پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی گفت: در 9 ماهه امسال 3 هزار و 117 مورد ازدواج دختران در سنین کمتر از 15 سال در استان به ثبت رسیده است.
شعارسال: احد جودی ظهر امروز در نشست شورای ثبت وقایع حیاتی استان، با بیان اینکه در گذشته در رابطه با پراکندگی آمار فوت هر سازمان یک آمار متفاوتی اعلام می‌کرد که متأسفانه در سال جاری آمار طلاق نیز به این صورت شده است، اظهار داشت: وقایع حیاتی همچون در 9 ماهه سال جاری آمار ثبت‌شده فوت 99.4 و ولادت در استان 98.7 است که 3 در هزارم وقت ما در زمان ثبت صرف می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه عدم ثبت دقیق وقایع حیاتی از نظر مسائل امنیتی یک آسیب بزرگ محسوب می‌شود و معمولاً فسادها زمانی اتفاق می‌افتد که هویت انسان‌ها مجهول یا مجعول باشد، بر این اساس اگر احوال مردم دقیق ثبت و مدیریت شود این اتفاقات نیز نمی‌افتد.

جودی ادامه داد: با توجه به این امر سامانه‌ای در حال راه‌اندازی است تا از این به بعد هر واقعه حیاتی همچون تولد و فوت و ازدواج و طلاقی که اتفاق می‌افتد ثبت شود که با کمک مراکز بهداشت در همه مناطق اطلاعات ثبت خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی، با بیان اینکه خوشبختانه در بحث ثبت وقایع حیاتی از میانگین کشوری بالاتر هستیم، گفت: در 9 ماهه سال جاری 52 هزار و 964 مورد تولد ثبت‌شده که از این تعداد 71.1 درصد مربوط به شهرها و 28.9 درصد آمار روستاها بوده و همچنین 51.9 درصد متولدین مرد و 48.1 درصد متولدین خانم هستند.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار تولد مربوط به تبریز با ثبت 24 هزار و 90 مورد و پایین‌ترین آمار ثبت‌شده مربوط به شهرستان خداآفرین با 421 مورد تولد است، ادامه داد: از این تعداد تولد ثبت‌شده 99.7 درصد در مهلت قانونی ثبت‌شده که به نسبت میانگین کشوری که 98.1 بوده در رده بالاتری هستیم.

جودی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در خصوص نرخ ولادت ثبت‌شده با 18.5 درصد رتبه 21 کشوری را دارد که بیشترین نرخ ولادت با 22.1 درصد مربوط به شهرستان بستان‌آباد و کمترین نرخ تولد با 12.9 درصد مربوط به شهرستان اسکو بوده و نرخ تولد در تبریز 18 درصد است.

وی در ادامه با اشاره به تغییر الگوی باروری بین سال‌های 90 تا 94 گفت: بیشترین سن باروری سال گذشته بین سنین 25 تا 29 سال بوده که نسبت به سال 1390 این آمار افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی، در ادامه با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری 16 هزار و 354 مورد فوت ثبت‌شده و از این تعداد 70.8 درصد مربوط به شهرها و 29.2 درصد مربوط به روستاهاست که 55 درصد فوت‌شدگان مرد و 44.7 درصد نیز زن هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد آمار فوت‌شدگان 99.4 درصد در مهلت قانونی ثبت‌شده و با توجه به اینکه میانگین کشوری 97.6 درصد بوده از این میانگین بالاتر هستیم و بیشترین آمار ثبت فوت‌شدگان مربوط به شهرستان تبریز و کمترین آمار ثبت‌شده فوتی مربوط به شهرستان چاروایماق است و بر اساس آمار کشوری استان آذربایجان شرقی در بحث نرخ فوت رتبه سوم کشوری را دارد.

جودی در ادامه در خصوص آمار ازدواج و طلاق در استان گفت: در 9 ماهه سال جاری 26 هزار و 968 مورد ازدواج ثبت‌شده که از این تعداد 84.2 درصد مربوط به شهرها و 15.8 درصد مربوط به روستاها بوده و در مقابل 6 هزار و 737 مورد طلاق در استان ثبت‌شده که از این تعداد 90.3 درصد مربوط به شهری و 9.7 درصد مربوط به روستاها بوده و نسبت ازدواج به طلاق 4 به یک است و به عبارتی آمار طلاق افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در خصوص نرخ ازدواج ثبت‌شده در کشور در سال 94 آذربایجان شرقی با 9.3 درصد رتبه 16 را به خود اختصاص داده است، گفت: بیشترین نرخ ازدواج در استان مربوط به شهرستان ملکان و کمترین نرخ ازدواج نیز مربوط به شهرستان هریس است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان گفت: در 9 ماهه سال جاری 3 هزار و 117 مورد ازدواج زنان در سنین کمتر از 15 سال به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: الان در بحث طلاق معضل داریم و هر کسی یک آمار می‌دهد و می‌گویند به خاطر بیکاری است اما آیا تحقیق و بررسی شده است

جودی خاطرنشان کرد: سازمان آمار به دلیل اینکه سازمان ثبت احوال نمی‌تواند تحلیل کند، جدا شد اما متأسفانه این سازمان هم به‌جای تحلیل و بررسی علل طلاق و دیگر مسائل به ارائه گزارش پرداخت درحالی‌که مهم بررسی علت‌های طلاق است.

وی در خصوص آمار طلاق‌های ثبت‌شده در استان نیز گفت: بیشترین آمار ثبت‌شده طلاق مربوط به تبریز، مراغه، مرند و کمترین آمار ثبت‌شده طلاق مربوط به شهرستان هریس، ورزقان، عجب‌شیر، خداآفرین، چاروایماق و جلفا است که این آمار نیز به دلیل عدم وجود دفتر ثبت طلاق در این شهرستان‌ها بوده است.

جودی با بیان اینکه بر اساس آمار کشوری در رابطه با نرخ طلاق استان آذربایجان شرقی در رتبه 14 قرار گرفته، اضافه کرد: بیشترین طلاق در مردان در سنین 30 تا 34 با یک هزار و 597 مورد به ثبت رسیده و در زنان نیز بیشترین آمار طلاق در سنین 25 تا 29 سال با یک هزار و 372 مورد بوده است.

وی در خصوص آمار ثبت اسامی متولدشدگان، گفت: بیشترین فراوانی اسامی ثبت‌شده در مردان به ترتیب مربوط به نام‌های ابوالفضل به تعداد یک هزار و 371 مورد، علی با یک هزار و 233 مورد، امیرعلی با یک هزار و 219 مورد، مهدی با 942 بوده و در زنان نیز بیشترین فراوانی اسامی ثبت‌شده مربوط به نام‌های زهرا با یک هزار و 860 مورد و فاطمه یک هزار و 706 مورد است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه بحث دومی که ثبت احوال شروع کرده بحث کارت ملی هوشمند است، گفت: آن‌گونه که می‌دانید در کارت ملی و هوشمند برای سوءاستفاده راه‌های مختلفی پیدا می‌کنند و یا اینکه مدیریت به‌خوبی انجام نمی‌شود، درحالی‌که اگر آمار لحظه‌ای ثبت شود در مقابل سرشماری که با این‌همه هزینه به‌صورت دقیق نیز ثبت نمی‌شود بهترین راه است.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 91 تا دی‌ماه سال جاری 955 هزار و 82 نفر و در 9 ماه امسال 545 هزار و 729 نفر کارت هوشمند دریافت کرده‌اند، گفت: اگر اطلاعات مردم در ثبت احوال به‌خوبی ثبت نشود مدیریت نیز به‌خوبی انجام نمی‌شود نه‌تنها کارکنان ثبت احوال هر کسی که احوال مردم را ثبت می‌کند هر ارگانی که به نوعی با ثبت احوال همکاری می‌کند کمک بسیاری نیز به ما می‌کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29 دی 1395، کدخبر: 13951029001069، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین