پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
زریبافان به صورت جدی تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است، اما آیا آن رابطه پر از شک و تردید او و دوستانش با احمدی‌نژاد موجب می‌شود که این سوال به ذهن متبادر شود که؛ «زریبافان سرباز احمدی‌نژاد است؟»

شعار سال: این روزها نام هایی زیادی در رسانه ها و محافل سیاسی مطرح اند که بنای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارند ؛ در میان اصولگرایان البته بیشتر.

احمدی نژادی ها هم کم نیستند. هم درون جمنا و هم خارج از آن . اما اخیرا در میان موجی از نام‌ها، نام مسعود زریبافان هم شنیده می شود. او هم در حلقه یاران احمدی نژاد قرار داشته است. می گویند بسیار جدی است، اتاق کارش هم این روزها خیلی شلوغ است. از قرار معلوم تصمیم قطعی گرفته تا در موعد ثبت نام در ساختمان وزارت کشور حضور یابد. این اخبار که در رسانه ها و محافل سیاسی رد و بدل می شود این سوال را پیش می کشد که او مستظهر به کدام جریان سیاسی قصد حضور کرده است؟ به یک معنا همه می پرسن پشت صحنه این نامزدی چیست؟ آیا می توان به این فکر کرد که او هم قطعه ای از پازلی است که محمود احمدی نژاد برای انتخابات فراهم کرده است ؟

*ظهور با یکتا

بهتر است از یکتا شروع کنیم. همان تشکلی که یاران محمود احمدی نژاد شکل دادند تا همچنان در سیاست ایران جا داشته باشند. همان زمان که یکتا شکل گرفت این چند سوال در فضای سیاسی مطرح شد؛

نسبت یکتا با محمود احمدی‌نژاد چیست؟ آیا احمدی‌نژاد تاکتیک تازه‌ای برای ورود به سیاست ورزی رسمی برگزیده است؟ آیا می‌توان اینگونه تصور کرد که احمدی‌نژاد اراده‌ای در پدید آمدن یکتا نداشته و این اعضای یکتا هستند که می‌خواهند از برند احمدی‌نژاد برای حیات سیاسی خود استفاده کنند؟

آنچه تا امروز از سوی اهالی یکتا بیان شده این است که آنها در عین رفاقت با احمدی‌نژاد ارتباط تشکیلاتی با او ندارند و از رئیس‌جمهور سابق دستور نمی‌گیرند.

مسعود زریبافان در این مورد گفته بود: «ما یک تشکل مستقل هستیم و به لحاظ تشکیلاتی هیچ ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد نداریم. قرار نیست با کسی هم معارضه کنیم ضمن اینکه آقای مشایی را اصلا قبول نداریم.»

همسو با او کامران دانشجو هم گفته بود: «ما هیچ رابطه تشکیلاتی با احمدی‌نژاد نداریم.» وزیر علوم در دولت دهم در پاسخ به این سوال که آیا «یکتا» احمدی‌نژاد را در کنار مشایی قبول دارد یا بدون مشایی؟ گفته است: «ما حاشیه‌های آقای احمدی‌نژاد را اصلا قبول نداریم. دولت آقای احمدی‌نژاد مانند هر دولت دیگری حاشیه‌هایی داشت که ما این حاشیه‌ها را مضر می‌دانستیم بنابراین هم در آن زمان که در دولت بودیم می‌گفتیم این حاشیه‌ها مضر است و هم الان معتقدیم این حاشیه‌ها زیان‌آور است و باید از آنها فاصله گرفت.» البته آقای دانشجو توضیح نداده که اگر این حاشیه‌ها را قبول نداشته به چه دلیلی حتی یک بار هم به صورت علنی نسبت به وجود این حاشیه‌ها در دولت احمدی‌نژاد انتقاد نکرده و ترجیح داده تا روز آخر در سمت خود بماند. درست مثل سیدمحمد حسیی و حاجی بابایی و زریبافان. شفاف‌تر از این دو عضو یکتا محمد عباسی هم این چنین اظهارنظر کرده بودند: «ما آقای احمدی‌نژاد را تنها به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم که در خدمتشان بودیم قبول داریم و این جمع بدون مشورت با ایشان تشکیل شده است.»

این یعنی اینکه اعضای یکتا اصرار دارند بگویند از احمدی‌نژاد دستور تشکیلاتی نمی‌گیرند و حتی در برخی حوزه‌ها به او نقد هم دارند.

ناگهان اما صدای آژیر احمدی نژادی ها بلند شد :«این ها که آمده اند بدل اند و از ما نیستند» . چنانکه سایت دولت بهار که نزدیکترین رسانه به رییس دولت نهم و دهم است در مطلبی نوشته بود "ریل یکتا با احمدی نژاد یکی نیست." این سایت با بیان اینکه ارتباطی بین این دو جبهه وجود ندارد ادامه داده بود: "درباره جبهه یکتا، ضمن احترام به شخصیت‌های موسس آن که در گذشته خدماتی انجام داده‌اند، خاطرنشان می‌شود که ریل این تشکل سیاسی با رئیس جمهور سابق کشورمان یکی نیست. و شایسته است از هر اقدامی که زمینه ایجاد تصور این همانی بین رفتار سیاسی جبهه یکتا و هواداران دکتر محمود احمدی نژاد می‌شود جلوگیری شود."

دامنه بحث ها که بالا گرفت نقدها هم تند تر شد . چنانکه زریبافان در یک مصاحبه انتقاد تند و تیزی به احمدی‌نژاد داشت و گفته بود: «من بعد از پایان دولت دهم اصلاً ولنجک نرفتم هیچ علاقه‌ای هم ندارم آنجا بروم و منتظرم که ان‌شاءالله آقای احمدی‌نژاد روزی رسماً از افکار انحرافی اعلام تبری بجوید و بگوید من آن افکار را قبول ندارم.»‌ تیم رسانه‌ای دولت قبل نیز در واکنش به این مصاحبه با انتشار مطلبی در سایت دولت بهار ضمن برشمردن رابطه صمیمانه زریبافان و مشایی در قدیم نوشتند: حال باید از زریبافان پرسید شما که اینقدر به شخص رییس دولت دهم انتقاد داشتید چرا جرات آن را نداشتید که مثل یک مرد واقعی استعفا بدهید و اجازه ندهید "ننگ"! احمدی نژادی بودن روی پیشانی تان بماند؟!

این بحث و جدل ها همچنان رابطه میان یکتا و محمود احمدی نژاد را در سایه ای از شک و تردید نگه داشته است.

*زریبافان هم هست

اما در اظهارنظری قابل توجه امیررضا واعظ آشتیانی سخنگوی جبهه یاران (احزاب جدید و نزدیک انتخاباتی) درباره اینکه آیا جبهه مردمی پیش از قرار دادن مسعود زریبافان در لیست ۲۱ نامزد جبهه مردمی‌نیروهای‌انقلاب مشورتی با او داشته است، گفته بود:«با توجه‌ به اینکه آقای زریبافان پیش از این در انتخابات اعلام نامزدی کرده بود، جبهه مردمی هم او را در لیست خود در نظر گرفت و بعدا بر اساس معیار و شاخصی که وجود دارد ۱۰ نفر را اعلام می‌کنند.در مورد اینکه برای قرار گرفتن در لیست جمنا هماهنگی از سوی جبهه مردمی با زریبافان صورت گرفته و جلسه‌ای برگزار شده است، گفته بود: تا آنجایی که مطلع هستم هماهنگی شده افرادی که اعلام آمادگی برای نامزدی داشتند آن افراد اسامی‌شان در جبهه مردمی ثبت شد و هم اکنون هم شورای مرکزی در حال بررسی است تا بین این تعداد ۱۰ نفر را برگزیند. بعید می‌دانم که زریبافان نشستی با نامزدهای دیگر جبهه مردمی برگزار کرده باشد. هر نامزدی برای خود جداگانه درحال فعالیت است و برنامه‌هایش را تدوین می‌کند تا بتواند وقتی در شورای مرکزی جبهه مردمی دعوت می‌شود از برنامه‌های خود دفاع کند.جبهه یاران در بین گزینه‌هایی که مطرح بود به زریبافان رسیده است و کمیته سیاسی در حال تلاش برای متقاعد ساختن او برای نامزدی در انتخابات است لذا او به طور جد برای نامزدی علاقه‌مند نبود اما طی بررسی‌های صورت گرفته، شورای مرکزی جبهه یاران به زریبافان رسید.»

هر چه هست به نظر می رسد زریبافان به صورت جدی تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است . آیا آن رابطه پر از شک و تردید او و دوستانش با احمدی نژاد موجب می شود که ما این سوال را بپرسیم :«زریبافان سرباز احمدی نژاد است ؟»

آیا حتی می توان این گمانه را مطرح کرد که او ماموریتی مهم از سوی احمدی نژاد دارد ؟ آیا او برای به شلوغ کاری مقابل جمنا آمده است؟ اگر چنین باشد اتفاقات قابل توجهی در راه است .

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 27 اسفند 1395، کد مطلب: 647179:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین