پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
مدیر دفتر ادبیات و هنر عاشورایی حوزه هنری برنامه‌های این دفتر برای ماه‌های پایانی سال جاری و سال آینده را تشریح کرد.

شعار سال:خسرو آقایاری مدیر دفتر ادبیات و هنر عاشورایی حوزه هنری با اشاره به اینکه این دفتر یکی از نهادهای نوپا در ساختار حوزه هنری است که از سال گذشته تاسیس شده است، اظهار کرد: دفتر در مدت یکسال گذشته از فعالیت خود به برگزاری چند نشست تخصصی در حوزه ادب و هنر عاشورایی پرداخت اماآقای سنگری به خاطر مشغله‌شان نتوانستند به جمع بندی و برنامه‌ریزی مدون درباره برنامه‌ها برسند. در دوران جدید نیز من دو برنامه بلند مدت و موقت برای سال آینده و شش ماهه دوم سال جاری تدوین کردم که ۷ سرفصل دارد و اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در فرصت باقی مانده از سال جاری سه نشست تخصصی در دستور کار داریم. یک نشست با موضوع تعزیهو نمایش سکویی عاشورایی، یک نشست با موضوع ادبیات داستانی عاشورایی و نگاه نقادانه و تحلیلی به آن و نشست دیگری نیز با موضوع بررسی تخصصی شعر عاشورایی.

آقایاری افزود: در بخش نشست‌های علمی پژوهشی نیز ما به قلمروهای ناکاویده بسیاری در حوزه هنر و ادب دینی و مبانی و ساحت بنیادی ادب عاشورایی دست پیدا کرده‌ایم که برخی از سرفصل‌های آن عبارتند از عقلانیت در عصر مدرن، عقلانیت دینی، نفوذ دینی، مبانی ادب دینی، انسان شناسی، شناخت اخلاقی و... ینای ما بر این است که نشستی تخصصی در این زمینه نیز در سال جاری داشته باشیم. خروجی این نشست نیز تهیه مداخلی است که می تواند منجر به ورود نگاه علمی به این مباحث شده و در سال آینده نیز با شیوه کارگاهی و با شکل زمانی مرتب تری این نشست ها برگزار شود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر عاشورایی حوزه هنری در ادامه از برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی با موضوع گسترش فرهنگ مطالعه آثار عاشورایی خبر داد و گفت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسابقه کتابخوانی عاشورایی در سطح شهر تهران به زودی در معرض اجرا قرار خواهد گرفت. این مسابقه دارای دو ساحت است که شامل بخش ادبیات داستانی و شعر و نیز پژوهش در حوزه تاریخ اسلام و عاشورا می‌شود که در این بخش سعی می‌کنیم به روی مقاتل کهن فارسی نیز تمرکز ویژه‌ای صورت بپزیرد. این مسابقه در دو مرحله غیر حضوری و حضوری و از طریق گفتگو با متخصصان این حوزه اجرا خواهد شد.

آقایاری ادامه داد: ادبیات عاشورایی زیر ساخت و مبنای ادبیات و هنز دفاع مقدس است اما متاسفانه در قلمرو کمیت و کیفیت گرایی محض رها شده است. به همنی خاطر عمده اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده در بخش‌هایی بوده که زمینه مردمی داشته و مراکز دولتی کمتر به آن ورود داشته‌اند با این حال هیچگاه فرصت و مجالی برای ارزیبای آنها و بررسی کیفیت آنها وجود نداشته است. به باور من آسیب‌هایی که به خاطر فقدان برنامه ریزی مدون در این حوزه به وجود آمده است باعث شده که نتوانیم ارزیابی دقیقی از کلیت آن داشته باشیم. ما تلاش داریم در برنامه آتی خودمان به این مساله توجه جدی کنیم و نقاط قوت و ضعف را به صورت واقعی مورد شناسایی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: برنامه دیگر دفتر ایجاد کتابشناسی‌های مرجع در زمینه ادبیات عاشورایی است که تاکنون کمتر درباره آنها کار شده و امیدواریم این مساله به شکل گیری کتابخانه مرجع عاشورا در مراکز مختلف شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر,تاریخ انتشار 20 آذر 1394,کد مطلب: 2995637

www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین