پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
این روزهای شهر اصفهان در حال استقبال از میهمانانی است که از کیلومترها فاصله آمده‌اند تا دوستی‌ها را دو چندان کنند. هفته فرهنگی کره در اصفهان نوید دهنده دوستی‌هایی پایدارتر از گذشته است.
شعارسال: امضای قرارداد خواهر خواندگی اصفهان و گیانگجو (شهری از ایالت شیلا کره جنوبی) خبری شادی بخش برای هر دو شهر بود که نوید از دوستی‌هایی پایدار است.

در نمایشگاه «فراتر از طعم» که نمایانگر فرهنگ غذایی مردم کره جنوبی است به همت شهرداری‌های گیانگجو و اصفهان در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شده بود شهرداران دو شهر و نمایندگان شورای شهر حضور داشتند.

اولین سخنران این برنامه «جو یانگ سیک» شهردار گیانگجو بود. وی غذا را بخش مهمی از فرهنگ کره معرفی کرد و گفت: نمایشگاه فراتر از طعم نشان دهنده فرهنگ مردم کره جنوبی است.

وی به برپایی نمایشگاه فراتر از طعم تا تاریخ 23 فروردین ماه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه نه‌تنها سبب نزدیکی مردم دو شهر گیانگجو و اصفهان می‌شود بلکه سبب پیوند فرهنگی بین مردم دو کشور می‌شود.

* راه ابریشم، عاملی هویت بخش

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان نیز در این مراسم از آماده شدن شهر برای برگزاری مراسم عید نوروز خبر داد و از میهمانان دعوت کرد تا در عید نوروز هم به اصفهان سفر کنند.

وی شاهراه بزرگ ابریشم را هویت آفرین دانست و اظهارکرد: راه ابریشم در خلال هزاره‌های گذشته نه‌تنها زمینه‌ساز تعاملات سیاسی، تجاری و اقتصادی کشورهای مستقر در این مسیر بوده، بلکه بستر آفرین پیوندهای فرهنگی بسیار و هدفمندی بین ملت‌های متمدن و صاحب سبک قدیم بوده است.

* نمادی برای بهره‌گیری ملت‌ها از خلاقیت فرهنگی

شهردار اصفهان ادامه داد: این ملت‌ها در کنار وام‌گیری از تجارب ارزنده یکدیگر می‌کوشیدند تا با بهره‌گیری از خلاقیت فرهنگی خود هویتی مستقل و بومی را عرضه کنند که در واقع نمادی بود از کثرت در عین وحدت این اقوام! بی‌شک یکی از حوزه‌های غنی، غذاهای رنگارنگ خوش‌رنگ و متنوعی است که این قبیل ملت‌ها با الهام گیری از منابع معرفتی و ارزش‌های مشروع اجتماعی خویش و همچنین تطابق‌پذیری با زیست‌بوم فرهنگی آن را آفریده‌اند.

* غذا منبع هویتی ملت‌هاست

وی غذا را فراتر از پاسخگویی به نیازهای طبیعی و غریزی دانست و افزود: غذا منبع هویتی و ذخیره معنا بخشی از کارنامه یک ملت است که کار ویژه‌های دینی، اسطوره‌ای، نشانه‌شناسی و اجتماعی دارد. به استناد منابع تاریخی اعلام می‌کنم که تنوع غذاهای سنتی کشورم تا آنجاست که این قابلیت را در اختیار هر میهمان صاحب ذوق و گوهرشناسی قرار می‌دهد که در خلال اقامتش هیچ غذای تکراری را در سفره‌اش مشاهده نکند.

جمالی‌نژاد با اظهار تأسف از آثار و تهدیدات جهانی‌شدن گفت: از تهدیدات روند جهانی‌شدن در دنیای مدرن یکدست‌سازی ذائقه‌ها و سلایق در انتخاب غذا وام‌های این دستاوردهای مهم بشریت که باید آن را حفظ کرد.

وی اصفهان را جهان شهری با سفره‌های زیبا و غذاهای نیکو معرفی کرد و ادامه داد: بسیار خرسندم که اینک در ضمن جشنواره فرهنگی کره جنوبی شاهد افتتاح نمایشگاه طعم غذاهای کره باشیم، غذاهایی که بر خواسته از سنت‌های اصیل و فرهنگ غنی این مردم خوب و عزیز است.

همچنین رئیس شورای شهر گیانگجو «سن جیک» گفت: برای برگزاری این نمایشگاه تلاش‌های زیادی شده است، این نمایشگاه نشان‌دهنده غذاهای سنتی کره است. مردم اصفهان می‌توانند با فرهنگ جذاب کره آشنا شوند و ما این را فرصت مناسبی برای دوستی و آشنایی دو کشور می‌دانیم.

* سرعت ارسال غذا در کره مهم است

پس از سخنرانی‌ها ربان افتتاح این نمایشگاه بریده و حاضرین به بازدید از نمایشگاه پرداختند. در ابتدا حاضرین با غذای «کیم چی» که یکی از غذاهای مهم و سنتی کره جنوبی است و شیوه طبخ آن آشنا شدند.

در بخش بعدی نمایشگاه موتورسیکلتی که برای حمل غذا بود به نمایش درآمد. راهنمای نمایشگاه در این زمینه گفت: سرعت ارسال غذا در کره بسیار مهم است و موتورها به بخش مهمی از فرهنگ کره بدل شده‌اند. ظروف غذا در فرهنگ کره بسیار قابل اهمیت هستند و مردم این کشور به آن توجه ویژه دارند. نمایش ظروف غذا در این نمایشگاه بخش مهمی از فرهنگ کره را به نمایش در آورده بود.

در بخش انتهایی نمایشگاه شیوه پخت «بی بیم باپ» آموزش داده شد. از دیگر بخش‌های این نمایشگاه می‌توان به آموزش روش پخت «کو بونگ باپ»، آشنایی با تخته‌گوشت‌های کره‌ای، سینی‌های غذاخوری، کاسه‌های «جام جا میان»، زنگ‌های رستورانی، روغن‌های غذایی مانند روغن کنجد اشاره کرد.

این نمایشگاه تا 23 فروردین 96 در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آن، همه روزه به این موزه مراجعه کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 25 اسفند 1395، کدخبر: 95122516424، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین