پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
امروز در جهان بسیاری از شرکت های عظیمی که در عرصه عمران، صنعت و معدن ، پتروشیمی و پالایشگاه در حال فعالیت هستند وابسته به نهادهای نظامی آن کشور هستند؛ در این میان آمریکا، کره ، چین و آلمان در صدر کشور هایی هستند که کمپانی بزرگ خود را نهاد های نظامی تشکیل می دهند.

شعارسال: امروز در جهان بسیاری از شرکت های عظیمی که در عرصه عمران، صنعت و معدن ، پتروشیمی و پالایشگاه در حال فعالیت هستند وابسته به نهادهای نظامی آن کشور هستند؛ در این میان آمریکا، کره ، چین و آلمان در صدر کشور هایی هستند که کمپانی بزرگ خود را نهاد های نظامی تشکیل می دهند و وابسته به نهادهای نظامی هستند. شرکت هیوندا، دوو ، دایلم، ساینوپک، بوئینگ، اینوکس، CNPC، CREC از جمله بزرگترین کمپانی های جهان هستند که تمامی آنها وابسته به نهادهای نظامی کشورهای نام برده شده هستند.

شرکت هیوندای کره که وابسته به ارتش کشور کره است بسیاری از امور عمرانی کشور خود را اهم از پتروشیمی و پالایشگاه ، صنعت و معدن، راه و ساختمان ، نیرو و ... را انجام می دهد؛ این شرکت چهارمین شرکت بزرگ خودروساز چهان پس از شرکت های جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن و تویوتا است.

شرکت هیوندا علاوه بر صنعت خودرو سازی در عرصه پتروشمی و پالایشگاه نیز فعالیت های گسترده ای را در سطح جهان داشته است، به گونه ای که سایر کشور ها از این شرکت بعنوان نهاد پیمانکار در پروژها و مگا پروژه های داخلی خود استفاده می کنند؛ هیوندای اویل بانک یکی از شرکت های زیر مجموعه هیوندا است که در حوزه نفت و انرژی فعالیت های گسترده ای را انجام داده است.

شرکت دوو(Daewoo) نیز یکی دیگر از کمپانی های ارتش کره است که در بسیاری از عرصه های اقتصادی کشور کره در حال فعالیت است، این شرکت نه تنها در کره بلکه بعنوان پیمانکر در سایر نقاط جهان نیز در زمینه نفت و انرژی ، حمل و نقل، عمرانی، راه و ساختمان و ...فعالیت دارد.

کمپانی دایلم (Daelim) هم از دیگر شرکت های بزرگ کشور کره است که تنها در عرصه نفت و پتروشیمی فعالیت خود را به طور تخصصی تحت امر یکی نهاد های نظامی کره شروع به فعالیت کرده است.

us army corps of engineers مجوعه شرکتهای مهندسی ارتش ایالات متحده امریکا است که فعالیت های بی شماری را در عرصه نفت و نیرو، راه و ساختمان، سدسازی، توسعه سواحل، حمل و نقل هوایی ، زمینی، دریایی داشته است ؛ این کمپانی که تحت امر ارتش ایالات متحده آمریکا است پروژه های گوناگونی را اعم از سد سازی و حافظت از آن (بیش از 600سد) حفاظت از محیط زیست با اجرای حدود 463 پروژه، مالک و ساخت نیروگاه برق آبی و کنترل و نظارت بر آن، تعمیر و نگه داری 926 منطقه ساحلی ، دریاچه و بنادر داخلی، توسعه میدان های نفتی و پروژه تصفیه آب در عراق و ساخت و نگه داری 12 هزار مایل از کانال های ناوبری داخلی تجاری را با بهترین کیفیت انجام داده است.

در بخش توضیحات سایت قرارگاه مهندسین ارتش ایالات متحده آمریکا نوشته ای درج شده است که بسیار قابل توجه است؛ در این بخشی از این توضیحات آمده است که " ما با اقدامات فنی و عمرانی خود، به تقویت امنیت ملی کشور کمک می کنیم". این جمله بیانگر این است که نهاد های نظامی تمام کشور های جهان بنابر وظیفه ای که در راستای حفظ امنیت ملی کشور دارند وارد عرصه عمران و صنعت کشور شده اند تا از این طریق ضریب امنیتی کشور را افزایش دهند.

این قرارگاه با پشتوانه عظیم نظامی و بودجه مشخص در دولت فدرال اصلی ترین پیمانکار اجرایی در حوزه های معادن، سواحل و دریاچه های این کشور است و فعالیت های اقتصادی خود را نیز علاوه بر داخل آمریکادر بیش از 130 کشور جهان ارائه می کند؛ مساله ای که سبب شده است تا این قرارگاه تبدیل به یکی از اصلی ترین بازوهای اقتصادی دولت این کشور در جهان شود.

در بخش اهداف و چشم انداز این قرارگاه مهندسی آمده است: "ارائه خدمات مهم عمومی و نظامی مهندسی به منظور تقویت امنیت ملی آمریکا و همچنین بهینه سازی اقتصاد کشور و کاهش خطرات در زمان بحران، هدف اصلی این قرارگاه است. ما به دنبال حل مشکلات و چالش های جدی کشور در زمان های حساس به وسیله مهندسین خود هستیم" .

فرماندهان این قرارگاه هم همگی از نیروهای باسابقه و کهنه کار ارتش آمریکا هستند که مسئولیت های مختلف این قرارگاه مهندسی و سازندگی را برعهده دارند.

شرکت ساینوپک چین نیز شرکتی تحت نهاد نظامی ارتش چسن است که فعالیت خود را به صورت تخصصی در عرصه نفت و پتروشیمی از سال 2000 در چین شروع کرده است و امروز به یکی از بزرگترین شرکت های نفتی در جهان معروف شده است، حوزه فعالیت شرکت ساینوپک در شاخه‌های مختلف صنعت نفت است، که عبارتند از: اکتشاف نفت، استخراج نفت، بازاریابی و فروش؛ نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید مواد پتروشیمیایی و نیز تولید طیف وسیعی از مواد شیمیایی؛ از قبیل کودهای شیمیایی و محصولات شیمیایی دیگر می‌باشد.

این شرکت همچنین در زمینه ساخت خط لوله، ذخیره‌سازی و حمل و نقل نفت خام و گاز طبیعی، صادرات، واردات نفت و گاز و فراورده‌های نفتی، احداث انواع پالایشگاه، کارخانجات صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی، همچنین پالایش و تولید انواع فراورده‌های نفت و گاز اشتغال دارد. ساینوپک در کشورهای مختلف دنیا دفاتر و دارایی‌های فراوانی دارد. همچنین دارای میادین نفتی و گازی همچنین پالایشگاه و مخازن ذخیره‌سازی اختصاصی، در چندین کشور می‌باشد.

این شرکت چینی، در کشورهایی مانند: گابن، عربستان سعودی، سودان، اتیوپی، کانادا، برزیل و چند کشور دیگر، بصورت مستقیم فعالیت می‌نماید.

یکی دیگر از شرکت های مهم چین که تحت امر نهاد نظامی این کشور در حال فعالیت است ، شرکت مهندسی راه‌آهن چین CREC است که در زمینه مهندسی، طراحی، معماری و ساخت املاک و مستغلات، زیرساخت‌های ترابری ریلی، تونل، پل و زیرساخت‌های شهری فعالیت می‌کند. این شرکت بزرگترین شرکتی است که 20 هزار کیلومتر قطار سریع السیر را احداث کرده است.

شرکت ملی نفت چین (CNPC) از دیگر کمپانی های کشور چین است که وابسته به ارتش چین است که بعنوان بزرگترین شرکت در حوزه انرژی جمهوری خلق چین محسوب می‌شود. شرکت ملی نفت چین دارای ذخایر اثبات شده‌ای، معادل ۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام است. همچنین در سال ۲۰۰۷ این شرکت، معادل ۵۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، تولید کرده‌است.

این کمپانی، فعالیت‌های گسترده‌ای در کشورهای آذربایجان، کانادا، ایران، اندونزی، میانمار، عمان، پرو، سودان، تایلند، ترکمنستان و ونزوئلا دارد. همچنین پروژه‌های اکتشافی در داخل و خارج از چین داشته، که متعلق به یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت چین، بنام شرکت حفاری گریت وال (به‌اختصار: GWDC) می‌باشد.

اینکه امروز می گویند نباید یک نهاد نظامی در عرصه سازندگی و اقتصادی کشور ورود و فعالیت کند اما میبینیم در بسیاری از کشور های بزرگ و ابر قدرت جهان کمپانی های بزرگ کشور ها را نهادهای نظامی تشکیل میدهند؛ دلیل این امر هم بالابردن ضریب امنیت ملی کشور است.

نکته جالب آن است که در بسیاری از تبلیغات و پروژه های اجرا شده یا در حال اجرای قرارگاه مهندسی و سازندگی ارتش آمریکا، مسئولان و مهندسان آن، با لباس نظامی حاضر شده و فعالیت می کنند تا القای تاثیرات همه جانبه حضور ارتش آمریکا در آن منطقه ملموس تر و قابل فهم تر باشد، ضمن آنکه عمدتا، یگانهای مسلح ارتش آمریکا نیز در محدوده این پروژه ها حضور فعال داشته و به مراقبت از نیروی انسانی و محدوده پیمانکاری می پردازند تا مشخص شود، در صورت اعتماد و حمایت یک دولت، نیروی متخصص با تفنگ نیز، امکان اجرای بهتر پروژه ها را دارد، چه برسد به آنکه ایثارگر، شجاع، انقلابی و با عشق به مردم و میهن، باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار: 27تیر1396، کدخبر: 1149556: www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین