پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
کمتر کسی تصور می‌کرد یک شهروند نه چندان برجسته امریکایی بتواند از سد مدعیان نامدار و رقبای استخواندارش در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گذشته و به کاخ سفید راه یابد.

شعارسال: اما این اتفاق رخ داده و دونالد ترامپ با آن وعده‌های عجیب اکنون رییس‌جمهور شده و با ولع تمام مشغول امضا کردن فرمان‌هایی برای محقق کردن وعده‌هایش شده است. رفتار و گفتار غیرعادی و خارج از عرف و عادت و سنت امریکایی این رییس‌جمهور موجب داوری‌های متفاوت از سوی سیاستمداران، روشنفکران، جامعه‌شناسان و حالا روانشناسان شده است. یک روان درمانگر امریکایی درباره ترامپ داوری عجیبی کرده است که می‌خوانید:

*خودشیفتگی بدخیم

دکتر جان گارتنر، روان‌درمانگر آمریکایی هشدار داده که رئیس‌جمهور آمریکا از اختلال روانی «خودشیفتگی بدخیم» رنج می‌برد؛ اختلالی درمان‌ناپذیر که با توجه به قدرت جایگاه او می‌تواند منشا تهدیدهای جدی برای آمریکا و جهان باشد. یک هفته از آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گذشته و او در این هفت روز چنان طوفانی به پا کرده که زنگ خطر را برای بسیاری از شهروندان در آمریکا و سراسر جهان به صدا درآورده است.

دکتر جان گارتنر، استاد بنام روان‌شناسی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، تحلیلی از وضعیت نابسامان شخصیت دونالد ترامپ ارائه کرده که هشداردهنده و هراس‌آور است. به گزارش «یواس‌نیوز» جان گارتنر معتقد است: «دونالد ترامپ به‌طور خطرناکی روان‌پریش است و دمدمی‌مزاجی‌اش او را در انجام وظایف ریاست‌جمهوری ناتوان می‌سازد.»

این روان‌درمانگر برجسته که پیش‌تر بیوگرافی روانکاوانه بیل کلینتون را در قالب کتابی منتشر کرده، گفته است: «ترامپ به اختلال درمان‌ناپذیر خودشیفتگی بدخیم مبتلاست که نشانه‌های آن رفتارهای تهاجمی و ضد اجتماعی، دیگرآزاری (سادیسم)، پارانویا و خودبزرگ‌بینی حاد است.» این استاد دانشگاه جان هاپکینز همچنین از رویت نشانه‌هایی از «هیپومانیا» (شیدایی) در شخصیت دونالد ترامپ خبر داده که نشانه‌هایش «فقدان هم‌دلی و از دست دادن کنترل رفتارهای هیجانی و این احساس غالب است که دیگران عظمت او و شخصیت بی‌نظیرش را درک نمی‌کنند.»

نمونه‌ای از این رفتارها را می‌توان در واکنش‌های هیستریک ترامپ به اندازه جمعیت شرکت‌کننده در مراسم تحلیف او اشاره کرد. او می‌گوید مراسم تحلیف هیچ رییس‌جمهوری در آمریکا تا این اندازه با استقبال عمومی روبرو نشده بود، در حالی که شواهد خلاف آن را نشان می‌دهند. این‌که دونالد ترامپ تا این اندازه به میزان و اندازه هرچیزی اهمیت می‌دهد و به چیزی جز «برتری مطلق» راضی نیست، خبر از درگیری‌های جدی ذهن او می‌دهد.

ترامپ حتی برای توجیه باختش به هیلاری کلینتون در شمارش مطلق آرای عمومی، سناریوی «سه تا پنج میلیون آرای تقلبی» به نفع کلینتون و به ضرر خود را ساخته و کمیته‌ای را مسئول بررسی آن کرده، در حالی که هیچ‌گونه شواهد و مدارکی برای مدعای خود ندارد. این‌ها همان توهمات هشداردهنده‌ای است که به اعتقاد جان گارتنر می‌تواند در طول زمان تهدیدهای بزرگ‌تری برای آمریکا و جهان بیافریند.

جان گارتنر با انتشار تحلیل روان‌کاوانه شخصیت ترامپ، یکی از قواعد اساسی اخلاق روان‌شناسی را که به «قاعده گلدواتر» معروف است، نقض کرده است. بر اساس این قاعده، روان‌کاوها اخلاقا مجاز نیستند تحلیل روان‌شناختی خود از شخصیت‌های مشهور را بدون ملاقات با آنها و آزمودن وضعیت آنها و جلب رضایت‌شان منتشر کنند. با این حال، او می‌گوید پی‌آمدهای این اختلالات حاد روانی در شخصیت دونالد ترامپ ممکن است چنان ویرانگر باشند که او ترجیح داده با نقض این قاعده، افکار عمومی را از آن مطلع سازد.

آنچه وضعیت کنونی را نگران‌کننده‌تر می‌کند این است که ترامپ حالا در کاخ سفید در محاصره دستیاران و استراتژیست‌هایی است که در آتش اختلالات او هیزم می‌ریزند و او را به‌طور فزاینده‌ای حتی متوهم‌تر و روان‌پریش‌تر می‌کنند. دکتر گارتنر در توضیح این وضعیت می‌گوید: «مثل این است که کسی را که با اعتیاد به الکل دست به گریبان است، در حلقه کسانی قرار دهی که دم به دم برایش بطری‌های ویسکی اسکاچ باز می‌کنند.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24 ، تاریخ انتشار خبر 11 بهمن 1395، کدمطلب: 235931 ،www.saat24.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین