پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۹۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کاسبی و زمینه چینی توسط آمریکایی ها در منطقه خلیج فارس گویا تمامی ندارد و پس از قرارداد بیش از 100 میلیارد دلاری عربستان با آمریکا که از آن به استناد مواضع قبلی ترامپ به «دوشیدن عربستان» تعبیر شد، وزیر خارجه دولت ترامپ هم تلاش کرد تا با استفاده از یک واژه مجعول برای خلیج فارس دل متحدان عربی خود را در منطقه به دست آورد.

شعارسال: این در حالی است که تا پیش از این حتی بر روی مدال های ارتش آمریکا نیز از عبارت خلیج فارس استفاده می شد.این البته پایان کار آمریکایی ها نبود درجدید ترین گستاخی یکی از قانونگذاران کنگره آمریکا، حادثه تروریستی چهارشنبه تهران را «اتفاقی خوب»! توصیف کرد. با این حال استفاده از واژه جعلی و دروغین برای خلیج فارس خشم کاربران فارسی زبان توئیتر را برانگیخت و آن ها با ارائه اسناد تاریخی به وزیر خارجه آمریکا، عبارت خلیج فارس را گوشزد کردند؛ تا جایی که در مقطعی هشتگ persiangulf# به سومین هشتگ برتر توئیتر تبدیل شد.

برخی از کابران ایرانی با طعنه به وزیر خارجه آمریکا، تصویری از سنگ قبر سربازان آمریکایی را منتشر کردند که روی آن عبارت خلیج فارس نوشته شده است. تعدادی از ایرانیان هم با انتشار تصاویر مدال ملی رزمندگان خلیج فارس که روی آن عنوان خلیج فارس درج شده است، به وزیر خارجه آمریکا کنایه زدند؛ «این مدال به نیروهای مسلح ایالات متحده که در جنگ خلیج فارس شرکت کرده اند، داده شده است.»

استناد کاربران نقشه هایی که در عربستان چاپ و بر فارسی بودن خلیج فارس تأکید دارد

کاربر دیگری خطاب به وزیر خارجه آمریکا نوشت: «هنوز شما را کریستف کلمب کشف نکرده بود اینجا خلیج فارس بود.» برخی کاربران نیز که به شدت از اقدام وزیر خارجه آمریکا عصبانی و خشمگین بودند، از عبارات تندی علیه او استفاده کردند. مثلاً فردی نوشت: «ضرب المثل "کی شود دریا به پوز سگ نجس" رو انگار واسه حرف وزیر خارجه آمریکا ساختن!» تعدادی از کاربران هم با ارائه اسناد و نقشه هایی از دولت سعودی، فارسی بودن خلیج همیشه فارس را ثابت کردند؛ مثلاً در ‏نقشه ای چاپ شده در کشور عربستان، که مربوط به سال ۱۹۵۲ میلادی است به وضوح نام خلیج فارس (الخلیج الفارسی) دیده می شود.

همچنین نامه‌ای در فضای توئیتر دست به دست شد که حاوی دست خط و امضای عبدالعزیز، بنیان‌گذار نظام سعودی در عربستان است و در آن از نام صحیح خلیج فارس استفاده شده است.

برخی کاربران نیز به دستورالعمل ١٨ اوت ١٩٩4 سازمان ملل اشاره کردند که تأکید می کند عبارت «خلیج فارس» باید مورد استفاده قرار گیرد. برخی چهره ها چون یک نفر از کارشناسان بی بی سی فارسی و حسین دهباشی سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در سال 92 نیز این دستورالعمل و تصاویر نقشه های گفته شده را بازنشر دادند.

کاربر دیگری نقشه چاپ شرکت نفت ملی عربستان سعودی «موسوم به آرامکو» را منتشر کرد که حدود سال‌های دهه ۵۰ میلادی از عبارت خلیج فارس استفاده کرده است. استناد به یک حدیث پیامبر گرامی اسلامی که از عبارت «بحر الفارس» استفاده کرده اند و همچنین اشاره به این عبارت در کتب قرون گذشته اسلام از دیگر اسنادی بود که کاربران مورد استناد قرار دادند. مثل همیشه باب طنز هم در واکنش های مجازی کاربران باز بود؛ فردی خطاب به تیلرسون نوشت: «شما خودت خوشت میاد بهت بگیم "اتحاد جماهیر آمریکا"؟! خب این چیه میگی؟!...»

حمایت وقاحت آمیز یک نماینده کنگره از اقدامات تروریستی در تهران

همچنین اظهارات یک نماینده مجلس کنگره آمریکا در حمایت از اقدامات گروهک تروریستی داعش در تهران، مورد بازتاب کاربران فضای توئیتر بود. دینا روراباکر نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه پنج شنبه این نهاد، حمله اخیر گروه تکفیری و صهیونیستی داعش را در تهران «اتفاقی خوب» توصیف کرده و با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم گفته بود: «شاید این ایده مناسبی باشد که ما کاری کنیم که تروریست‌های رادیکال مسلمان با یکدیگر درگیر باشند.» این اظهارنظر در حالی است که رئیس جمهور آمریکا نیز به حملات تهران واکنشی توهین آمیز داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 21خرداد1396، کدخبر: 702553: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
عرب ها با این کار میخواهند خود را برای مدتی بر سر زبان ها بیندازند ، نباید گذاشت تا در این کار غیر قانونی خود موفق شوند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین