسئولان باید تصمیم گیری کنند.
امینی روش فرماندار جیرفت نیز پس از بازدید از کارخانه رب گوجه سنوس گفت : :باید همزمان با توسعه بخش کشاورزی صنایع تبدیلی به عنوان حامی و بازوی کشاورزان در منطقه دیده شود.
وی اظهارداشت: به منظور تعادل در خرید قیمت محصول گوجه فرنگی کارخانه های رب گوجه به صورت شبانه روزی اقدام به خرید محصول کشاورزان می کنند.


وی تصریح کرد: رب گوجه تولید شده توسط کارخانه های جیرفت از کیفیت بالایی برخوردار است که باید صاحبان آنها اقدام به راه اندازی خط بسته بندی نمایند زیرا این امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصول خواهد شد.
وی در پایان گفت:تا روز های آینده کارخانه دوم تولید رب گوجه واقع در کمربند ی امام رضا(ع) جیرفت وارد مدار می شود .
لازم به ذکر است با ورود تاجرانی از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان قیمت فروش سیب زمینی و پیاز تا حدی بهتر شد و کشاورزان کشت کننده این محصولات تا حدی امیدوار شدند.


اما با همه این تحولات باید گفت مسئولین باید با تدبیر و چاره اندیشی پای ثابت دلالان را از کشاورزی جنوب کرمان کوتاه کنند که راه اندازی غرفه عرضه مستقیم عرضه محصولات منطقه در شهرستانها و استان های بزرگ و تشکیل شرکت تعاونی صنف های مختلف کشاورزی مانند سیب کاران ، پیازکاران و می تواند راه حلهایی برای این کار باشد تا فرصت عرض اندام دلالانی که نه مالیات می دهند و غیر قانونی فعالیت می کنند و بیشترین سود را به جیب می زنند کم شود.

همچنین راه اندازی هر چه سریعتر فرودگاه جیرفت که استاندار کرمان ، نماینده جیرفت ، فرماندار و سایر مسئولین پیگیر آن هستند می تواند کمک شایانی به افزایش قیمت دست آوردهای کشاورزان و صادر نمودن آنها به بازارهای خارج از کشور کند.
فراهم نمودن ورود بخش خصوصی و سرمایه گزاران برای راه اندازی کارخانه های جنبی فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی مانند پودر پیاز،خیارشور ،رب گوجه و و راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی مثل منطقه ویژه اقتصادی جازموریان در جنوب کرمان و علی الخصوص در شهرستانی مانند رودبارجنوب می تواند تحول بزرگی در این منطقه بیافریند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری کهن دقیانوس ما، تاریخ 15 اردیبهشت 93 ، کد مطلب: 28040: www.kohandaqianousema.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین