پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
نقد و انتقاد منصفانه و مصلحانه همراه با ارائه راهکارهای مناسب، از بزرگترین عوامل کارآمدی هر دولتی است که دولت‌ها نیز باید از آن استقبال کنند.

شعارسال: تردیدی نیست افراد و جریان‌های دلسوز برای کشور و انقلاب، باید تلاش جدی برای موفقیت و پیشرفت دولت فعلی داشته باشند زیرا لازمه پیشرفت و توسعه کشور، موفقیت و کارآمدی دولت است. بدون تردید، یکی از لوازم و ضرورت‌های کارآمدی و موفقیت هر دولتی، ارائه نقاط ضعف و کاستی‌های آن دولت توسط صاحبنظران و خبرگان کشور است تا سرعت پیشرفت بیشتر شود. نقد و انتقاد منصفانه و مصلحانه همراه با ارائه راهکارهای مناسب، از بزرگترین عوامل کارآمدی هر دولتی است که دولت‌ها نیز باید از آن استقبال کنند.

در حال حاضر نیز یک جریان بزرگ و با سابقه طولانی در مدیریت کشور وجود دارد که در انتخابات اخیر نیز بیش از 40 درصد آراء مردم را به خود اختصاص دادند. این جریان می‌تواند با نقادی به موقع و ارائه راهکار، نقش موثری برای حرکت دولت آقای روحانی ایفا کند؛ اما صاحب این قلم اعتقاد دارد که جریان اقلیت به دلایلی که در ادامه خواهد آمد، فعلاً «نمی‌تواند» و «نباید» به نقش خود در نقادی دولت بپردازد؛ اگرچه این موضوع حق قانونی و طبیعی او باشد. به تعبیر دیگر، جریان اقلیت باید از حقوق خود تا چندسال آینده چشم پوشی کند و از «حلال» خود بگذرد.

اما دلایل مدعای فوق چنین است؛

1-به علت اینکه این جریان موفق به کسب آرای مردم در انتخابات اخیر نشد، از انتقادات این جریان به گونه‌ای تعبیر می‌شود که چون موفق نشده‌اند، درصدد کارشکنی برای دولت پیروز شده‌اند. صد البته جریان طرفدار دولت نیز به این تصور دامن می زند. لذا انتقادات آن‌ها مؤثر نخواهد بود و عموماً نتیجه عکس خواهدداشت.

2-چهارسال گذشته، دولت یازدهم نشان داد که این دولت و بالاخص شخص ‌رئیس جمهور محترم از آستانه تحمل بسیار محدودی برای پذیرش انتقاد برخوردارند. نگاهی به مواجهه آقای روحانی با منتقدان در چهارسال گذشته و ادبیاتی که ایشان برای جریان‌های داخلی غیردولتی به‌کار می‌برد، مبین این واقعیت است.

دولت هیچ‌گاه جریان مخالف را به رسمیت نشناخت و با شدیدترین لفظ با آنها مواجه شد و هیچ راهی را برای مذاکره و تعامل با آن‌ها باز نگذاشت. در چهارسال آتی نیز وضع به همین منوال خواهد بود. لذا با دولت موجود اگر منتقدان در صحنه باقی بمانند، جامعه به سرعت دوقطبی خواهد شد که این امر به نفع و مصلحت کشور نیست.

3-مواضع ‌رئیس جمهور محترم پس از انتخابات، نشان می‌دهد که ظاهراً این رویه ادامه دارد و چنین استنباط می‌شود که دولت برای سرپوش نهادن بر کاستی‌ها و ضعف‌های خود، یک درگیری صوری را با مخالفان راه اندازی و اذهان را متوجه حاشیه‌ها می‌کند تا معلوم نشود که مسوولیت اصلی در کاستی‌ها بر عهده کیست.این جمله آقای روحانی در جریان تبلیغات انتخابات بسیار پر معناست که گفت:«دولت یا به وعده‌های خود عمل کرد و یا نگذاشتند که عمل کند»!

لذا با خروج منتقدان از صحنه، حداقل قسمت «نگذاشتند» حذف می‌شود و صحنه برای شناختن مسوولیت ها و کسانی که باید پاسخگو باشند، شفاف‌تر می‌شود. به یاد جمله‌ای از مرحوم شهید بهشتی افتادم که در اوج درگیری‌های سیاسی و تهمت‌ها، می‌گفت: «ما سکوت می‌کنیم. سکوت الهام بخش وحدت.»

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 22تیر1396، کدخبر: 491587: www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین