پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۰۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
قزوین دارای غذاهای سنتی متنوعی است که هربار چشیدن طعمشان یادآور خاطرات دوست داشتنی ؛سفر به این استان خواهد بود.

شعار سال: هر شهر و استانی برای خود نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می‌شوند؛ از صنایع دستی، مکان‌های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان است.

البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر به ارمغان رفته است؛ برای مثال غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان‌هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خود دارد که همیشه با آن باقی می‌ماند.

استان قزوین، از قدیمی‌ترین استان‌های کشور است و به دلیل احاطه شدن توسط رشته‌ کوه‌های البرز مرکزی، کوه‌های رامند و خرقان از موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی جالب و منحصربه‌فردی برخوردار است که بی‌تاثیر در ایجاد تنوع غذایی و غذاهای بومی و محلی آن نیست.

غذاها و شیرینی‌های سنتی این استان، نه تنها در سراسر ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز از آوازه و محبوبیت بی‌نظیری برخوردار است.

چشیدن طعم غذاهای شهرها و روستاهای مختلف در همان شهر بسیار لذت بخش است و سفر را بسیار متفاوت می کند؛ با خوردن غذاهای اصیل هر شهر می توان با نوع سلیقه غذایی و آداب و رسوم تغذیه‌ای مردمان آن دیار آشنا شد.

پیشنهاد ما این است که در سفر به استان قزوین از غذاهای این استان نیز کمی بچشید.

قیمه نثار


قیمه نثار، از محبوب‌ترین و در عین حال معروف‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین محسوب می‌شود. این غذا اکثرا هنگام برپایی مهمانی‌های بزرگ خانوادگی، ایام عید، دید و بازدید و مراسم و تشریفات مهم توسط میزبان انتخاب و برای میهمانان سرو می‌شود.

مردم استان قزوین برای تهیه‌ی قیمه نثار از برنج آب‌کش،گوشت گوسفندی، خلال پرتقال، پیاز داغ، زعفران، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و برخی از ادویه‌های خوش‌عطر و خوش‌طعم که به ادویه‌ی مخصوص قیمه نثار معروف هستند، استفاده می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به قزوین، حتما این غذای خوش طعم و منحصربه‌فرد بومی را امتحان کرده و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید. کم‌تر گردشگری است که وارد این استان شده و به چشیدن طعم و مزه‌ی این غذای لذیذ نپردازد.

کوکو شیرین


یکی دیگر از غذاهای بومی استان قزوین که مملو از ادویه‌ها و چاشنی‌های معطر بوده و به کوکو سیب زمینی شباهت دارد. مردم این استان معمولا این غذا را در کنار غذاهای دیگر میل می‌کنند.

غذایی شیرین که نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی آن‌ها به انواع خوراکی‌های شیرین و تنقلاتی همچون آجیل و است. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ از سیب‌زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌کنند.

شیرین پلو


غذایی سنتی با طعمی شیرین، تلخی هر پیامد یا خستگی برجای‌مانده از یک روز سخت کاری را ازبین برده و یک گزینه متفاوت و خاص برای مسافران است.

مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی از برنج، خلال پرتقال شیرین شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب‌زمینی و سینه‌ی مرغ استفاده می‌کنند.

دیماج


دُیماج یا دُگماژ، از دیگر غذاهای سنتی و جالب استان قزوین است. این خوراکی با ترکیبی از تکه‌های نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی خوردن، گردو، پیاز داغ، زردچوبه و در صورت تمایل هندوانه نیز در تهیه آن استفاده می‌شود.

این خوراکی بیشتر در فصل تابستان توسط مردم قزوین مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب برای خوردن دیماج از دستان خود استفاده می‌کنند و پس از شکل دادن به لقمه‌ی دلخواه، آن را میل می‌کنند.

آش دوغ


آش دوغ در بیشتر شهرهای ایران طبخ می شود؛ اما قزوینی‌ها در پخت این آش از انواع حبوبات، برنج، سبزی آش، دوغ چکیده، پیاز داغ، سیرداغ و نعناداغ استفاده می‌کنند و پس از پخت گوشت های قلقلی سرخ شده را به آن اضافه می کنند.

طعم پیازداغ و سیرداغ در کنار گوشت قلقلی، بسیار عالی و دوست‌داشتنی است. گاهی‌اوقات ممکن است بنابر سلیقه و ذائقه‌ی آشپز و افراد خانواده، موادی به این آش اضافه یا از آن کسر شود.

آن ها پس طبخ آش آن را با دوغ،پیاز داغ و گوش قلقلی که از قبل تهیه کرده اند تزیین می کنند. توصیه می‌کنیم در صورت سفر به استان قزوین از این آش فوق‌العاده و لذیذ، نوش جان کنید.

آش ماش و پیاز


نوع دیگری از آش‌های سنتی در استان قزوین به شمار می‌آید. مردم استان قزوین، برای طبخ این آش خوشمزه و متفاوت ، برخلاف تمام آش‌های تهیه شده در ایران، از سبزی استفاده نمی‌کنند.

مواد اولیه برای تهیه آش ماش پیازو را برنج آشی، عدس، ماش، لوبیاقرمز، لوبیاچشم ‌بلبلی، گوشت، پیاز، دارچین، پیازداغ، نمک و فلفل است. شاید طبخ آش بدون سبزی، بدور از تصور باشد؛ ولی چشیدن این غذای لذیذ، خالی از لطف نخواهد بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر، تاریخ 7 فروردین 96، کد مطلب: 130962: www.shakhesnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
اشنایی با غذای های سنتی شهرهای مختلف جالبه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین