پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
۴۵ کارگاه طلاسازی شهر یزد تعطیل شده و حدود ۵۰ کارگاه دیگر در شرف تعطیلی هستند و احتمالا به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

شعار سال : بسیاری یزد را به عنوان دومین شهر تاریخی جهان می‌شناسند و برخی نیز این شهر را با عناوینی مانند شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر آتش و آفتاب و برخی نیز با نام دارالعباده می‌شناسند ولی این شهر علاوه بر اینها به صنعت ساخت طلا و جواهراتش نیز شهره است.

این روزها از طلاسازی‌های این دیار نوای خوبی به گوش نمی‌رسد به نحوی که اخیراً نیز "محمدمهدی باغستانی" رییس اتاق اصناف یزد از تعطیلی ۴۵ کارگاه طلاسازی این شهر خبر داده و حتی اعلام کرده است که رکود اقتصادی به تعطیلی کارگاه‌های زرگری دامن زده و در صورت تداوم آن حدود ۵۰ کارگاه دیگر نیز به دلیل وضعیت اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض‌های گوناگونی که شهرداری می‌گیرد، در شرف تعطیلی هستند و به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

به گفته‌ی وی، سیاست‌های اجرا شده برای خروج از رکود نیز تاکنون تأثیری روی وضعیت اصناف یزد نگذاشته و مشکلی را از آنان حل نکرده‌ به نحوی که متاسفانه کار به جایی رسیده که کسبه و بازاری‌ها از جیب خود و از پس‌اندازهای خود هزینه می‌کنند ولی بازهم رکود و فشار مأموران مالیاتی موجب شده که درآمد چندانی نداشته‌ باشند.

بازاری‌ها به خصوص فعالان صنف طلا و جواهر یزد این مشکل را ناشی از مالیات بر ارزش افزوده می‌دانند؛ البته از زمان اجرای این طرح، مشکلات و نواقصی در اجرای آن مشاهده شده که از مهمترین آنها عدم شفافیت سیستم اقتصادی و واگذاری این مسئولیت به طلافروشان است که از مشتری مالیات بر ارزش افزوده را اخذ کند و به دولت بپردازد.

به نظر می‌رسد ادامه‌ی این روند عواقب ناخوشایندی را برای این صنعت به دنبال خواهد شد که از آن جمله می‌توان به ورود طلای قاچاق و فروش بدون نظارت آنها در خارج از واحدهای صنفی، بیکاری افراد شاغل در این صنف و بی‌رغبتی مردم به خرید طلا و جواهر به دلیل نرخ بالای مالیات بر ارزش‌ افزوده اشاره کرد.

نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره یزد با بیان اینکه زیورآلات سنتی استان یزد، تنها زیورآلاتی است که به ثبت ملی رسیده و دارای کد مخصوص است، از وضعیت بحرانی این صنعت گلایه کرد و بهبود این وضعیت را تنها در گروی تصویب طرحی در مجلس در رابطه با مالیات بر ارزش ‌افزوده خواند.

*حسین منتظری، نایب رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، با اشاره به وجود قریب 2000 کارگاه طلاسازی در استان، عنوان کرد: بسیاری از این کارگاه‌ها هم‌اکنون تعطیل هستند و حتی در حوزه فروش نیز شاید حدود نیمی از واحدهای راسته‌ی بازار زرگری یزد تعطیل باشند.

به گفته‌ی وی، بازار جواهرات به طور بی‌سابقه‌ای دچار رکود شده و موضوع پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده و فشارهای اداره امور مالیاتی باعث شده تا واحدهای صنفی طلا و جواهر به دلیل ناتوانی مالی، یک به یک در حال تعطیل شدن باشند.

منتظری اظهار کرد: به ازای هر واحد فروش طلا و جواهراتی که در بازار استان تعطیل می‌شود، 20 کارگاه تولیدی طلا و جواهرات که محصولات خود را در این واحدها عرضه می‌کنند نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان این که طلا پشتوانه‌ی پول ملی و خانواده‌های ایرانی است، خاطرنشان کرد: اعتقادمان این است که ارزش افزوده باید از اجرت اخذ شود تا بار مالی بر خریدار هم وارد نشود نه اینکه اگر کسی بخواهد جواهرات خود را بفروشد، یک‌سوم قیمت آن نیز دستشان را نگیرد.

این فعال صنف طلا و جواهر یزد یادآور شد: برخی از شاغلان این صنف به دلیل هراسی که از اداره کل اقتصاد و دارایی دارند، حتی اقدام به باطل کردن جواز کسب و کار خود نیز کرده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت دولتمردان از صنایع دستی کشورشان، یادآور شد: متاسفانه این وضعیت در استان در حالی اتفاق افتاده است که زیورآلات سنتی یزد، تنها زیورآلاتی است که به ثبت میراث ‌فرهنگی کشور رسیده و دارای کد مخصوص است.

منتظری، ذکر کرد و افزود: تنها حمایت دولت از این صنف در رابطه با بیمه سازندگان بوده که از یک سال پیش از سوی تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد. این موضوع لاجرم باعث افزایش هزینه‌های کارگاه‌های طلا و جواهرات و به تدریج تعطیلی آنها می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر یزد با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در این خصوص و لایحه‌ای که در رابطه با موضوع ارزش افزوده به مجلس ارائه شده است، ابراز امیدواری کرد، با تصویب آن از سوی نمایندگان، تنها ارزش‌افزوده واقعی فروش کالا از مودیان اخذ شود و مجدداً شاهد رونق کسب و کار باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ نشرخبر : 30 آذر 1394 کد مطلب : 94093017957 www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین