پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر برای رایزنی با مقامات مسکو درباره تحولات سوریه راهی روسیه شده است اما از دید تحلیلگران منطقه ای، به دلیل تعارض های جدی دو طرف، کسب دستاوردی عملی برای صهیونیست ها در سوریه دور از ذهن به نظر می رسد.

شعار سال :  «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه یکم شهریورماه به روسیه سفر و در شهر سوچی با «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌ وگو کرد. در سفر نتانیاهو، روسای موساد و آژانس امنیت داخلی این رژیم، وی را همراهی کردند. او پیش از ترک تل‌آویو به مقصد مسکو اعلام کرده بود در دیدار با پوتین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌ وگو خواهد کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با پوتین نارضایتی خود را از همکاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران در سوریه بار دیگر آشکار ساخت. او گفت ایران در حال محکم کردن جایگاه خود در سوریه است. نتانیاهو پیشتر نیز چند بار برای پیگیری این موضوع به روسیه سفر کرده است. این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که درباره سفر نتانیاهو به روسیه در رسانه های عربی منتشره شده است.

** نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پیروزی های محور مقاومت


روزنامه های «الاخبار» لبنان، «الوطن» سوریه، «الحدث» فلسطین و تارنمای «ارم نیوز» امارات با اشاره به ناکامی های تروریست های تکفیری، تداوم پیروزی های محور مقاومت در سوریه و نگرانی صهیونیست ها از این پیروزی ها، سفر نتانیاهو به روسیه را مورد توجه قرار دادند.
روزنامه الاخبار نوشت: دیدار نتانیاهو با پوتین در شهر سوچی روسیه را هر چند می توان ادامه دیدارهای گذشته به شمار آورد که پس از دخالت نظامی مستقیم روسیه در سوریه صورت گرفت اما تحولات میدان های نبرد و عرصه سیاسی در سوریه و منطقه و دست خالی برگشتن هیات اطلاعاتی بلند پایه اسرائیل از سفر واشنگتن سبب شده است سفر نتانیاهو به روسیه مهم باشد. دلیل این مساله آن است تل آویو ناچار است با واقعیت هایی که در ذهن فرماندهان ارتش اسرائیل ریشه دوانده است، خود را سازگار سازد. محتوای این واقعیت ها آن است ایران با اسرائیل هم مرز شده است اما اسرائیل با ایران هم مرز نیست. این موضوع گزینه های خصمانه اسرائیل در رویارویی با محور مقاومت را در تنگنا قرار می دهد. در هر حال آن چه مسلم است و می توان آن را پیش بینی کرد آن است که نتانیاهو در این سفر سطح درخواست های خود را بالا می برد. اما او به دلیل تغییر موازنه قدرت در عرصه نظامی و سیاسی هیچ توانی برای دستیابی به خواسته های خود ندارد.
در ادامه می خوانیم: منافع رژیم اسرائیل در سوریه خارج کردن ایران و حزب الله از سوریه است اما در سطح عملی تصمیم سازان تل آویو باید واقعیت ها را درک کنند و با این واقعیت که محور مقاومت در سوریه به پیروزی رسیده است و توافق روسیه و آمریکا نمی تواند این حقیقت را نادیده بگیرد، خود را سازگار سازند.
به نوشته روزنامه الوطن سوریه، پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانان دمشق در جبهه های گوناگون نتانیاهو را مجبور ساخت بار دیگر به مسکو سفر کند زیرا او از پیروزی محور مقاومت بر تروریست ها و اربابان آنان می ترسد. همچنین، پیروزی محور مقاومت شکستی برای طرح ها و برنامه های نتانیاهو است.
به نوشته روزنامه الحدث، نشانه های پیروزی و ثبات در سوریه و یکسره شدن جنگ به نفع ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن، رژیم صهیونیستی را نگران کرده است. کسی که تحولات میدان های نبرد را پیگیری کند این مساله بر او پوشیده نیست که صهیونیست ها همواره در پشت پرده از تروریست ها حمایت کرده اند. گاهی این رژیم با استفاده از جنگنده ها و توپخانه های خود به طور مستقیم وارد عمل می شد و مراکز حساس سوریه را هدف قرار می داد.
الحدث افزود: اکنون پس از اینکه اوضاع در سوریه به سود ارتش و همپیمانان دمشق پیش می رود نتانیاهو فکر دخالت نظامی مستقیم در سوریه را در سر می پروراند. اما او درباره موضع روسیه و چگونگی برخورد نیروهای هوایی و موشکی روسیه در این باره اطمینان ندارد. از این رو، نتانیاهو به روسیه سفر می کند تا شاید این اطمینان را به دست آورد که در صورت حمله نظامی، روسیه دخالت نخواهد کرد. اما این دخالت روی منافع روسیه در سوریه تاثیر ناگواری خواهد گذاشت. همچنین این موضوع روی ائتلاف سوریه، ایران، روسیه، عراق، هند و چین تاثیر خواهد گذاشت و سبب می شود این محور که با غرب به سردمداری آمریکا هماوردی دارد در برابر اسرائیل وارد عمل شوند.
به نوشته تارنمای ارم نیوز، «فضل طهبوب» تحلیلگر مسائل سرزمین اشغالی معتقد است علت سفر نتانیاهو به روسیه آن است که وی از قدرتیابی ایران و حزب الله نگران است. ایران و حزب الله خلاء عقب نشینی داعش از سرزمین سوریه را پر می کنند. رژیم صهیونیستی می خواهد مسکو به این رژیم تضمین دهد که سوریه برای بازپسگیری بلندی های جولان تلاش نخواهد کرد.
این تحلیلگر درباره انگیزه های نتانیاهو چنین نگاشت: رژیم اسرائیل به دلیل شکست سیاست های آمریکا در سوریه به روسیه پناه برده است. رژیم اسرائیل احساس می کند روسیه و نظام سوریه در جنوب این کشور دارای قدرت بالایی هستند و این موضوع سبب شده است که نتانیاهو طی ماه های اخیر با پوتین ارتباط خود را بیشتر کند. اسرائیل پس از تحولات اخیر سوریه و پیروزی ارتش این کشور در برابر تروریست ها احساس نگرانی می کند. ارتش سوریه و حزب الله لبنان می توانند هر لحظه جبهه تازه ای را علیه اسرائیل بگشایند.

** بی فایدگی سفر نتانیاهو به مسکو


روزنامه های «الرای» اردن، تارنماهای «الفجر» مصر و ارم نیوز امارات پیش بینی کردند این سفرهم مانند سفرهای پیشین نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.
به نوشته روزنامه الرای ، نتانیاهو در روسیه با استقبال گرم رییس جمهوری این کشور روبرو می شود و پوتین به خوبی به سخنان وی گوش خواهد داد اما شاخص ها به ویژه در میدان های نبرد سوریه و آگاهی روس ها از همکاری صهیونیست ها با گروه های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره کافی است که نتانیاهو با دست خالی و ناامیدی از روسیه برگردد. همان طور که «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه گفته، بازی تمام شده است. اکنون یک راه بیشتر در برابر تل آویو باقی نمانده است و آن هم عبارت از دروغ، تهدید و عربده کشی که دیر یا زود این موضوع هم مهار خواهد شد.
در گزارش تارنمای الفجر به نقل از روزنامه عبری زبان «جروزالم پست» آمده است: همه دیدارهای گذشته نتانیاهو و پوتین با شکست روبرو شده است. شکست این دیدارها سبب شده است نیروهای سوریه با حمایت نیروهای حزب الله و روسیه همزمان در 4 جبهه دیرالروز در شرق، السوئدا در جنوب شرق، حماه در مرکز و کوه های القلمون در مرزهای لبنان پیشروی داشته باشند. دمشق اکنون برای به کنترل در آوردن مناطق مرزی خود با اسرائیل، اردن و لبنان تلاش می کند.
به نوشته ارم نیوز، پوتین درباره حضور ایران و حزب الله در سوریه هیچ ضمانتی به رژیم صهیونیستی نخواهد داد. پوتین این موضوع را مساله ای می داند که هیچ ارتباطی به تل آویو ندارد. افزون بر این، اکنون سوریه در این معادله طرف قدرتمندی است که هیچ گونه امتیازی به رژیم صهیونیستی و آمریکا نخواهد داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1396، کدخبر:82642345 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین