پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
معاون فرهنگی وزارت ارشاد از همکاری معاونت فرهنگی و معاونت حوزه‌ی معاونت فناوری و رسانه‌ی دیجیتال وزارتخانه‌ی متبوعش برای مدیریت پایگاه‌های اینترنتی ارائه‌ دهنده‌ی کتاب خبر داد.
شعارسال: شبکه چاپ زیرزمینی کتاب و قرار دادن فایل الکترونیک کتاب‌ها بدون اجازه یا رضایت ناشر روی اینترنت، یکی از پدیده‌هایی است که گسترش آن در چند سال اخیر صدای بسیاری از ناشران و مولفان را درآورده است. حال چند وقتی که اتحادیه‌ی ناشران با اداره‌ی اماکن و معاونت فرهنگی و قوه‌ی قضاییه در حال رایزنی هستند تا راه‌حل‌های قانونی برای این چالش که در شرایط نامناسب اقتصادی کتاب و نشر؛ دودش دوبرابر چشم‌های مولفان و ناشران را می‌سوزاند؛ پیدا کنند.

سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد)  با تاکید بر اینکه بحث تکثیر غیرمجاز در حوزه‌ی نشر کتاب دغدغه‌ای است که هم پدیدآورنده و هم ناشران به طور جدی با آن درگیر بوده و هستند، درباره‌ی آخرین اقدامات این معاونت برای جلوگیری از چنین جرایمی گفت: یکی از اقداماتی که برای مدیریت این مسئله صورت گرفته و قبلا هم مطرح شد، رایزنی با قوه‌ی قضاییه و پیگیری دادگاه‌های ویژه‌ی کتاب است. آقای جنتی نامه‌ای را برای آقای لاریجانی رئیس قوه‌ی قضاییه نوشته‌اند و قبل از آن رایزنی‌های ابتدایی آغاز شده بود. همراه با ارسال نامه‌ها هم گفت‌وگوهایی با ایشان صورت گرفت. ما امیدواریم با تشکیل شورای ویژه برای نشر و کتاب جهت رسیدگی به تخلفاتی که مربوط به همین بحث تکثیرهای غیرمجاز و قاچاق می‌شود، شعبه‌ی ویژه‌ی مذکور کمک کند تا ناشرانی که آثارشان به صورت غیرقانونی نشر پیدا می‌کند با سرعت و پیگیری‌های جدی‌تری داشته و احقاق حقوق ناشران و مولفان نهایی شود.

صالحی یادآور شد: این مسیر به طور جد در یک ماه گذشته پیگیری شده و اگر نتایج روشن‌تری به دست آمد به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانیم. در مجموع تاسیس دادگاه کتاب مسیر رو به جلویی دارد و امیدواریم به زودی اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین از همکاری معاونت فرهنگی و معاونت حوزه‌ی معاونت فناوری و رسانه‌ی دیجیتال وزارتخانه‌ی متبوعش برای مدیریت پایگاه‌های اینترنتی ارائه‌ دهنده‌ی کتاب خبر داد و اظهار داشت: مسئله‌‌ی دوم و مسیر دیگری که در همین ارتباط به طور موازی در حال پیگیری آن هستیم، این است که با همکاری مجموعه‌ی حوزه‌ی معاونت فناوری و رسانه‌ی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حوزه‌ی کمیته‌‌ی تعیین مصادیق مجرمانه نیز حضور دارند، با رصد و کنترل سایت‌های ارائه دهنده‌ی کتاب چه دیجیتال و چه کاغذی که آثار ناشران را به طور غیرمجاز و غیرقانونی عرضه می‌کنند با شکایت ناشران مذکور امکان اخطار و تذکر به این سایت‌ها مهیا شود.

وی افزود: اگر هم نهایتا نسبت به حذف کتاب‌هایی که مورد شکایت قرار گرفته‌اند؛ اقدام نشود با سایت‌های خاطی برخورد می‌شود و مجازات‌هایی که تعیین شده؛ برایشان اعمال می‌شود. برخورد قانونی هم از جریمه‌ی نقدی تا تعطیلی کار سایت‌های مجرم متفاوت است. امیدواریم در هفته‌های آینده درباره‌ی این اقدامات هم اطاعات نهایی شده و روشن‌تری اعلام کنیم.

صالحی در پایان نیز تاکید کرد: همین‌جا از ناشران می‌خواهیم چنانچه این اتفاق برای کتاب‌هایشان رخ داده حتما اطلاع‌رسانی کنند تا مسیر برای پیگیری و احقاق حق خودشان و مولف باز شود. درواقع پیگیری موارد تکثیر غیرقانونی باید با اطلاع‌رسانی و شکایت خود ناشر باشد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ انتشار: 14 دی 1394، کد خبر: 335025، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین