پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
تعداد بالای مبتلایان به ویروس کرونا در یزد نگران کننده شده است؛ این در حالی است که در روز‌های ابتدایی وضعیت یزد سفید بود و موردی در این استان مشاهده نشده بود.
شعار سال: تعداد بالای مبتلایان به ویروس کرونا در یزد نگران کننده شده است؛ این در حالی است که در روز‌های ابتدایی وضعیت یزد سفید بود و موردی در این استان مشاهده نشده بود. به صورت نمودار به صورت مقایسه‌ای دو استان یزد و قم را با هم بررسی کرده و نشان داده هر چقدر وضعیت در قم در حال کنترل است، در استان یزد، اما کنترل از دست دولت رفته است و شیب مبتلایان به ویروس کرونا به طرز عجیبی در حال افزایش است.

 روز‌های اول شیوع ویروس کرونا وضعیت قم نسبت به سایر شهر‌ها و استان‌های ایران نامطلوب‌تر بود، اما به نظر می‌رسد این با توجه به قرنطینه خودجوش مردم آمار مبتلایان در این شهر رو به کاهش است، اما این وضعیت در سراسر کشور برقرار نیست.

چند استان از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا وضعیت بسیار مناسبی داشتند و در وضعیت سفید بودند؛ یکی استان بوشهر و دیگری استان یزد. وضعیت یزد آنقدر کم‌خطر بود که در دهه اول اسفند تنها یک مبتلا در این استان وجود داشت، در حالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا فقط در روز نهم اسفند ماه، در تهران ۶۴ مورد جدید در استان گیلان ۲۵ مورد جدید، در استان قم ۱۶ مورد جدید و استان اصفهان ۱۰ مورد مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده بودند.

اما پس از نوروز شرایط کاملا تغییر کرد و آمار مبتلایان جدید ویروس کرونا در یزد روز سوم فروردین رکورد شکست و حالا یک هفته است که مبتلایان جدید به ویروس کرونا در یزد از مبتلایان جدید در قم بیشتر هستند.

نمودار امروز مقایسه بیماران جدید ویروس کرونا در یزد و قم است که می‌تواند زنگ خطر را برای مسئولان پزشکی و بهداشتی یزد به صدا در بیاورد.

وضعیت خطرناک کرونا در یزد

جمعیت استان قم کمی بیشتر از یک میلیون نفر است و جمعیت استان یزد کمی کمتر از یک میلیون نفر است، اما این اختلاف جمعیت با اینکه چشمگیر نیست، اما مبتلایان جدید ویروس کرونا یزد تقریبا ۵ برابر مبتلایان جدید در قم هستند.

یزد چگونه از استان سفید به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شد؟ +نمودار

 بعد از ظهر روز یکشنبه، سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در یزد خبرداده که «از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۲ نفر در استان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۱ نفر مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.»

وضعیت نشان می‌دهد هر چقدر قرنطینه نصفه و نیمه قم جواب داده و باعث شده آمار مبتلایان و فوتی‌ها در قم کم شود، از آن سو در یزد روز به روز وضعیت خطرناک‌تر می‌شود. این وضعیت کاملا در نمودار بالا مشخص شده است.

آمار شیوع ویروس کرونا در استان یزد به قدری نگران کننده بود که نمایندگان منتخب مجلس یازدهم و سه نماینده فعلی در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستند با تمهیدات ویژه رفت و آمد به‌ویژه در سفر‌های برون شهری، جلوی شیوع بسیار بالای این بیماری را بگیرند.

با آنکه از روز ۱۶ و پس آن در ۲۳ اسفند نمودار‌ها کاملا صعودی بوده، اما در تمام این روز‌ها ورودی‌های شهر بسته نشدند و آمار همچنان بالا رفت و تعداد مبتلایان با شیب عجیبی افزایش یافت و عاقبت روز گذشته (۳ فروردین) تمام ورودی‌های شهر یزد با مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در یزد مسدود شد. این یعنی ستاد بحران در این استان به جای پیشگیری و ایجاد شرایط مناسب آنقدر دست نگه داشتند تا وضعیت قرمز شود، سپس تصمیم‌گیری کنند، در حالیکه این اقدام می‌توانست دو هفته قبل انجام شود.

آنگونه که وزارت بهداشت اعلام کرده، در حال حاضر پس از استان سمنان، استان قم و استان مرکزی، استان یزد در رتبه چهارم قرار گرفته است و استان‌های مازندران، قزوین و گیلان که در روز‌های نخست کانون شیوع ویروس کرونا بودند، در رده‌های بعد از یزد قرار گرفته‌اند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24، تاریخ انتشار: 4 فروردین 1399، کدخبر: 208338 ، www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین