پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید بر این‌که این کمیته تحت نظارت سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، شرکت مفیدراهبر و دفتر رهبری است، بر لزوم تهیه قانون جامع برای فعالیت‌های سمن‌ها و خیریه‌های غیرحکومتی تاکید کرد.

شعار سال: سید پرویز فتاح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به روش‌های شناسایی محرومان اجتماعی به‌منظور قرار گرفتن زیر چتر کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد: اساساً کمیته امداد امام خمینی برای شناسایی محرومان اجتماعی از چند طریق کلی عمل می‌کند تا بتواند با پوشش آن‌ها نسبت به انجام وظایف خود در راستای حمایت از قشر محروم و مستضعف جامعه اقدام کند.

روش‌ شناسایی محرومان جامعه توسط کمیته امداد

او در تشریح روش‌های شناسایی محرومان توسط این کمیته یادآور شد: طبیعتاً یکی از راه‌های شناسایی افراد و اقشار محروم و مستضعف جامعه، خوداظهاری است که پس از آن‌که محرومان با معرفی خود و خانواده تحت پوشش‌شان به کمیته امداد خمینی (ره) خواستار قرار گرفتن زیر چتر حمایتی کمیته شدند، بررسی لازم صورت گرفته و اقدامات کمیته آغاز می‌شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین یادآور شد: روش دوم معرفی افراد و اقشار محروم توسط گروه‌های واسط اعم از مسئولان، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، خیرین، نخبگان، مساجد و مدارس است. روش دیگر شناسایی این افراد از طریق فرم‌هایی است که در جریان هدفمند‌سازی یارانه‌ها توسط تمامی افراد جامعه پر شده است. در این فرم‌ها طبیعتاً همه مردم اعم از ثروتمند و محروم اطلاعات خود را اعلام کرده‌اند و کمیته امداد با شناسایی افراد و اقشار محروم نسبت به ارائه خدمات خود به این گروه‌ از جامعه اقدام می‌کند.

فتاح همچنین خاطرنشان کرد: روش دیگر نیز احصای اطلاعات محرومان از دیگر آمار جمعیتی همچون آمار سرشماری سراسری کشور است. همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز راساً نسبت به شناسایی محرومان جامعه اقداماتی انجام می‌دهد و بر این اساس هنگامی که برای سرکشی به مناطق مختلف سفر می‌کنیم، محرومان جامعه را شناسایی می‌کنیم.

او با اشاره به تهیه ضریب محرومیت برای محرومان جامعه از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد: وقتی برای سرکی بشه روستاها و شهرهای مختلف سفر می‌کنیم، وضعیت محرومیت را بررسی می‌کنیم و مشخص می‌شود که به‌عنوان مثال در فلان روستا، ضریب محرومیت چه عددی است و پس از آن‌که این شناسایی صورت گرفت، نسبت به اعطای خدمات حمایتی کمیته امداد بنابر این ضریب محرومیت اقدام می‌کنیم.

عدم نظارت بر موسسات خیریه غیرحکومتی

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در پاسخ به سوالی درباره نحوه همکاری این کمیته با سمن‌ها، خیریه‌ها و نهادهای خدماتی و خیریه‌ای غیرحکومتی گفت: کمیته امداد امام خمینی با این سمن‌ها و خیریه‌ها ارتباط دارد اما متاسفانه یک اشکال قانونی در مسیر ساماندهی این موسسات وجود دارد.

فتاح تصریح کرد: متاسفانه سمن‌ها و خیریه‌های غیردولتی و غیرحکومتی رها بوده و بعضاً مشخص نیست صاحب، ناظر یا حساب‌رس آن‌ها چه کسانی هستند. به هر حال این موسسات از مردم کمک‌های مالی و نقدی جمع‌آوری می‌کنند و مردم نیز به‌خاطر خصائل اخلاقی و دینی و روحیه مهربانانه کمک می‌کنند اما بعضاً مشخص نمی‌شود این مبالغ مادی کجا و چگونه هزینه می‌شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان این‌که شک عمده‌ای به موسسات و سمن‌های خیریه ندارد و از فعالیت اکثر این نهادهای غیرحکومتی استقبال می‌کند، گفت: با این حال باید مراقبت دقیق‌تری صورت گیرد تا احیاناً شاهد تخلفات اقتصادی در این حوزه‌ها نباشیم و این درحالی است که مواردی از این تخلفات را در سال‌های گذشته شاهد بودیم.

کمیته امداد تحت نظارت سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، شرکت مفیدراهبر و دفتر رهبری است

فتاح تاکید کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) با وجود این‌که یک نهاد حکومتی است، از طریق سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، شرکت مفید راهبر، دفتر مقام معظم رهبری و هم ازطریق حراست مورد نظارت قرار می‌گیرد اما بسیاری از این سمن‌ها و خیریه‌های غیرحکومتی تحت هیچ نظارتی نیستند.

او یادآور شد: هم‌اکنون پرونده‌های تخلف فراوانی در دادگاه‌ها داریم که بر اساس آن، این خیریه‌های غیرحکومتی پول مردم را جمع کرده و اکنون مشخص نیست که چگونه هزینه شده است.

لزوم تهیه قانون جامع برای فعالیت‌های سمن‌ها و خیریه‌های غیرحکومتی

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تاکید بر لزوم قانون‌مند کردن فعالیت‌های خیریه‌ها گفت: در مجلس نیز هشدار دادیم که فعالیت خیریه‌ها نیازمند یک قانون جامع است تا مشخص باشد متولی نظارت و کنترل هرکدام از این خیریه‌ها کجاست و کمک‌های مردمی چگونه هزینه می‌شوند.

فتاح در پایان تصریح کرد: قطعاً کمیته امداد خمینی (ره) با تمامی خیریه‌ها و سمن‌هایی که از آن‌ها شناخت دقیق دارد، تعامل و هم‌افزایی داشته و بعضاً به آن‌ها کمک نیز می‌کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران ، تاریخ انتشار 12 شهریور 96، کدمطلب:531473، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین