پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: حمله تروریستی تقریبا به یک روزمرگی در فرانسه تبدیل شده است و در نهایت معلوم می شود ضارب فردی شناخته شده برای مقامات است.
شعارسال: اما آنچه که در حال حاضر متفاوت است زمان وقوع این اتفاق است. اکنون پاریس در حالی در حالت آماده باش قرار گرفته که تنها چند ساعت به زمان برگزاری یکی از پر سر و صدا ترین و غیر قابل پیش بینی ترین انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است.

در حمله روز پنجشنبه فردی به نام «کریم شرفی» 39 ساله و تبعه فرانسه با سابقه خشونت، یک افسر پلیس را در پیاده روی شانزه لیزه کشت و خودش نیز کشته شد.

به دنبال این حمله، همچنین یک فرصت طلایی در اختیار محافظه کاران، و در درجه اول «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی راست افراطی قرار گرفته تا از این خشونت برای دامن زدن به خصومت در قبال مهاجران و مسلمانان و همچنین نگرانی ها در مورد محافظت از شهروندان در قبال تروریسم بهره ببرند.

لوپن که از یک هفته پیش با تضعیف جایگاه خود در نظرسنجی ها مواجه شده است، تلاش دارد تا با استفاده از موضع گیری علیه مسلمانان و مهاجران وضعیت خود را بهبود بخشد. در حال حاضر او و دیگر نامزدها با دوز و کلک تلاش خواهند کرد نشان دهند در قبال حملات تروریستی سختگیرانه تر از دولت کنونی رفتار خواهند کرد.

دفتر دادستان پاریس روز جمعه اذعان کرد که تحقیقات مقدماتی مربوط به تروریسم شرفی را به تازگی و در تاریخ 9 مارس آغاز کرده است. او در ماه فوریه دستگیر، اما به دلیل فقدان شواهد آزاد شد. پلیس پس از حمله روز پنجشنبه، چند چاقوی آشپزخانه، یک تفنگ و یک جلد قرآن و همچنین چند برگه که نشان می داد وی به داعش اعلام وفاداری کرده، در صندوق عقب خودروی وی یافت.

اما لوپن تنها کسی نبود که برای سوء استفاده از این موضوع آماده بود. برخی از تحلیلگران پیش بینی کردند که ذینفع انتخاباتی اصلی «فرانسوا فیون» کاندیدای راست میانه باشد که پاییز گذشته کتابی تحت عنوان «شکست توتالیتاریسم اسلامی» چاپ کرد و اغلب برای به تصویر کشیدن مبارزه ضد تروریستی به عنوان یک جنگ تمدن ها از سخنان تند بهره می گیرد.

فیون نخست وزیر سابق در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پیشتاز بود تا زمانی که درگیر یک رسوایی مالی شد. اما او هم در هفته های اخیر با بهبود شرایط مواجه شده و حمله پاریس ممکن است فشار نهایی را برای وی فراهم کند.

«دومینیک رینی» کارشناس دست راستی گفت: «شما می توانید حرکت به سوی کسی که قدرت داشته است را تصور کنید. او در مورد تروریسم مطلب نوشته است. او زمانی نخست وزیر بوده است.»

رینی گفت: «برای مارین لوپن اوضاع فرقی نکرده است. او در حال حاضر به دلیل تروریسم به جایی که می خواسته رسیده است.»

در روز شنبه مقامات در پاریس تحقیقات خود را در مورد تیراندازی در پاریس در حالی ادامه دادند که جزئیات بیشتری در مورد کریم شرفی منتشر شد. عامل حمله شانزلیزه پیش از این مدتی به جرم تلاش برای قتل تعدادی پلیس، 10 سال زندانی بوده است.

مسئولان تحقیق گفته ‌اند کریم شرفی که در منزل مادرش در شهر «شل» زندگی می ‌کرده در ماه اکتبر 2015 به دلیل جرایم معمولی به دو سال زندان تعلیقی محکوم شده بود اما این محکومیت او بعدتر به یک دوره آزمایشی بدل شد. بر اساس اسناد مربوط به این دوره آزمایشی در ماه ژانویه 2017، او در اداره کاریابی برای یافتن کار ثبت نام کرده بود. کریم شرفی در ماه فوریه در جریان تحقیق درباره یک مورد جرمی، پلیس را تهدید به قتل کرد اما به دلیل نبودن مدرک از سوی دادگاه آزاد شد. بعد از این حادثه، نام کریم شرفی از سوی اداره عمومی امنیت داخلی فرانسه در فهرست «افراد افراط گرا» ثبت شد. برخی گزارش ها به موارد دیگری از تیراندازی کریم شرفی به سوی پلیس در سال 2001 خبر داده که در نتیجه آنها او به 20 سال زندان محکوم شده بود.

منابع امنیتی فرانسه تلاش دارند بدانند چه رابطه ‌ای میان کریم شرفی و «ابویوسف بلژیکی» فردی که گروه داعش او را عامل حمله شانزه‌ لیزه معرفی کرده، وجود دارد. منابع امنیتی بلژیک شب گذشته به فرانسه اطلاع داده بودند که در جستجوی فردی به نام «یوسف» هستند که در منزلش مقداری اسلحه و نقاب پیدا شده و ظاهرا قصد داشته روز 20 آوریل با قطار به پاریس سفر کند. پلیس بلژیک به تحقیقات خود ادامه می دهد.

نتایج موسسه نظرسنجی «ایپسوس» نشان می دهد که «امانوئل ماکرون» نامزد میانه رو از حزب «در حرکت» با کسب 24 درصد از آراء فرانسوی ها، همچنان در صدر نظرسنجی های انتخابات 2017 ریاست جمهوری این کشور قرار دارد.

در این نظرسنجی که پیش از حمله تروریستی خیابان شانزلیزه انجام، و روز گذشته منتشر شده است، «مارین لوپن» از حزب راست افراطی جبهه ملی با کسب 22 درصد تمایل آرای فرانسوی ها، در رتبه دوم نظرسنجی جای گرفته است.

«ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه نافرمان» و «فرانسوا فیون» کاندیدای جمهوری خواه به عنوان نامزد احزاب راست و میانه نیز با کسب 19 درصد تمایل فرانسوی ها، در جایگاه سوم این نظرسنجی ایستاده اند.

«بنوا آمون» سوسیالیست نیز که به عنوان نامزد احزاب چپ وارد کارزار انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه شده است، تنها 7.5 درصد آراء فرانسوی ها را به این جناح جلب کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های فرانسوی، 6 نامزد باقیمانده در فهرست 11 نفره نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری که به دلیل محبوبیت پایین در جامعه رای دهندگان فرانسوی به «نامزدهای کوچک» شهرت یافته اند، کمتر از پنج درصد آرا را می توانند کسب کنند.

برگزاری انتخابات فرانسه در 66 هزار و 546 شعبه رای گیری فردا یکشنبه از ساعت 8 صبح به وقت پاریس آغاز خواهد شد و تا ساعت 19 به وقت محلی در شهرها و تا ساعت 20 به وقت پاریس در کلانشهرها ادامه می یابد.

بیش از 50 هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت این انتخابات بسیج خواهند شد.

دور دوم انتخابات فرانسه روز 7 مه (17 اردیبهشت) بین نامزدهایِ حائزِ بیشترین تعداد آراء برگزار خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1396، کدخبر: 625013، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین