پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
مسئولان تاکسیرانی شهرستان ارومیه در افزایش قیمت نرخ کرایه تاکسی نمی‌توانند تدبیر درستی در نظر بگیرند تا مانع کشمکش بین راننده و مسافران شوند.

شعار سال: در کشور با توجه به ضعف جدیحملونقلعمومی انبوه مانند مترو،اتوبوس وتاکسی، تاکسیدارای اهمیت و جایگاهویژه‌ای در سیستمحملونقلشهری دارد تا جایی که در برخی ازشهرهای کوچک و متوسط تا80درصد ازحملونقلدرونشهریتوسط تاکسی صورتمی‌گیرد.

سهم بالای تاکسیبهعنوانیکشیوهحملونقلعمومی یا شبه عمومی درحملونقلشهری در ایران فارغ ازفرصت‌هاو تهدیدهای ناشی از این حقیقت، پرداختن به مسئله کارایی و اثربخشی این وسیله را با توجه به تعداد زیاد ذی‌نفعان شامل رانندگان تاکسی و شهروندان در اولویت است.

یکی از سخت‌ترین مشاغل حرفه رانندگانتاکسی است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند واگرچندروزی قصد سفر و استراحت در منزل را داشتهیا بیمار باشد و نتواند کار کنداز مزد آن روز بی‌بهره می‌ماند.

این روزها داستانگرانشدن نرخ کرایه تاکسی‌ها داستان تازه‌ای نیست و ابلاغ نرخ جدید کرایه‌ها از سویی روزنه امیدی در دل رانندگان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر موجی از اعتراض مسافران را به دنبال دارد.

در این بین رانندگان تاکسی از افزایش ناچیز درآمد خود خوشحال هستند و مردم از اینکه باید برایرفت‌وآمدخود هزینه بیشتری بپردازنداحساسنارضایتی می‌کنند.

یکی از دغدغه‌های بزرگ دیگریکهدامن‌گیررانندگان تاکسی و مسافران شده مسئله پول خرد است، پول خردی که شاید مقدارش ناچیز باشد اما مجموع آن در سال رقم بسیار سنگینی می‌شود و شاید شما هم دیده باشید که مسافران به خاطر اینکه فقط100تومان از پولشان دست راننده تاکسی مانده و پول خرد ندارد که آن رابازگرداند، هنگام پیاده شدن با چهاوقاتتلخیدر تاکسی را می‌کوبند.

رانندگان تاکسی توان تعویض خودرو را ندارند

راننده تاکسی ارومیه با اشاره بهنارضایتیدر مورد افزایش قیمت کرایه تاکسی اظهار داشت: دلیل این بی‌رضایتی در فقدان پول خردهای100یا200تومانی است که در اغلب مسافران پیدانمی‌شودو روزانه با بیش از150مسافر برخوردمی‌کنیم که بحث در موردکرایه‌هاهردوطرف راآزردهخاطرمی‌سازد.

ایرج چشم خانی بیان کرد: درخواست پول خرد از مسافران سبب ایجاد مناقشه بین مسافر و رانندهمی‌شودو در این‌ بین مسافران ادعامی‌کنندکه100تومان چیزی نیست که از آنان درخواست کنیم.

وی گفت: بهتر بود مسئولاناین رقم را تایکهزارتومان افزایشمی‌دادندتا بحثی بین ما با مردم ایجادنمی‌شد چراکه این موضوع در رفتار ما با خانواده نیزمؤثراست.

چشم‌خانی افزود: خودروها نیز وضعیت خوبی ندارند و توان مالی لازمرا برای تعویض خودروهانداریم و مسئولان تاکسیرانی آذربایجان‌غربی نیزهرازگاهیادعامی‌کنندکه خودروهای فرسوده را از مامی‌گیرندو جایگزینمی‌کنندو روی صحبت ما با چنین افرادی است که آیا این افراد خودرو را برای ماتأمینکرده‌اندیا خیر.

مسئولان بدون تفکر کارشناسی تصمیممی‌گیرند

وی یادآور شد: برای تعویض خودروها هیچ توانی نداریمچراکهنمی‌توانیم ماهی560هزارتومان قسط را پرداخت کنیم و پیدا کردن ضامن نیز از سویی دیگر یکی از مشکلاتسرسامآوردر این مسیر است همچنین ماهانه مبلغ100هزارتومان بیمه بدنه و100هزارتومان بیمه شخص ثالث برای خودروها پرداختمی‌کنیمکه در نوع خود قسمتی از درآمد ما را از بینمی‌برد.

این مسئول تاکیدکرد: شغل رانندگی سبب نارضایتی خانواده از ما شدهچراکهاز طلوع آفتاب تا پاسی ازشبکارمی‌کنیمو این موضوع سبب شرمندگی ما در قبال خانواده می‌شود.

چشم‌خانی عنوان کرد: اغلب اوقات در مقابل درخواست هزینه از سوی خانواده نیز سرافکندهمی‌شویمو این موضوع از کارهای بدون کارشناسی مسئولاننشأت می‌گیرد.

راننده تاکسی ارومیه گفت: تصمیم‌هاینابه‌جانهتنهابر روی فرد رانندهتأثیرمی‌گذاردبلکه جامعه نیز از این مشکلمتأثرمی‌شودازاینرومسئولان باید در اتخاذ تصمیمبیشازپیشمبادرت بورزند.

وی بیان کرد: تاکسیرانی ما را تحت پوشش بیمه قرارنمی‌دهدو از سال90 تمامیبیمه‌هاقطعشدهو این موضوع ما را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است همچنین تاکسیرانی مشکل را در تعطیلی سایتمی‌داندو تمامی کاستی هارا به تهران ارجاع می‌دهد.

چشم‌خانی با اشاره درآمد روزانه رانندگان تاکسی بیان کرد: روزانه رقمی میان50تا60هزارتومان درآمد داریم و مشکلات زندگیبهاندازه‌ایاست کهنمی‌دانیماز کجا سخن بگوییم.

وی تصریح کرد: آقای معصوم‌زاده وقتی سخنی به زبانمی‌آوریمبه سبب فشارهای کاری است چراکهماششمیلیون تومان پول برای تعویض خودرو نداریم و از شما درخواست می‌کنیمتایکروز پشت فرمانتاکسی‌هارانندگی و کسب درآمد کنید.

راننده تاکسی ارومیه اظهار داشت: مسئولانی که تصمیمبرافزایشقیمت کرایه تاکسی‌هامی‌گیرندباید خود رابهجایمردم تصور کنندو مشکلات را بررسی کنند چراکه امروزنمی‌توانپول خرد پیدا کرد و درخواست پول خرد از مسافران بسیار برایمان سخت است.

افزایش نرخ کرایهتاکسی‌هایفرقی به حال ما ندارد

راننده تاکسیارومیه‌ایدیگر بیان کرد: اغلب مسافران پول خرد100تومانی ندارند که این موضوع سببمی‌شودتا حق ما ضایعشودو به همان500تومان قناعت کنیم و افزایش کرایه هیچ فرقی به حال ما نکرده است.

وی افزود: اگر این100تومان‌هارا به ما پرداخت کنند در وضعیت درآمدی ما تغییراتی احساسمی‌شود اما متأسفانهاز10نفریکیادونفر پول خرد دارند که سبب زیان مامی‌شودو ما از حق خودمی‌گذریم.

راننده تاکسی عنوان کرد: تاکسیرانی حمایت مطلوبی از ما نمی‌کندو پوشش بیمه نیز از برخی از رانندگان سلب شده است.

وی یادآور شد: در موردبیمه‌هاهیچ پاسخ مناسبی به ما دادهنمی‌شودو در هر مراجعه‌ایکه سازمان تاکسیرانیمی‌شودما راسردرگممی‌کنندوپیگیری‌های ما در مورد بیمه تاکنوننتیجه‌اینداشته است.

دریافت تسهیلات بانکیمهم‌ترینمشکل رانندگان تاکسی است

راننده تاکسی دیگری نیز اظهار داشت: هیچ فردی از شغل خود رضایت ندارد و شغل تاکسیرانیبسیار سخت استچراکهبا اعصاب و روان انسان کار دارد و چون از نظرروحی سخت زیر فشار استآدمی را خستهمی‌کند.

عباسی افزود: گرفتن تسهیلات بانکی برای تعویض خودروهای اسقاطیبزرگ‌ترین مشکل رانندگان تاکسی بوده و میزان وام20میلیونتومانی که در اختیار رانندگان قرارمی‌دهندبدون کارشناسی استچراکهراننده تاکسینمی‌توانداین مبلغ را در طولچهارسال و با مبلغ570هزارتومان برایهرماهتأمینکند.

وی تصریح کرد: روزانه حداکثر60هزارتومان درآمد داریم و با این رقمنمی‌توانیم از پسهزینه‌هایزندگی،اجارهبها، استهلاک ماشین و دیگرهزینه‌هابرآییم.

عباسی گفت:مسئولانی که دررأس امور تصمیم‌گیریمی‌کنندبدون هیچ اقدام کارشناسی پیش می‌روندو انتظار داریم سود وام از میزان 16درصد فعلی کاهش یابد.












سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 8 شهریور 96، کد مطلب: 1502895: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین