پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
در جریان دومین جلسه از مناظرات نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی که بسیاری از مخاطبان از زمان نخستین مناظره به دنبال شنیدن راهکارهای هریک از کاندیداهای محترم در حوزه های مورد بحث بودند، این انتظار بار دیگر ادامه یافت و همچنان راهکارها، نامشخص و برنامه ها هم در سطح شعارها و وعده ها باقی ماند.
شعارسال: به واقع گفتمان مجادله بجای مباحثه و انتقاد بر جریان مناظره سایه افکند و گزاره های اصلی انتخاب یعنی برنامه و راهکار همچنان مهجور ماند.

توسعه و پیشرفت آینده کشور در شرایط پرآشوب کنونی جهان، مستلزم اهتمام همه جانبه برای ارائه و اجرای برنامه های کاربردی و مدبرانه از سوی مدیران ارشد کشور است و از همین رو معرفی این برنامه ها از سوی نامزدهای سکونت در ساختمان پاستور می تواند بستر انتخاب آگاهانه مردم را هم فراهم سازد، از سویی دیگر میدان مناظرات نیز ابزار مناسبی برای هدایت این انتخاب را فراهم آورده است، اما به نظر می رسد کاندیداهای محترمی که باید به صورت پیش فرض بر این موضوع واقف باشند نتوانستند تا کنون از ظرفیت فراهم آمده در مناظرات برای آشنایی مردم با برنامه ها و راهکارهایشان بهره کافی و وافی را ببرند.

در این میان بی پاسخ ماندن سؤالات یکی دیگر از خلاء های موجود در میدان مناظرات بود، پاسخ به سؤالاتی که می توانست بخشی از آینده کشور را برای مردم به تصویر بکشد با شعارهای کلیشه ای نامزدها یا اتهام زنی ها و رقیب هراسی های مکرر همراه شد. باوجود آنکه اثبات صلاحیت هریک از نامزدها به برنامه ها و راهکارها و صداقت در گفتار و کردار آنها پیوند خورده است اما کمترین زمان ممکن برای این مهم اختصاص یافت، گویا هریک از نامزدها نفی رقیب را مترادف با اثبات کفایت خود می پنداشتند به سخن دیگر در جریان مناظرات، اثبات ناکارآمدی رقیب بر اثبات کفایت خود ارجحیت یافت.

مباحثه و انتقاد از عملکردها و برنامه ها و به چالش کشیدن رقبا بخشی از ماهیت مناظرات انتخاباتی است که در مقابل با اتهام زنی، مبالغه و سیاه نمایی عملکرد هریک از رقبا و دولتهای فعلی و گذشته می‌تواند موجی از بی اعتمادی به گذشته و نا امیدی از آینده را هم باخود به همراه داشته باشد.

با این همه بنظر می رسد فارغ از مرزبندی های جناحی و ترسیم فضای دوقطبی برای کشور در شرایط کنونی جای خالی برنامه ها و راهکارها به وضوح در مناظرات احساس شود، حال پس از اتمام دومین بخش از مناظرات، باز هم مردم ماندند و انبوهی از سوالات بی جواب، از راهکار نامزدها برای ارتقاء معیشت فرهنگیان و رشد علمی کشور تا برنامه های عملیاتی برای آینده برجام و سیاست خارجی و سؤالاتی دیگر که تاکنون بی پاسخ ماند.

بی تردید هریک از کاندیداهای محترم نباید از آسیبهای ناشی از جایگزینی گفتمان مباحثه با گفتمان منازعه غافل شوند و بدانند که چنین شرایطی امکان انتخاب آگاهانه را از مردم سلب و موجبات تفرقه افکنی معاندان را بیش از هرزمان فراهم می سازد که این امر نیز بصورت بالقوه تهدیدی برای منافع ملی محسوب می شود. از همین رو هریک از نامزدها با پرهیز از شعارگرایی و تهییج احساسات مردم با وعده هایی با اثر بخشی کوتاه مدت و در مقابل با رعایت انصاف و عقلانیت در مناظره و ارائه راهکارهایی منطقی و خالی از شعار، می توانند موجبات رشد و بلوغ سیاسی و در نهایت انتخاب آگاهانه مردم را فراهم آورند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1396، کدخبر: 469360، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین