پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۲۴۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
وزیر اسبق وزارت اقتصاد گفت: آماری که به عنوان دستاورد دولت مطرح می‌کنند، عملا بازی با آمار است و آمار میعانات گازی را به صادرات نفتی اضافه کردند. این باعث شده که تراز تجاری غیرنفتی مثبت شود.
شعارسال: حسین صمصامی درباره وضعیت تراز تجاری اظهار داشت: آن تراز تجاری مثبت که دولت یکی از دستاوردهای مهم خود اعلام می‌کند، در واقع بازی با آمار است.

وی افزود: برای اثبات این گفته، باید بگویم اگر صادرات و واردات سال 95 را دقت کنید، کل واردات حدود 43 میلیارد و 684 میلیون دلار بوده است. صادرات کالا با احتساب پتروشیمی و گاز و بدون احتساب نفت، میعانات گازی 36 میلیارد و 610 میلیون دلار بوده است.

وزیر اسبق وزارت اقتصاد تصریح کرد: بر این اساس، تراز تجاری ما بدون احتساب نفت، میعانات گازی، منفی 7.074 میلیارد دلار است.

صمصامی عنوان کرد: روالی که در بانک مرکزی و در نماگرهای اقتصادی، این بوده که وقتی صادرات نفتی را محاسبه می‌کردند، محاسبه صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات و گازهای طبیعی مایع شده است.

وی متذکر شد: بر این اساس، مایعات و میعانات گاز طبیعی عملا در صادرات نفت خام وارد کردند، اما وقتی شما نماگرهای اقتصادی صادرات نفت‌خام را دقت کنید، ارزش نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی را می‌بینید. بنابراین در صادرات غیرنفتی هیچ‌وقت این‌ها حساب نمی‌شده است.

وزیر اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: در سال 95 دولت بحث گاز، مایعات و میعانات گازی را به صادرات غیرنفتی اضافه کرده است. وقتی این‌ها به صادرات غیرنفتی اضافه کرده، عملا میعانات گازی عملا حدود 7 میلیارد و 320 میلیون دلار به صادرات غیرنفتی اضافه شده و باعث شده تراز تجاری غیرنفتی مثبت شود. یعنی 246 میلیون دلار مثبت شود.

صمصامی گفت: بر این اساس، آماری که به عنوان دستاورد دولت مطرح می‌کنند، عملا بازی با آمار است و آمار میعانات گازی را به صادرات نفتی اضافه کردند. این باعث شده که تراز تجاری غیرنفتی مثبت شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت افکار نیوز، تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1396 ، کدخبر: ۶۱۹۳۷۳، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین