پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
ولادیمیر پوتین از نابودی زرادخانه شیمیایی روسیه به عنوان یک «رویداد تاریخی» یاد کرده است.

شعار سالولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه پنجم مهر اعلام کرد که روسیه آخرین سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرده است.او این اقدام را یک «رویداد تاریخی» توصیف کرد و از آمریکا به خاطر تاخير در نابود کردن سلاح‌های شيميايی‌اش انتقاد کرد.

 آقای پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «امروز آخرین بخش از مهمات زرادخانه شیمیایی روسیه نابود خواهند شد».«با توجه به اینکه حجم عظیم زرادخانه شیمیایی که از دوران اتحاد شوروی به ارث رسیده بود به گفته کارشناسان برای نابودی تمامی جانداران کافی بود این واقعا یک رویداد تاریخی است. این یک گام مهم در راستای امنیت و تعادل جهان مدرن است».

رییس‌جمهوری روسیه از این مناسبت برای سرزنش کردن آمریکا استفاده کرد و مدعی شد که آن کشور به طور کامل به تعهدات بین‌المللی خود عمل نمی‌کند.خبرگزاری‌های روسی از قول آقای پوتین نقل قول کردند: «متاسفانه آمریکا زمان‌بندی تعیین شده برای نابودی سلاح‌های شیمیایی را رعایت نکرده است. آنها زمان تعیین شده برای نابود کردن این تسلیحات را سه بار به تاخیر انداخته‌اند».

آقای پوتین گفت دولت آمریکا می گوید به دلیل نداشتن بودجه کافی نابودی سلاح‌های شیمیایی را به تاخیر انداخته است و این موضوع «کمی عجیب به نظر می‌رسد».او افزود: «ما انتظار داریم که دولت آمریکا نیز مثل سایر کشورها به تعهدات بین‌المللی که پذیرفته است، عمل کند».

سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی اقدام دولت روسیه برای نابود کردن باقی مانده زرادخانه شیمیایی آن کشور را ستود.احمد اوزومکو رییس این نهاد گفت: «تکمیل بازرسی و تایید نابودی زرادخانه شیمیایی روسیه یک گام مهم در مسیر اجرای معاهده سلاح‌های شیمیایی است».

او در عین حال از «توجه ویژه و برخورد حرفه‌ای» مقامات روسیه قدردانی کرد و افزود بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی «نابودی زرادخانه شیمیایی روسیه را تایید کرده‌اند».به گفته این نهاد بین‌المللی برنده جایزه صلح نوبل، از بین بردن باقیمانده زرادخانه شیمیایی روسیه در تاسیسات مخصوص نابودی این سلاح‌ها در جمهوری اودمورت انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ شش مرکز مخصوص نابودی سلاح‌های شیمیایی در روسيه کار خود را تکمیل کرده و تعطیل شده‌اند.سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در بیانیه روز چهارشنبه خود افزود اکنون ۹۶ درصد از زرادخانه‌های شیمیایی شناخته شده جهان نابود شده‌اند.

اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در دوران جنگ سرد حجم زیادی از سلاح‌های شیمیایی را تولید و انبار کرده بودند ولی در سال ۱۹۹۷ و پس از پیوستن به معاهده سلاح‌های شیمیایی موافقت کردند که تمامی زرادخانه شیمیایی خود را تا آوریل ۲۰۱۲ نابود کنند.

با این همه بعدها هر دو کشور اعلام کردند که به زمان بیشتری نیاز دارند و دولت آمریکا گفته است که نابودی زرادخانه شیمیایی خود را تا سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار مهر 96، کدمطلب:۳۸۲۶۵۷، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین