پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
نیامده عامل اختلاف شده‌اند،ائتلافی که قرار بود عامل وحدت اصولگرایان شود این روزها محفل چالش و اختلاف شده است.
شعارسال: جبهه متحد که این روزها محرمانه تر از همیشه فعالیت هایش را ادامه می دهد با بحران های سختی مواجه شده؛ نامزدهای هدف، هر کدام ساز جداگانه ای می زنند و بدنه هم سرگشتگی پیشه کرده است. هرفردی و هر طیفی سازی جداگانه می‌زند؛ یک آشفتگی عجیبی. این یعنی این ائتلاف برای وحدت اصولگرایان که تیم مرکزی آن به صورت محرمانه و پشت پرده ویترین 10 عضو هیات موسس فعالیت می‌کرد را باید از هم اکنون شکست خورده به حساب آوریم؟

* 10 نامزد منتخب اما پنهانی

تازه ترین خبر در مورد جبهه مردمی همین چیزی است که مرضیه وحید دستجردی گفته است:«پیش نیاز برگزاری مجمع این است که باید با 10 کاندیدایی که بیشترین آراء را در مجمع عمومی اول کسب کرده‌اند، گفت‌و‌گو و مذاکره کنیم. هیئت رئیسه شورای مرکزی در حال رایزنی و گفت‌وگو با این نامزده‌هاست. این کار آغاز شده و تا حصول به نتیجه، همچنان ادامه خواهد داشت.اگر قرار بود مجمع ملی دوم جبهه مردمی در اسفندماه برگزار شود، عملا به دلیل کمبود وقت، این موضوع امکان نداشت.به همین دلیل برای اینکه زمان کافی برای گفت‌وگو با کاندیداها داشته باشیم، دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در فروردین ماه 96 برگزار خواهد شد.»

سخنان سخنگوی این ائتلاف نشان می دهد اولا؛ 10 نامزد جبهه متحد در جلسه مجمع عمومی انتخاب شده اند اما آنها به دلایل و مسایلی که هنوز به صورت رسمی عنوان نشده معرفی نشده اند .از سوی دیگر معلوم نیست در این لیست ده نفره آیا اعضایی که گفته شده رای بالایی داشته اما بعدا انصراف داده اند همچنان حضور دارند یا خیر. خاصه آنکه پرویز فتاح بعد از این مجع بیانیه داده و خواسته نام او حذف شود . ابراهیم رییسی طرح موضوع را به یکی از اطرافیان خود سپرده تا به نقل از او گفته شود که بنایی برای نامزدی ندارد. محمد باقر قالیباف هم بعد از مجمع ازچند طریق عنوان کرده که احتمال نامزد نشدنش وجود دارد. و حتی اگر نامزد شود از کانال جمنا نخواهد بود.

این درحالیست که سخنگوی جبهه مردمی تاکید کرده که قرار است با این 10 نفر مذاکره شود . این یعنی اینکه اگر هر کدام از این 10 نفر شروط و ضوابط را نپذیرند ممکن است فرد دیگری جایگزین آنها شود. این چند مساله را بگذاریم در کنار این موضوع که مجمع عمومی دوم به تعویق افتاده است .

* شورش در جمنا

نکته مهم اما این است که این همایش با یک مساله مهم مواجه شده است؛« دعوا بر سر نخواستن این تشکل است !»

در حالی که تصور می شد سنتی ها بیشترین حمایت را از جمنا داشته باشد اما مقاومت های سفت و سختی ازسوی آنها دیده شده است. از همه مهمتر این مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه برای انتخابات دوازدهم است که در اظهار نظری در این مورد گفته است: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب، برای فعالیت سیاسی و انتخاباتی ابتدا باید مراحل قانونی تأسیس خود را طی کرده و رسمی و قانونی فعالیت کند. من اصلا با اینکه یک نفر باقی بماند حرف دارم. چرا باید به این قائل شویم که حتما یک نفر از هر جناح در انتخابات باقی بماند تا فضا دوقطبی شود؟ تا زمان مناظره‌های انتخاباتی، نامزدهای اصولگرایان در صحنه می‌مانند و بعد از اینکه در مناظره‌ها این افراد به مردم شناسانده شدند، گفت‌وگو برای ائتلاف باید صورت بگیرد.»

اسدالله بادامچیان هم در اظهار نظری دیگر در این مورد گفته است:«من نسبت به مسائل جبهه مردمی بحثی ندارم زیرا که من عضو جبهه مردمی نیستم. مسائل آنها مربوط به خودشان است، من تمایلی ندارم به اینکه وارد این نوع بحث‌ها شوم.»جواد آرین منش، نماینده و عضو حزب موتلفه نیز درباره جمنا چنین گفته است:« این جبهه تا اینجای کار توانسته است بسیاری از اصولگرایان را کنار خود قرار دهد و لیستی 21 نفره نیز نشان دهنده این است که توانسته سلایق مختلف را کنار هم جمع کند که خود یک موفقیت است. اما در ادامه راه با تدبیر و درایت و از خودگذشتی میتواند به نتایج مثبتی برسد؛ ولی اگر اینگونه باشد که عده ای با تمامیت خواهی بخواهند این مجموعه را اداره کنند و خرد جمعی حاکم نباشد و افرادی در پشت صحنه بخواهند هدایت مجموعه را عهده دار باشند، آنچه که حاصل می‌شود نتیجه مورد نظر نخواهد بود.»

از سوی دیگر در حالی که از چندی پیش گفته می شد که پایداری و جمنا مذاکراتی داشته و ممکن است به هم بپیوندند اما برگزاری مجمع عمومی جمنا همه این امید ها را به باد داد . در این مجمع خبری از چهره های جبهه پایداری نبود اما در عوض نام دو نفر از نامزدهایی که مورد رای گیری قرار گرفتند به حساب جبهه پایداری گذاشته شد .این اتفاق البته بازخوردهای مهمی داشت . صادق محصولی ، قائم مقام جبهه پایداری بلافاصله بعد از این نشست گفت : جبهه پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری 96 به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی نکرده بنابراین انتصاب دو نامزد به جبهه پایداری از مجموعه نامزدهای معرفی شده است از سوی جمنا (ضمن احترام به همگی آنها) در رسانه ها جای تعجب وگلایه دارد.بعد از آن ، دبیرکل جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در توئیتر از حرکت مستقل این جبهه برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری آینده خبر داد. مرتضی آقاتهرانی در توئیتر خود نوشت:ما کار خودمان را خواهیم کرد و جمنا هم تلاششان را می‌کنند. ان‌شاالله که نتایج مثبتی برای همه داشته باشد و سودش برای همه باشد.

همه این ها نشان می دهد که دیگر نباید چندان امیدی برای پیوستن پایداری به جمنا داشت . آنها همان راهی را می روند که از همان ابتدا پیش بینی می شد .

نسبت سعید جلیلی با جمنا هم البته قابل توجه است .او به هیچ عنوان وارد معادلات جمنا نمی شود. یکی از نزدیکان رسانه ای آقای دیپلمات در مطلبی که در کانال تلگرامی حامیان سعید جلیلی نوشته ماجراهای مجمع عمومی را اینگونه شرح داده است: «گفته اند حتی سعید جلیلی را هم در جمع کاندیداهای جمنا قرار داده اند که به رای گذاشته شود. فکر می کنم البته این اتفاق از سر لطف نیفتاده باشد، بلکه چاره ای نداشته اند جز این کار. فکرش را بکنید، انقلابی ترین گزینه موجود در میان کاندیداها، در جمع گزینه های حزبی که مدعی مردمی بودن، انقلابی بودن و جبهه بودن است جایی نداشته باشد.خودبخود یک خلاف واقع سه گانه در ذهن ها شکل می گیرد. پس حتی حالا که بعد از چندین و چند جلسه و فرستادن واسطه و ..او با دلایلی محکم حاضر نشده زیر بار امضا یک پیمان قبایلی برود ولی با این وجود هم باز "مجبورند" او را در فهرست نهایی خود بگذارند، زیرا حذف انقلابی ترین، خیلی از خلاف واقع نمایی ها را رو خواهد کرد.

دامنه گلایه های این طیف از اصولگرایان حتی فراتر هم رفته است:«چگونه است ساختار جدید به اصطلاح مردمی شان که پسوند بامسمای «انقلاب» را هم با خود یدک می کشد، دو ماه است با تمام توان مشغول تخریب و تخطئه انقلابی ترین کاندید از لیست پنجاه نفره شان بوده اما امروز قرار است ایشان را در ادامه بازی شان برای تحت فشار گذاشتن او و انقلابیون، کاندید مردمی جبهه شان کنند. کاندیدی که عقیده دارند جبهه انقلاب با او همیشه «جبهه ای شکست خورده» است...»

در کنار این مباحث، شنیده شده است که برخی چهره هایی که عضو 21 نفر بوده اند اما در میان 10 نفر نهایی قرار نگرفته اند بسیار رنجیده خاطر شده و فرمان آغاز به کار ستادهای اجرایی انتخابات خود را صادر کرده اند . از جمله این افراد یکی از وزرای سابق احمدی نژاد یعنی رستم قاسمی است.

اگر همه این موارد را در نظر بگیریم این سوال به وجود می آید که جمنا در واقع ائتلاف چه کسی با چه کسی است ؟ آیا این تصور درستی است که جمنا دچار بحران هویت شده است ؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 16 اسفند 1395 ، کدخبر: 642977، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین