پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
مدت زمان اندکی پس از پایان نشست آستانه، از بیانیه های گروههای مسلح در سوریه و درگیری میان آنها به خوبی مشخص می شود که اوضاع نابسامانی در اردوی مخالفان بشار اسد حکمفرماست.

شعارسال: تروریستها در سوریه که پس از ضربه مهلک در حلب هنوز در سردرگمی به سر می برند هم اکنون بیش از قبل دچار آشفتگی شده اند.

در این میان اخباری که از اردوی مخالفان در عرصه های میدانی به گوش می رسد حکایت از اختلافات داخلی آنها و درگیر شدن این گروهها با یکدیگر دارد

فیلق الشام برای حمله به جبهه النصره در ورودی معره النعمان در شمال ادلب فرا خوان داده اند. ابوعیسی الشیخ فرمانده فیلق الشام دستور جنگ با تروریست های النصره را داده است.

برخی گزارش های مخالفان سوری نیز از بیرون کردن تروریستهای جبهه النصره در برخی مناطق ادلب از جمله منطقه «احسم» حکایت دارد. آنچه شورای اسلامی سوری خوانده می شود و مقر آن در ترکیه است خواستار جنگ با جبهه النصره شده است.

این منابع از درگیری ها در کفرنبل، الدانا، معره النعمان، سرمدا، بابسقا، راس الحصن، معرشورین و برخی مناطق دیگر در حومه ادلب خبر داده اند که طی این درگیری ها شماری زیادی کشته و زخمی شده اند. بر اثر این درگیری ها و شکاف عمیق میان گروههای تروریستی در سوریه بسیاری از راهها از جمله گذرگاه باب الهوی در مرز با ترکیه بسته شده است و هر گروهی برای خود ایست و بازرسی ایجاد کرده است. در بحبوحه درگیری ها، بسیاری از سرکرده های جبهه النصره از آن جدا و به دیگر گروهها ملحق شده اند.

این در حالی است که از حومه حلب خبر به گوش می رسد که تروریستهای جبهه النصره به مواضع جیش المجاهدین در منطقه «باتبو» تاخته اند و در خان العسل و الراشدین نیز مقرهای دیگری را به محاصره خود درآورده اند. در منطقه عندان و حریتان در شمال حلب نیز تروریستهای جبهه النصره به مواضع جبهه الشامیه حمله کرده اند.

در این میان زنان و کودکان بی دفاع نیز قربانی توسعه طلبی و اختلافات تروریستها با یکدیگر شده اند. در روستای حلزون، جیش المجاهدین مقرهای خود را به جبهه النصره داده است.

این در حالی است که تروریست‌های «جبهه فتح الشام» (جفش) یا همان جبهه النصره برای چندمین بار با عناصر تروریستی «احرار الشام» در استان ادلب سوریه درگیر شدند. همزمان رئیس تشکل موسوم به شورای مخالفان مسلح سوریه همه مبارزان خود را به جنگ با گروه تروریستی جبهه فتح الشام فراخواند.

شیخ اسامه رفاعی از همه افرادی که در صف جبهه فتح الشام (النصره سابق) می جنگند، خواست تا از این گروه تروریستی جدا شوند. از سوی دیگر عناصر جبهه فتح الشام به تازگی توانستند به چند روستا و شهرک تحت کنترل ارتش آزاد و جیش الاسلام حمله کنند و این روستاها را به تسلط خود درآورند. این اقدام باعث شده است تا مخالفان مسلح از نیروهای خود بخواهند تا برای مبارزه با جبهه فتح الشام صف واحدی تشکیل دهند.

بیانیه ای که گروه موسوم به فتح الشام (همان جبهه النصره) پس از نشست آستانه صادر کرد نیز نشانه استئصال ودرماندگی تروریستهاست. در این بیانیه از اینکه روند حوادث و اوضاع و آنچه انقلاب شام نامیده می شود به سوی مسیر خطرناک می رود، صحبت به میان آورده شده و اینکه اهداف خواسته شده تروریستها محقق نشده است.

جبهه فتح الشام در بیانیه خود بیان می کند که تلاش های آشتی و آتش بس و نشست ها و گفتگوها، روند آنچه این گروه انقلاب ضد نظام سوریه می خواند را منحرف می کند و اینکه سوریه را پس از شش سال تحویل نظام سوریه می دهد. این گروه که درد شکست در نبرد حلب را نمی تواند از یاد ببرد، تاکید می کند که درس حلب درسی عبرت آموز است که نباید تکرار شود.

در این بیانیه که به خوبی می توان از آن اوج دودستگی میان گروههای مسلح در سوریه را مشاهده کرد، آمده است که مشارکت بسیار ضعیف و متناسب با حجم گروهها و تعداد آنها نیست.

جبهه فتح الشام در ادامه خواستار ادغام می شود تا به قول خودش از تکرار سناریوی حلب و جبهه جنوبی پرهیز شود و اینکه در روند سیاسی نیز با وحدت بیشتری عمل کنند.

در بخشی از بیانیه جبهه فتح الشام آمده است: ما در راستای همین ادغام تلاش کردیم اما برخی قلم ها و فتواها این ادغام را تحریم کردند که این به مثابه خودکشی است. این در راستای حفظ کانال های حمایتی و در راستای تن دادن به تهدیدات و فشارهای حامیان است. برخی حتی از ما خواستند که گروهمان را منحل کنیم و از افراد و مقرات خود دست بکشیم. این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست که جبهه فتح الشام وزنه مهمی در عرصه نظامی محسوب می شود و در مناطق درگیر با نظام نقش مهمی ایفا می کند.

این بیانه می افزاید: با شکست طرح های ادغام و اتحاد، حملات ائتلاف بین المللی شروع شد و مواضع ما و مراکز تجمع و برخی از فرماندهان فعال ما هدف قرار گرفتند و این پیام آشکاری به انزوای ما و سپس جنگ با ما است.

در این بیانیه با اشاره به نشست آستانه و اینکه این نشست به خواست روسها برگزار شده و گروهها مجبور به حضور در آن شدند و به جای براندازی نظام به گفتگو و بررسی آتش بس و ورود کمک های انسانی روی آورده اند به بیانیه پایانی و برپایی کشور دموکراتیک و توافق مشترک برای جنگ با جبهه فتح الشام و انزوای آن پرداخته شده است.

جبهه فتح الشام به اینکه موضوع از حد فتواها ضد این گروه به نشست های سیاسی و توافق ضد این گروه تبدیل شده است به شدت ابراز ناخرسندی می کند.

این گروه خواستار تلاش ها برای شکست نشست ها قبل از برپایی می شود و بر ضرورت به شکست کشاندن طرح هایی که آنها را وارداتی می خواند تاکید می کند و اینکه نباید به نشست های از این قبیل (آستانه) اجازه ظهور داده شود. در بیانیه این گروه، مرحله کنونی به عنوان سرآغاز خطرناک که دارای تبعات منفی خوانده می شود، معرفی شده است.

جبهه فتح شام (به عربی: جبهة فتح الشام) یک گروه سلفی و جهادگرا است که در جنگ داخلی سوریه علیه نظام سوریه می‌جنگد. این گروه جدید، همان جبهة النصره است که در تاریخ ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۶ نام خود را تغییر داد و اعلام کرد که از القاعده جدا شده است. به گفته سرکرده این گروه، این جدایی برای آنچه وی آن را «انقلاب سوریه» می‌نامد، انجام شده است. محمد الجولانی سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره در مرداد ماه گذشته بود که از انحلال این گروه و تشکیل گروه جدیدی به نام جبهه فتح الشام خبر داد.

به نظر می آید گروه های زیادی از شبه نظامیان مسلح در آستانه جنگ با جبهه فتح الشام قرار دارند و احساس می شود این اقدام از نتایج مذاکرات آستانه باشد.

به هر حال آنچه از بیانیه تروریستهای جبهه فتح الشام بر می آید، همگی حاکی از وضعیت نابسامان گروههای تروریستی است. به نظر می رسد که پس از نشست آستانه، ترکیه به دنبال حمایت از جیش الاسلام و احرار الشام است.

ترکیه به دنبال معارضان مسلح میانه رو است و سعی می کند که از گروههای مسلح افراطی بخواهد که تغییر رویکرد بدهند. در این میان آنکارا به دنبال این است که قدرت مانور دهی و استفاده از برگه ها را در سوریه حفظ کند.

به هر حال بیانیه فتح الشام و دیگر رخداد ها و موضع گیری هایی که دیگر سرکرده های گروههای مسلح بیان می کنند از تبعات نشست آستانه است. در واقع این تحولات را می توان پس لرزه های نشست آستانه دانست و اینکه گروههای مسلحی که در نشست آستانه حضور داشتند در مسیری که برای آنها ترسیم می شود؛ یعنی جدا کردن مسیر خود از فتح الشام و داعش حرکت کنند.

به طور حتم شاهد درگیری های داخلی گروههای مسلح با یکدیگر خواهیم بود و هر گروهی به دنبال این خواهد بود که جغرافیای مشخصی را در اختیار بگیرد

به طور حتم شاهد درگیری های داخلی گروههای مسلح با یکدیگر خواهیم بود و هر گروهی به دنبال این خواهد بود که جغرافیای مشخصی را در اختیار بگیرد و با توجه به اینکه بحث مساحت و مناطق جغرافیایی که هر گروه در اختیار دارد از اهمیت به سزایی برخوردار است از این رو نزاع های شدیدی رخ خواهد داد.

نشست آستانه تاثیرات موفق خود را داشته است و صلابت جبهه و صف دمشق و همپیمانانش به نوعی اردوی مخالفان را بر هم زده است. در واقع نشست آستانه به مثابه انداختن سنگی در باتلاق گروههای مسلح و حامیان آنها در ریاض بود و باید منتظر تبعات آن بود. هنوز جوهر بیانیه پایانی نشست آستانه خشک نشده، تبعات آن آشکار شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 7بهمن1395، کدخبر: 3887550: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین