پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۹۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
قیمت های نفت خام بدنبال 3 هفته رشد متوالی در روز سه شنبه و بعد از بی تحرکی بازار در تعطیلی طولانی آخر هفته کاهش نشان داد. با این حال رشد قوی اقتصادی چین و دلار ضعیف موجب محدود شدن ضرر و زیان شد. علت اصلی کاهش قیمت امروز، افزایش تولید آمریکا بوده است.
شعارسال: سرمایه گذاری قوی در ماه مارس، خرده فروشی ها و صادرات همگی نشان از امکان تداوم حرکت پرشتاب اقتصادی چین به عنوان دومین مصرف کننده نفت جهان در این بهار دارد.

معاملات آتی بنچمارک برنت (بنچمارک به معنای معیار ارجاع قیمت برای خریداران و فروشندگان نفت خام است)، با 9 سنت کاهش 55.27 دلار معامله شد در حالی که معاملات آتی بنچمارک دیگر آمریکا یعنی وست تگزاس اینترمدیت در همین زمان 9 سنت کاهش داشته است و 52.56 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

حجم قرارداد ها در این مدت بسیار کم بوده است و فقط 103 هزار قرارداد آتی برای نفت برنت و حدود 183 هزار برای نفت وست تگزاس دست به دست شد که 70 درصد کمتر از حجم قبل از تعطیلات در روز پنجشنبه است.

تمرکز بازار در این چند روز با بسته شدن بازارهای مالی در سرتاسر اروپا بر تنش های ژئوپولیتیک بوده است. مارک واتکینز استراتژیست سرمایه گذاری منطقه ای در گروه «پرایوت کلاینت گروپ» در بانک پارک سیتی ایالات متحده آمریکا می گوید "بزرگترین مسائل در حال حاضر مسائل ژئوپولیتیک خواهد بود. الان تمام نگاه ها به شبه جزیره کره دوخته شده است و این مسئله می تواند منجر به کمی بی ثباتی در بازار به طور کلی شود...از الان تا اجلاس اوپک، مهمترین مسئله ای که شاهدش خواهیم بود همین مسئله کره شمالی است"

روز دوشنبه مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به کره شمالی هشدار داد که حملات ایالات متحده آمریکا به سوریه و افانساتن که از معدود متحدان نزدیک کره شمالی می باشند نشان دهنده این موضوع است که این کشور آسیایی به هیچ وجه نباید عزم و اراده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نادیده بگیرد.

بدنبال این درگیری ها با کره شمالی که موجب برانگیختن تقاضا برای واحد ارزی ژاپن به عنوان یک پناه امن شده است ارزش دلار به کمترین حد خود در 5 ماه گذشته به نسبت «ین» رسید.

درگیری ها در لیبی باعث کاهش تولید نفت شده است اما شرکت ملی نفت این کشور (NOC)حد اقل یک میدان نفتی را بازگشایی کرده است.

افزایش تولید نفت خام ایالات متحده موجب تضعیف تلاش های سازمان کشورهای صادر کننده نفت و سایر تولید کنندگان برای مهار تولید و کاهش اشباع بوده است. اشباع بازار نفت و انباشتگی ذخائر نفت جهان علل اصلی کاهش قیمت های نفت و فشار به بازار این ماده خام بوده اند.

مت استنلی دلال سوخت در «فرایت اینوستر سرویسز» در دبی می گوید "تمام نشانه های رشد همیشگی بازار صعودی همراه با درگیری های لیبی و تنش های ژئوپولیتیکی شروع به ناپدید شدن کرده اند، همچنین به خاطر این که تگزاسی ها در حال برگشت هستند و به حدی نفت پمپاژ می کنند که انگار فردایی در کار نیست. من اگر جای اوپک بودم نگران می شدم"

اوپک در 25 می نشستی برگزار خواهد کرد تا تمدید کاهش های خود را تا بیش از ژوئن امسال بررسی نماید. ایران ابراز امیدواری کرده است که اوپک و تولید کنندگان بیرون از اوپک توافق کاهش خود را برای نیمه دوم سال ادامه دهند اما وزیر انرژی عربستان سعودی گفت هنوز خیلی زود است که مسئله تمدید قرارداد را به بحث بگذاریم.

حفارهای آمریکا در هفته گذشته برای سیزدهمین هفته متوالی به تعداد سکوهای نفتی خود افزودند. سرمایه گذاران در حال سرازیر کردن پول های خود در این صنعت هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 29 فروردین 1396، کدخبر: ۶۸۵۹۸۲، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین