پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
اخبار منتشر شده از حواشی سفر هیات دولت در آبان ماه سال جاری به البرز، اخیرا در سرخط خبرهای این استان قرار گرفته است. خبرهایی که واکنش هایی را نیز در پی داشته است اما علی رغم آن تکلیف آنها مشخص نشده است.

شعارسال: اخبار منتشر شده از حواشی سفر هیات دولت در آبان ماه سال جاری به البرز، اخیرا در سرخط خبرهای این استان قرار گرفته و حواشی و واکنش های گوناگونی را در پی داشته است، اما علی رغم آن تکلیف آنها مشخص نشده است. متن زیر به بررسی روند این حواشی می پردازد.

*اپیزود اول: نشت خبر

صبح روز 2 اسفند سال 1395، شبکه خبری تحلیلی "تیتر1"، خبری را منتشر کرد: لیست هزینه های سفر ‏هیات دولت به البرز/هزینه یک میلیارد و هشتصد میلیونی شهرداری کرج برای سفر یک روزه هیات دولت ‏به البرز + سند ‏

به لطف کانال ها و شبکه های اجتماعی خبر به سرعت در شهر پیچید.

عصر همان روز عده ای که خود را جوانان انقلابی می خواندند کمپینی را با عنوان "پویش مردمی ‏اعتراض به هزینه های نجومی سفر رئیس جمهور به کرج" در تلگرام راه اندازی کردند.‏خبر به سرعت در شهر پیچید.

*اپیزود دوم:‏ مطالبه گری مردم و همراهی امام جمعه

شنبه 5 اسفند بیانیه ای از طرف اقشار مختلف مردم منتشر شد:‏ خادمان ملت در کرج پول بیت المال را ‏بی حساب هزینه می کنند/ سازمان بازرسی ورود کند. در بخش پایانی این بیانیه نوشته شده: از سازمان ‏بازرسی کل کشور و همچنین مجلس شورای اسلامی (کمیسیون های تخصصی) درخواست می شود تا ‏بعنوان دستگاه های نظارتی هرچه سریعتر به این قضایا ورود کرده و اسراف گران بیت المال (در هر ‏کسوت ، لباس و سابقه ای) را به مردم شناسانده و بر اساس قانون با آنان برخورد نمایند .‏

فردای روز بیانیه ،نماینده ولی فقیه در استان البرز در خطبه های نماز جمعه هزینه‌های سفر هیئت دولت به ‏استان را غیرقابل‌توجیه خواند و خطاب به مسئولان گفت: به چه مجوزی ناهار سفر هیئت دولت آن‌هم در یک ‏روز ۵۰۰ میلیون تومان شده است.

*اپیزود سوم: دانشجو بیدار است

دوشنبه 9 اسفند تشکل های انقلابی بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی کرج از شهردار این کلانشهر خواستند ‏تا به روی صندلی داغ و مقابل تریبون پاسخگویی حاضر شده و در خصوص هزینه کردن میلیاردی شهرداری ‏برای سفر رئیس جمهور به کرج توضیح دهد . منطقه آزاد بدون حضور شخص شهردار و یا نماینده از وی برگزار می شود.‏

‏11 اسفند بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی کرج، بیانیه خود را منتشر می کند: اسناد را واقعی و مستند ‏ندانستید، مستند سازی کنید/ به جای پاس کاری شفاف سازی کنید

دانشجویان نوشتند: لازم است بدانید اگر هزینه ی این سفر غیر واقعی بود، و به اسناد آن نمی توانید اعتنایی ‏کنید، چرا شهردار کرج به جای پاسخگویی به مطالبات دانشجویان در دانشگاه خوارزمی، فرار را بر قرار ‏ترجیح دادند، قرار ما روز دوشنبه ۹ اسفند بود ولی اعتنایی نکردند.‏ لازم است بدانید که نا معتبر کردن ارقام ‏وارده و اسناد بر ملاشده می تواند به معنای ذخیره کردن بیت المال برای عده ای خاص و اختلاس در نظر ‏گرفته شود، گفته اید مبالغ صرف شده کم تر است، ولی واقعیت صرف مبلغ بیشتر از مصوبه های نجومی ‏دارد، وظیفه ی شما ایجاد شفافیت به همراه اسناد قابل اتکاست

هفته دوم انتشار خبر ، دانشجویان در نماز جمعه به روشنگری و طرح سوال از شهردار می پردازند.‏ جلسه طرح سوال در دانشگاه ازاد اسلامی کرج بدون حضور مسئولین برگزار شد.

*اپیزود چهارم: تکذیبیه ‏

‏9 اسفند خبری از طرف روابط عمومی استانداری البرز منتشر و مدعی شده است که هزینه‌های اعلام شده کذب ‏و با هدف مقاصد سیاسی مطرح شده و می‌شود!

در این تکذیبیه امده است: لیست منتشر شده غیرواقعی و غیرمستند بوده و صرفاً به منظور مقاصد سیاسی انجام گرفته است ‏که البته در جایگاه خود قابل پیگیری است.هزینه واقعی صورت گرفته در این سفر بسیار کمتر از هزینه سفرهای مشابه به ‏استان بوده که بخش اعظم آن، هزینه های سرمایه ای و ماندگار برای استان و بخش کمی نیز مربوط به امور جاری بوده ‏است.از طرف دیگر، سفر دوم ریاست محترم جمهوری به استان البرز نیز که به منظور افتتاح پالایشگاه غلات انجام شد، ‏سفری نیم روزه بود و رییس محترم جمهوری و هیات همراه ایشان ناهار را میهمان البرز نبودند.‏

‏* اپیزود پنجم: دم خروس

10 اسفند روح الله کیان عضو شورای شهر کرج در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم از هزینه 450 ‏هزارتومانی خرید خمیردندان و مسواک برای این سفر یک روزه خبر می دهد.‏

او می گوید: هزینه سفری که در ابتدا اعلام شد ‏500 میلیون تومان بود که در مرحله بعد این مبلغ به یک ‏میلیارد و 20 میلیون تومان رسید و در نهایت مبلغ یک میلیارد و 520 میلیون تومان در شورای شهر به ‏تصویب رسید.

‏ او ادامه داد: شهردار کرج 4 نفر از کارپردازها را برای انجام خریدهای سفر رئیس جمهور در اختیار ‏استانداری و نمایندگان دولت قرار داد و دستور هزینه‌کرد به عهده استانداری بود و شهرداری فقط خرید کرده ‏است.

*اپیزود ششم: چه کسی باور می کند؟

فتح الله حقیقی، معاون سیاسی استاندار البرز در جلسه شورای اطلاع رسانی در روز چهارشنبه 11 اسفند، در واکنش به لیست منتشر شده از هزینه‌های سفر رئیس جمهور ‏مدعی می شود که سفر رئیس دولت با کمترین هزینه صورت گرفته است.سفر رئیس جمهور با کمترین هزینه صورت گرفت / چه کسی این هزینهها را باور می‌کند.

او می گوید: چه معنی دارد افرادی با مسئولیتی که دارند در ایام منتهی به انتخابات جو درست می‌کنند، می‌گویند برای دولتی که یک روز به استان آمده 450 هزار تومان مسواک و خمیردندان خریداری شده، چه کسی این را باور می‌کند؟

*اپیزود هفتم: مشترک مورد نظر پاسخگو نمی باشد

دراین میان شنیده شد که شهردار کرج در جلسه دفاع از لایحه هزینه میک میلیارد و 600 میلیونی سفر روحانی به البرز گفته: اگر این رقم را بر جمعیت کرج تقسیم کنیم سهم هر شهروند کرجی برای این سفر نفری 1500 تومان می شود که این مبلغ برای شهروندان ناچیز است.

*اپیزود هشتم: تقصیر احمدی نژاد است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز در واکنش به انتشار لیست هزینه‌های سفر رئیس ‏جمهور به البرز و بازخورد آن در رسانه‌های خارج از کشور می گوید: عده‌ای بدون تحقیق رقم سازی می‌کنند و ‏این رقم‌ها را به رسانه‌های بیگانه می‌رسانند و بعد هم با افتخار فیلم آن را منتشر می‌کنند. حرف‌هایی بزنید که ‏پذیرفته شود، چطور ممکن است ۳۴ هزار نفر در جریان سفر یک روزه رئیس جمهور به استان ناهار خورده ‏باشند.

وی افزود: یا اینکه گفته می‌شود برای جایگاه سخنرانی ۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه شده است، ‏جایگاهی که در زمان رئیس جمهور سابق ایجاد شده و ما فقط آن را رنگ کردیم، در کجای این کشور هزینه ‏رنگ‌آمیزی یک جایگاه به ۷۴‏ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد، چه کسی این را می‌پذیرد.

*اپیزود نهم: سوالات بی پاسخ

طبق خبری که روابط عمومی استانداری البرز در پرتال خبری خود اورده است: اگر هزینه این سفر بسیار کمتر از ‏هزینه های سفرهای مشابه به استان بوده است، بنابر این سفرهای قبل خیلی بیشتر اسراف بیت المال صورت گرفته و ‏علاوه بر پاسخگویی به سفر آخر در خصوص سفرهای پیشین هم باید پاسخگویی انجام شود

بنا به ادعای روابط عمومی و معاون سیاسی استانداری البرز سفررئیس جمهور در البرز نیم روزه بوده و رئیس جمهور ناهار را میهمان البرز نبوده اند، پس اعضای محترم ‏شورای شهر و شهردار کرج باید نسب به لیست فاکتور ها و رقم های نجومی ناهار رستوران ها و ریز فاکتور از جمله حوله، خمیردندان، مسواک و غیره پاسخگو باشند؟

پرسش بعدی این است که چرا استانداری البرز هزینه‌های واقعی را اعلام نمی‌کند؟اگر هزینه‌های اعلام شده برای سفر رئیس جمهوری غیر واقعی است، چرا استاندار از معاون خود (فرماندار ‏کرج) نمی‌خواهد که مصوبه شورا را رد کند؟

*اپیزد دهم: اصل ماجرا را برای مردم شرح دهید

آقایان و خانم های شورای شهر با تعداد رای های مشخص،

1-فاطمه اسکندری - نام پدر علی - با 46127 رای

2- فاطمه آجورلو - نام پدر علی اکبر - با 30422 رای

3- بهنام محمودی - نام پدریعقوب - با 29784 رای

4- محمود دادگو - نام پدر مرحوم ابوالقاسم - با 24723 رای

5- خسرو سرحدی - نام پدر عباس - با 18449 رای

6- علی حاجی کاظم - نام پدر اکبر - با 18080 رای

7- مریم قهرمانی صارم - نام پدر علی - با 17938 رای

8- غقور قاسم پور - نام پدر اسماعیل - با 17363 رای

9- محمدعلی بخشی - نام پدر علیرضا - با 17336 رای

10- امیرحسام عباسی - نام پدر زین العابدین - با 17183 رای

11- میرابراهیم صدیق بطحائی اصل - نام پدر میرمحمود - با 16630 رای

12- رضا شریفی فردوئی - نام پدر محمدعلی - با 16595 رای

13- داود وحیدی - نام پدر قاسم - با 16458 رای

14- مجید کاویانی - نام پدر محمدعلی - با 15861رای

15- مصطفی سعیدی سیرائی - نام پدر مستعلی - با 15730 رای

16- حمیدرضا ابولحسنی - نام پدر حسن - با 14909 رای

17- سعید فیروزگاه - نام پدر رحمت الله - با 14836 رای

18- روح اله کیان - نام پدر زکی - با 14338 رای

19- محمدصادق باغستانی - نام پدر عباس - با 13436 رای

20- سعید مصطفائی - نام پدر علی اکبر - با 13318 رای

21- حجت اله غلامرضائی - نام پدر فضل اله - با 13300 رای

ضمن یاد اوری به این که تک تک رای های ماخوذه از صندوق ارا در سال 92 بجهت سخنان تبلیغاتی شما و اعتماد مردم به شما بود، پاسخگو باشید: لیست هزینه های سفر رئیس جمهور به البرز توسط استانداری تکذیب می شود، در حالی که این فاکتور ها توسط شورای شهر (یعنی جمع شما) به تصویب رسیده ‏است، اصل ماجرا را برای مردم شرح دهید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار خبر 25 اسفند 1395، کدمطلب: 1063803 ،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین