پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه (به وقت محلی) در نشست خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو با بیان اینکه روابط آمریکا و روسیه به «پایین‌ترین حد رسیده است»
شعار سال: ترامپ با تاکید بر اینکه واشنگتن و مسکو در شرایط کنونی «اصلا با یکدیگر کنار نمی آیند» ابراز امیدواری کرد که روابط 2 کشور در آینده بهبود یابد.

وی با تکرار این ادعا که دولت سوریه حادثه شیمیایی هفته گذشته در شهر «خان شیخون» را رقم زده است، گفت: گرچه بعید است اما قطعا احتمال دارد که روسیه هم از قبل در جریان این حمله شیمیایی بوده باشد.

ترامپ با تاکید بر اینکه نظامیان روسی هم از پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه استفاده می‌کردند، گفت: دوست دارم اینگونه فکر کنم که دولت روسیه از این حمله مطلع نبوده است، ولی قطعا چنین موضوعی امکان پذیر است.

آمریکا هفته گذشته به همین بهانه 59 موشک به پایگاه «الشعیرات» در استان حمص سوریه شلیک کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه امریکا را مامور کرده است که احتمال اطلاع مسکو از این حمله شیمیایی ادعایی را بررسی کند.

روسیه و سوریه هرگونه حمله شیمیایی به خان شیخون واقع در جنوب استان ادلب را رد می‌کنند و حادثه شیمیایی رخ داده را ناشی از انفجار انبار مهمات شیمیایی تروریست‌ها می‌دانند.

** ناتو دیگر منسوخ نیست

ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را «منسوخ» خوانده بود، در ادامه سخنان خود تاکید کرد که این نهاد از دیدگاه او دیگر اینچنین نیست.

وی همچنین بار دیگر از اینکه اعضای ناتو سهم خود را از هزینه های دفاعی به درستی پرداخت نمی کنند، انتقاد کرد و اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص ملی به هزینه های دفاعی را باعث تحکیم مشارکت کشورهای عضو این نهاد دانست.

«ینس استولتنبرگ» هم در این کنفرانس مشترک خبری با ادعای اینکه حمایت های ناتو در نبرد علیه داعش ضروری است، گفت: ناتو متعهد است که اقدامات بیشتری در مبارزه با تروریسم انجام دهد.

استولتنبرگ تاکید کرد که او و ترامپ در این مورد اتفاق نظر دارند که «ناتو بستر امنیت در اروپا و آمریکا است» و هزینه های آن باید به نحو عادلانه تری میان اعضا تقسیم شود.

ترامپ بارها از اینکه آمریکا بیشتر هزینه‌های ناتو را متقبل شده است، انتقاد کرده و خواستار مشارکت دیگر کشورهای عضو شده بود.

آلمان یکی از کشورهایی است که تاکنون زیر بار این انتقادها نرفته و گفته است حاضر نیست بودجه نظامی را تا 2درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهد. این کشور اکنون 1.2 درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف هزینه های دفاعی می کند.

کشورهای عضو پیمان ناتو در سال 2014 توافق کرده بودند که ظرف 10 سال به تدریج بودجه نظامی خود را به سطح تعیین شده افزایش دهند. در این راستا تاکنون تنها کشورهای انگلیس، یونان، ایسلند و لهستان مرز تعیین شده را پشت سر گذاشته اند.

در شرایطی که آمریکا اکنون سالیانه بیش از 600 میلیارد دلار صرف هزینه های دفاعی می‌کند، ترامپ افزایش 54 میلیارد دلاری بودجه وزارت دفاع را برای سال مالی 2018 در دستور کار قرار داده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1396، کد مطلب: 654223، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین