پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
«هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست؛ حتی رئیس‌جمهور. در دادگاه هم این بالاترین صدا نیست که تأثیر می‌گذارد؛ بلکه قانون است»؛ این بخشی از صحبت‌های باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، است که هفته گذشته شکایتی را علیه فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر برای مهاجران هفت کشور اسلامی مطرح کرده بود.
شعار سال:  «هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست؛ حتی رئیس‌جمهور. در دادگاه هم این بالاترین صدا نیست که تأثیر می‌گذارد؛ بلکه قانون است»؛ این بخشی از صحبت‌های باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، است که هفته گذشته شکایتی را علیه فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر برای مهاجران هفت کشور اسلامی مطرح کرده بود. در پی این شکایت، جیمز رُبارت، یک قاضی فدرال آمریکایی از سیاتل، روز جمعه در حکمی اعلام کرد که منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان، از‌جمله ایران را می‌توان فورا -اگرچه به‌ طور موقت- لغو کرد.

به گزارش شرق، حکم اخیر، فرمان ترامپ را موقتا لغو می‌کند؛ اما این خبر با استقبال کسانی مواجه شد که مخالف این طرح رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بودند. آن‌طور که رویترز گزارش داده، حکم این قاضی فدرال مهم‌ترین چالشی است که تاکنون در برابر فرمان اجرائی رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شده است. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ با شکایت به دادگاه تجدیدنظر می‌تواند باعث اجرای این دستور شود.

باب فرگوسن، دادستان کل ایالت واشنگتن، این حکم را یک پیروزی مهم علیه کاخ سفید خواند و در خارج از دادگاه به خبرنگاران گفت: «ما یک کشور قانونمند هستیم. حتی رئیس‌جمهوری هم نمی‌تواند قانون اساسی را نقض کند». او در ادامه گفت: «هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، حتی رئیس‌جمهوری». به گفته این دادستان، حکم اخیر فرمان اجرائی ترامپ بلافاصله متوقف می‌شود.

در پی صدور این حکم اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به خطوط هوایی گفت مسافران این هفت کشور را به مقصد آمریکا سوار کنند و سپس شرکت‌های هواپیمایی قطر، ترکیه، فرانسه و لوفت‌هانزا اعلام کردند که ارائه خدمات به مسافرانی را که از هفته گذشته مشمول فرمان ترامپ می‌شدند، از سر گرفته‌اند.

این در حالی است که پس از فرمان اجرائی ترامپ مبنی بر لغو ٩٠‌روزه ورود شهروندان ایران، عراق، لیبی، سوریه، سودان، سومالی و یمن به آمریکا، برخی از اتباع این کشورها که شهروند قانونی آمریکا نیز به شمار می‌رفتند، در فرودگاه‌ها بازداشت و در برخی موارد از خاک ایالات متحده اخراج شدند.

روز شنبه هفته گذشته؛ یعنی درست همان روزی که ترامپ این فرمان خود را امضا کرد، یک قاضی فدرال در حکمی دستور توقف این فرمان را صادر کرد و در نتیجه این حکم، مسافران سرگردان در فرودگاه‌های آمریکا که تحت این قانون بازداشت شده بودند، توانستند وارد خاک آمریکا شوند؛ اما یک روز پس از آن، دستور ترامپ دوباره از سر گرفته شد.

اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، دولت آمریکا در واکنش اولیه خود از ادامه فرمان اجرائی ترامپ خبر داد. کاخ سفید در واکنش به این حکم دوباره بر «قانونی‌بودن و مناسب‌بودن»فرمان اجرائی ترامپ تأکید کرد و گفت به دنبال راه‌های قانونی برای ادامه آن است. وزارت امور خارجه ایالات متحده هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال همکاری با گروه امنیت داخلی و تیم حقوقی خود هستیم تا ارزیابی کنیم که این حکم تا چه میزان عملیات ما را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد». دونالد ترامپ هم در پیامی در توییتر اعلام کرد: «نظر این به‌اصطلاح قاضی که اساسا کشور را از اجرای قانون دور می‌کند، مضحک است و باید لغو شود». فرمان ترامپ که در میان طیف وسیعی از آمریکایی‌ها از‌‌جمله عده‌ای از اعضای حزب جمهوری‌خواه مورد انتقاد قرار گرفت، بسیاری از اتباع این هفت کشور را تحت ‌تأثیر قرار داد. روز جمعه و یک هفته پس از دستور ترامپ، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که تاکنون نزدیک به ۶۰‌ هزار ویزای پیش‌تر صادر‌شده برای شهروندان این کشورها لغو شده است. این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی از لغو دست‌کم صد‌ هزار ویزای پیش‌تر صادرشده برای شهروندان این هفت کشور به‌عنوان بخشی از فرمان ترامپ خبر داده بودند.

الجزایر، در فهرست کشورهای دوست آمریکا

درحالی‌که رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور فرمان مهاجرتی در زمینه منع ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا موجب موجی از نارضایتی شده، پیام‌های اطمینان‌بخشی را به الجزایر فرستاده است. به گزارش ایسنا، طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیام‌های اطمینان‌بخشی را به الجزایر فرستاده و از آن به‌عنوان شریک استراتژیک مهم در برقراری روابط قوی با آمریکا در زمینه دیپلماسی، امنیت و اجرای قانون یاد کرده است. مقامات آمریکا نقش الجزایر را در بالابردن سطح ثبات منطقه‌ای و تلاشش برای تقویت همکاری بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم ستوده‌اند؛ به‌ویژه به ‌دلیل همکاری واشنگتن و دولت جدید آمریکا با مقامات مؤثر لیبیایی که با وساطت دولت عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر، بوده است.

وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد که الجزایر به‌عنوان یک عضو فعال در همایش جهانی علیه تروریسم است و ریاست کارگروهی درباره تقویت مبارزه با تروریسم را در منطقه ساحل برعهده دارد و علاوه‌بر‌آن به حمایت لجستیکی از عملیات صلح که سازمان ملل و اتحادیه آفریقا آن را انجام می‌دهند، می‌پردازد.

هم‌زمان، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است بررسی جامع و کاملی را درباره سیاست خارجه آمریکا نسبت به کوبا انجام دهد. شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد همه جنبه‌های توافقات آمریکا با کوبا، «دشمن تاریخی‌اش»را بررسی کند. اظهارات اسپایسر حاکی از آن است که واشنگتن احتمالا موضع جدی‌تر و سخت‌تری را نسبت به کوبا اتخاذ خواهد کرد و احتمال تحریم‌های تجاری جدید و لغو پروازهای تجاری از آمریکا را که اخیرا اعلام شده بود، به همراه دارد. به نظر می‌رسد ترامپ آمده تا همه توافق‌های پر‌حاشیه و جنجالی باراک اوباما با کشورهایی را که زمانی دشمن آمریکا به شمار می‌رفتند، بر هم زند.

 با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری فرارو، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396، کد مطلب: 305158، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
البته
اما اثرگذاری لابی ها بر قانون را نباید فراموش کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین