پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
حمام وزیری مربوط به دوره قاجار است و در ساری، خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو در کنار خانه کلبادی قرار دارد. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از لحاظ نوع معماری، مصالح و ویژگی های ساختمانی از ابنیه دیدنی و مشهور مازندران به شمار می‌رود.

شعارسال: اين حمام با مساحتي در حدود 200 مترمربع داراي همه فضاهاي لازم براي يك حمام سنتي شامل ورودي، سربينه، راهروي انتقالي هوا، گرمخانه خزينه هاي آبگرم و سرد سرويس بهداشتي و تون (گرمابه) است.

گرمخانه حمام وزیری نيز همانند سربينه به صورت هشت ضلعي است ودر انتهاي ضلع جنوبي آن خزينه هاي آب گرم وسرد قرار دارد در قسمت جنوبي بنا اطاقي مستطيل شكل كه كف آن ازهمه قسمت هاي بنا پايين تر است به عنوان (تون) يا گرمابه حمام كاربري داشته ورودي آن خارج ازحمام و در ضلع شرقي است.

حمام وزیری در گذشته در جوار خانه وزيري قرار داشت و روزگاري نيز قسمتي از اين خانه بوده است و از همين رو به حمام وزير معروف است اين بنا كه در اثر مرور زمان تخريب شده بود اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران در سال 1379 مرمت و بازسازي آن را آغاز كرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران ، تاریخ انتشار خبر ، کدمطلب: ، www.makanbin.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نیلوفر
Romania
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
چقدر ترسناکن اون دوتا اقاهه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
فک نمکیرم ساری اثار تاریخی به ایسن قدمت داشته باشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین