پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
عربستان سعودی که خود را در منطقه از همه طرف در محاصره و منزوی می‌بینید، سعی می‌کند که با نزدیک شدن به آمریکا خود را از این انزوای سیاسی نجات دهد و برای رسیدن به این هدف به هر دری می‌زند تا از این ورطه‌ای که در آن گیر کرده خود را رها کند.

شعار سال: به نظر می‌رسد که عربستان سعودی تمامی خطوط های قرمز را زیر پا گذاشته و تنها چیزی که برای این رژیم ارزشی ندارد، انسانیت و ارزشی‌های اخلاقی و انسانی باشد.

عربستان سعودی که خود را در منطقه از همه طرف در محاصره و منزوی می بینید، سعی می‌کند که با نزدیک شدن به کدخدا (آمریکا) خود را از این انزوای سیاسی نجات دهد و برای رسیدن به این هدف به هر دری می زند تا از این ورطه‌ای که در آن گیر کرده خود را رها کند. رفتار عربستان همانند کسی می ماند که می خواهد غریقی را نجات دهد ولی با سراسیمگی خودش را هم غرق می‌کند.

البته از نظر هر ناظر سیاسی، رفتار رژیم سعودی در قبال ایران و حتی کشورهای عربی قابل درک است و نباید از این کشور انتظار رفتار از روی منطق و تعامل سازنده را با ایران داشت. رفتار این کشور در قبال برادرش (قطر) را ببنید تا چه برسد به غیربرادر (ایران). کشوری که با برادر خود سر ناسازگاری دارد و رسانه های این کشور شبانه و روز از زمین و هوا حمله شدید رسانه ای علیه این کشور به راه انداخته اند و آتش خشم خود را بر این کشور فرو می ریزند ، نباید انتظار روابط دوستانه این کشور با ایران که کشوری غیر عربی به زعم این رژیم است، را داشته باشیم.

اگر سری به لابه لای روزنامه های عربستان سعودی بزنیم چنین رفتاری را نیز با ایران شاهدیم؛ روزی نیست که این رسانه ها به سخنان توهین آمیز علیه ایران مبادرت نکنند؛ گویی که ایران باعث اختلاف بین کشورهای عربی شده و عامل قطع روابط آنها به طوری که از ایران دشمن خیالی به تصویر می کشند و به نحوی در رسانه های خود تبلیغ می کنند که این ایران است که دشمن کشورهای منطقه است نه رژیم اسرائیل. و حتی در این راستا از گروهک های منفور ملت ایران که هیچ جایگاهی در ایران ندارند حمایت می کنند و با حضور در نشست گروهک منافقین خشم خود را از ملت و نظام ایران نشان می دهند.

خشم و جنون عربستان سعودی به جای رسیده است که این جنون را می‌توان در همه رسانه‌های دیداری و شنیداری این رژیم دریافت؛ رژیم قبیله‌ای که با الفبای دموکراسی بیگانه است و در دوران حکومت خود انتخاباتی را به چشم ندید. به نظر می رسد که دلایل این رفتار عربستان را باید در شکست این رژیم در پرونده های منطقه ای جستجو کرد . عربستان سعودی و با روی کار آمدن سیاستمداران بی تجربه و با صرف هزینه های میلیاردی در همه پرونده‌های منطقه شکست خورده از یمن و سوریه گرفته تا عراق و حتی در مهار یک کشور کوچک حاشیه خلیج فارس همچون قطر که حاضر نیست به هر قیمتی زیر بار سلطه و قیمومیت این کشور برود، درمانده است.

رژیم سعودی تا جایی پیش رفته که با زیرپا گذاشتن مقررات و قوانین بین الملل، برای کشور دیگر دستورالعمل تعیین می کند که با چه کشوری رابطه داشته باشند و با کدام کشور قطع رابطه کنند یا فلان گروه سیاسی را از این کشور اخراج کند و با نقض قوانین و کنوانسیون های بین المللی به خود اجازه می دهد در امور کشورهای دیگر دخالت کند و از آنها بخواهد در محدوده ای که او برای آنها تعیین می کند رفتار کنند در غیر این صورت با رفتار تنبیهی مواجه خواهند شد و با کمال تاسف برخی از رژیم عربی منطقه که دنباله روی سیاست های این رژیم هستند، با سکوت و یا در سایه حمایت خود، این رژیم را به تداوم چنین سیاست هایی ترغیب می کنند.

در شرایطی که منطقه دچار بحران خطرناکی است کشورهای منطقه باید با درک این شرایط و با حضور در پای میز مذاکره از این «پیچ تاریخی خطرناک» به سلامت بگذرند چرا که بی ثباتی منطقه بیش از بیش به ضرر کشورهای منطقه است و بیش از همه از این بحران ها، رژیم صهیونیستی و کشورهای بزرگ که به دنبال بازاری برای فروش تسلیحات خود به منطقه هستند، سود می برند.

منطقه خاورمیانه دچار بحران های گسترده ای است که تاب و تحمل بحران جدیدی را ندارد و انتظار می رود که عربستان سعودی با درک شرایط حاضر منطقه به زبان منطق و تعقل روی آورد و از هر گونه اقداماتی که به تنش و بحران در منطقه دامن می زند، خودداری کند و به جای «تقابل» عملا راه «تعامل سازنده» را در پیش بگیرد زیرا باید توجه داشت که دوران زورگویی و قیمومیت بر کشور دیگری به سر آمده و با زبار زور و تهدید نمی توان کشوری را به تسیلم وادار کرد زیرا منطقه در حال شکل گیری «ائتلاف های جدید» در منطقه است و کشورهایی که احساس استقلال طلبی دارند، طبعا در این مسیر برای حمایت خود به این محور خواهند پیوست و شرایط برای کشورهای سلطه طلب و تمامیت خواه سخت خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 14 تیر 96، کد مطلب: 1454260:www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین