پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
«شرکت ایران خودرو» پروژه تولید اولین «خودرو ملی ایران» را در سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و پس از شش سال به اتمام رسانید. در سال ۱۳۸۱ رئیس‌جمهور وقت (سید محمد خاتمی) از این «خودرو ملی» با نام «سمند» رونمایی کرد.
شعارسال: پلتفرم و قوه محرکه این اتومبیل پژو ۴۰۵ بود که از کمپانی پژو فرانسه خریداری شد. شرکت ایران خودرو تنها باید اتاق آن را طراحی می‌کرد و می‌ساخت. طراحی اولیه اتاق ابتدا به یک کمپانی گمنام انگلیسی بنام «فرست اتوموتیو» واگذار شد. این کمپانی ناشناخته است و ظاهراً مشخصاتی از آن در دست نیست. سپس، طراحان متعدد آلمانی و اتریشی و کره‌ای و ایرانی طرح اولیه «فرست اتوموتیو» را، که به درد نمی‌خورد، اصلاح کردند.

تولید سمند با وام ۵۰۰ میلیارد تومانی بانکی انجام گرفت که به دلیل طولانی شدن پروژه، ایران خودرو ۳۰۰ میلیارد تومان جریمه دیرکرد پرداخت. یعنی، جمعاً ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تولید سمند شد. این رقم برابر است با یک میلیارد دلار آن زمان.

برای درک بهتر این رقم کافی است بدانیم که در همان زمان [سپتامبر ۲۰۰۰] شرکت رنو فرانسه با ۵۶۰ میلیون دلار ۷۰ درصد کمپانی سامسونگ موتورز کره را خرید و جنرال موتورز آمریکا [۲۰۰۱] با یک میلیارد دلار شرکت دوو موتورز را با چندین کارخانه و شبکه فروش جهانی گسترده آن خریداری کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مستند «تهران، تقاطع سئول: تاریخ صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی» (سیاوش سرمدی، ۱۳۹۴)، قسمت پنجم، دقیقه ۲۱ به بعد ، تاریخ انتشار: 1394، کدخبر: -

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین