پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
دولت ترکیه حتی "ابراهیم یازیجی" موسیقیدان برجسته و رهبر ارکستر سمفونیک این کشور را نیز اخراج کرد.

شعارسال: دولت ترکیه در چارچوب شرایط اضطراری پس از کودتای نافرجام 7 ماه پیش، دیشب طی حکمی 4464 کارمند دولت را که بیش از 2500 تن از آنان از اساتید دانشگاه و کارکنان وزارت آموزش عالی بودند، از کار برکنار کرد.

در ادامه سیاست پاکسازی های پس از کودتا در ترکیه صدها استاد برجسته دانشگاه از کار برکنار شدند. این اخراج به گونه ای بوده که حتی صدای اعتراض محافل و شخصیت های نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را نیز درآورده است.

در میان اساتید حتی نام بسیاری از اساتید برجسته دانشکده های هنری و تئاتر ترکیه نیز دیده می شود. همچنین در بین پاکسازی شده ها " ابراهیم یازیجی" رهبر ارکستر سمفونیک ترکیه نیز که یکی از اساتید دانشکده هنر آنکاراست، دیده می شود.

ابراهیم یازیجی - وسط تصویر

دیشب انتشار این خبر موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی ترکیه به دنبال داشته است. مخالفان این اقدام با ایجاد هشتگی تحت عنوان " استاد ها را اخراج نکنید" به این اقدام اعتراض کرده اند.

این اخراج گسترده در شرایطی صورت گرفته که قرار است دو ماه دیگر همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه به منظور تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی برگزار شود. برخی مخالفان حکومت ترکیه گفته اند حزب حاکم به بهانه تسویه وابستگان به کودتا، با حکم اخیر دهها چهره برجسته مخالف نظام ریاستی را نیز اخراج کرده است.

روزنامه "صاباح " ترکیه که مواضع نزدیکی به دولت و حزب حاکم ترکیه دارد امروز با انتشار گزارشی با تاکید بر ضرورت ادامه پاکسازی ها در این کشور از وجود نزدیک به 500 هزار کارمند وابسته یا متمایل به شبکه حامی فتح الله گولن (فِتو) خبر داده است.

در 7 ماه گذشته و در چارچوب دستگیری ها و تسویه های پس از کودتای نافرجام دهها هزار کارمند دولتی از نهادهای مختلف حاکمیتی این کشور اخراج شده اند.

بر اساس گزارش ها پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه تنها 180 خلبان ارتش ترکیه به ظن ارتباط با شبکه "فتو" از مشاغل شان اخراج شده اند. دهها تن از این خلبانان در بازداشت هستند و به گفته منابع دولتی ترکیه برخی از آنها به ارتباط خود با شبکه فتو اعتراف کرده اند.

دولت ترکیه امیدوار است دولت جدید آمریکا ، فتح الله گولن روحانی در تبعید خودخواسته در آمریکا را به این کشور مسترد کند. دولت اوباما از استرداد گول سرباز زد اما در عین حال اعلام کرده بود مدارک ارتباط و دست داشتن گولن در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه را بررسی خواهد کرد.

دولت رجب طیب اردوغان امیدوار است دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا گولن را برای محاکمه به ترکیه مسترد کند. دولت اردوغان فتح الله گولن و شبکه حامی او در داخل نهادهای حاکمیتی ترکیه را به رهبری کودتای نافرجام 15 ژوئیه متهم کرده است. گولن این اتهام را رد می کند.

دیشب رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ به صورت تلفنی گفت و گو کردند. بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه موضوع محوری این گفت و گو همکاری مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن بوده است. ترامپ در این گفت و گوی تلفنی ترکیه را یکی از مهم ترین متحدان ناتویی آمریکا در منطقه توصیف کرده و گفته است از اقدامات دولت آنکارا در مبارزه با داعش قویا حمایت می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران ، تاریخ انتشار خبر 20 بهمن 1395، کدمطلب: 522542 ،www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین