پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در دیدار با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش از حمایت آمریکا از کردهای سوریه "ناراحت" است.

شعار سال: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع‌ آمریکا از حمایت واشینگتن از کردهای سوریه ابراز نارضایی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه اول شهریور پس از دیدار اردوغان و متیس منتشر شد، دو منبع آگاه به این مذاکرات گفتند وزیر دفاع آمریکا و رئیس‌جمهوری ترکیه بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق و ترکیه تاکید کرد‌ه‌اند.

منابع نزدیک به ریاست‌جمهوری ترکیه همچنین گفته‌اند که در این دیدار رجب طیب اردوغان از حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق از سوی آمریکا ابراز نارضایی کرده است.

ترکیه که از اعضای ناتو و متحد آمریکاست، بخشی از ائتلاف مبارزه با گروه داعش است. با این حال آنکارا به شدت از پشتیبانی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در نبرد با داعش ناراضی است.ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا می‌داند و آن را در فهرست گروه‌های ترویستی قرار داده است.

آمریکا در ماه مه اعلام کرد که انتقال سلاح‌ها و خودروهای سبک به یگان‌های مدافع خلق را آغاز کرده تا از این گروه در مبارزه با داعش پشتیبانی کند. یگان‌های مدافع خلق، از گروه‌های عمده در تشکیلات «نیروهای دمکراتیک سوریه» هستند که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند.

مسلسل‌هایی با کالیبر کوچک از جمله سلاح‌هایی هستند که آمریکا در اختیار کردهای سوریه قرار داده است.ترکیه بیم آن دارد که یگان‌های مدافع خلق در سوریه منطقه خودمختار ایجاد کنند.

ترکیه ماه اوت سال ۲۰۱۶ عملیات «سپر فرات» در خاک سوریه را با هدف عقب راندن یگان‌های مدافع خلق و دیگر گروه‌ها از مرزهای خود انجام داد. این عملیات تا ماه مارس امسال ادامه داشت.

رئیس‌جمهوری ترکیه بارها هشدار داده است که آنکارا تشکیل یک حکومت کردی خودمختار در سوریه را برنخواهد تافت.اردوغان که این هفته به اردن سفر کرده بود، هنگام بازگشت در هواپیمای خود به خبرنگاران گفت: «ترکیه اجازه نخواهد داد یک دالان تروریستی تا دریای مدیترانه در شمال سوریه ایجاد شود».

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: «بهایش هرچه که باشد ما درصورت لزوم مداخله خواهیم کرد».وی با گلایه از آمریکا گفت نزدیک به هزار کامیون از عراق برای «نیروهای دمکراتیک سوریه» سلاح برد‌ه‌اند.اردوغان همچنین بدون ذکر جزییات اعلام کرد برای شهر ادلب که در کنترل هیات تحریرالشام است، برنامه‌هایی در نظر دارد.

هیات تحریر الشام در سال ۲۰۱۷ از ادغام چند گروه سلفی و از جمله جبهه‌النصره به‌وجود آمد.در همین حال مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجه پیشین ترکیه روز چهارشنبه به بغداد سفر کرد تا با حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق درباره برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق گفت‌وگو کند.

بغداد همراه با واشینگتن مخالف این رفراندوم هستند. ایران نیز مخالفت خود را با رفراندوم اعلام کرده است.جیمز متیس روز سه‌شنبه در دیدار با مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق، مخالفت آمریکا را به اطلاع وی رساند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار 2 شهریور 96، کدمطلب: ۳۷۶۱۰۲:www. parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین