پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
در حالی مصرف آب شرب طعم دار و بوی تعفن داغ کم آبی را در پایتخت اقتصاد کشور تازه می کند که علاوه بر گلایه مردم واکنش مسئولان را نیز به همراه داشته است.

شعارسال: خشکسالی و بحران آب درد دیرینه مناطق خشک و بیابانی است که استان های بسیاری از کشور پهنارومان را درگیر خود کرده است.

در سده های گذشته مردم برای تامین آب مورد نیاز به راهها و روش های مختلف به ذخیره این مایع حیاتی می پرداختند که قنات ها، آب انبارها و در استان های جنوبی نظیر هرمزگان، برکه ها محل ذخیره آب به شمار می رفت از این رو در فصل بارش تا حد امکان نزولات آسمانی را جمع آوری می کردند تا در گرماگرم تابستان از بی آبی در امان بمانند.

هرمزگان این استانی جنوبی که در کنار کیلومترها نوار ساحلی قرار دارد بیش از 40 سال است که با پدیده خشکسالی و کم آبی دست و پنجه نرم می کند و درد کم آبی را به دوش می کشد از این رو تشنه کامی در ذات این استان پهناور نهفته است.

در این بین برخی از مناطق شرقی مانند میناب، رودان و شهرستان حاجی آباد که هم مرز با استان کرمان و فارس است از وضعیت بهتری برخوردار بودند که این نقاط نیز در سال های اخیر به واسطه خشکسالی های پیاپی از غافله عقب نمانند و در مارتن تشنگی گوی سبقت را بقیه مناطق استان ربوده اند تا با مسائلی همچون گسترش فروچاله ها، نابودی هزاران هکتار از باغات و اراضی زراعی، فرو افتادن نخل های کهن سال و مرگ تدریجی حیات را نظاره گر باشد.

بالغ بر دو دهه از خشکسالی های پیاپی در هرمزگان می گذرد و مسئولان برای تامین آب شرب نقاط مختلف استان دست به دامن سدهایی شدند که حق آبه مردم مناطق را به ساکنان دیگر شهرها برسانند از این رو شهرستان های بندرعباس، بندر خمیر و تمامی روستاهایی که در مسیر انتقال آب از میناب تا بندرخمیر قرار دارند از ذخیره آبی میناب تغذیه می شوند.

سد 40ساله دیگر توان ندارد

بیش از 40 سال پیش سد استقلال میناب با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد که جزء مهمترین منابع آبی هرمزگان بشمار می رود که در سال های اخیر با بروز خشکسالی ها این ذخیره آبی نیز با چالش های بسیاری روبرو است.

رشد جمعیت شهری در بندرعباس و افزایش فعالیت های بزرگ اقتصادی در هرمزگان باعث شد که با حفر چاههای عمیق میزان برداشت ها از قنوات و دشتهای استان افزایش یابد اما این روزها 23 هزار حلقه چاه، 340 چشمه و قنات نیز پاسخگوی حجم مصرف نیست و همچنان کم آبی سایه شوم خود را بر این استان افکنده است.

آنچه که این روزها داغ کم آبی را در پایتخت اقتصاد کشور تازه می کند مصرف آب شرب با طعم و بوی تعفن است که علاوه بر گلایه مردم واکنش مسئولان را نیز به همراه داشته است.

براین اساس برداشت از حجم مرده سد استقلال و ارسال آب بوسیله لوله هایی که عمر مفید خود را از دست داده اند موجب شده تا آب مصرفی مردم بندرعباس طعم جلبک به خود بگیرد از این رو بوی بد و طعم نامطبوع مردم به استفاده از آب های معدنی و تصفیه شده روی بیاورند.

هر چندمسئولان آب و فاضلاب و علوم پزشکی هرمزگان سلامت آب را تایید می کنند امامصرف آب طعم دار با هیچ توجیهی قابل قبول نیست از این رو نماینده ولی فقیه استان که به صورت مکرر وضعیت آب شرب مورد انتقاد قرار داده بودند در یکی از خطبه های نماز جمعه پیشنهاد داد تا مسئولان و نمایندگان آب بندرعباس را برای رئیس جمهور و وزرا سوغات ببرند تا شاید چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود.

جلبک ها مقصر طعم بد آب هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تغییرات ایجاد شده در طعم و مزه آب شرب شهر بندرعباس را ناشی از شکوفایی جلبک ها در سد استقلال میناب به دلیل افزایش دما دانست و اظهار کرد: تغییر بوی آب شرب شبکه شهر بندرعباس ، بدلیل افزایش میزان مصرف آب در نتیجه گرمای بالای 40 درجه در فصل تابستان است که سبب شده بخش بیشتری از آب لایه میانی مخزن سد استقلال میناب مورد استفاده قرار گیرد.

قصمی افزود: چون تراکم و شکوفایی جلبک ها در این لایه نسبت به سطح ابتدایی مخزن به مراتب بیشتر بوده، باعث افزایش طعم و بوی آب شده است.

وی بیان کرد: حجم قابل توجهی از این جلبک ها در فرآیند تصفیه اولیه آب در تصفیه خانه میناب از آب جدا شده و بخش دیگر آن نیز در فرآیند تصفیه ثابت می ماند از این رو شاهد تغییر بوی آب هستیم.

بحران آب در پایتخت اقصاد کشور

رشد روزافزون و قارچ گونه مراکز تصفیه آبی موضوعی که این روزها خبر از بحرانی جدید در پایتخت اقتصاد کشور می دهد که بدون هیچ نظارت و کنترلی در حال گسترش هستند و مردمی که از مصرف آب با طعم و بوی متعفن درمانده شده اند را به سوی خود می کشاند.

هرچند مسئولان حوزه بهداشت و سلامت همچنین آب و فاضلاب استان بر غیر بهداشتی بودن و عوارض ناشی از مصرف این گونه آب ها مکررا تذکر داده اند اما مردم مجبورند از بین دو گزینه بد و بدتر آب تصفیه شده را انتخاب کنند چرا که حداقل راحت تر از گلویشان پایین می رود.

در ماههای اخیر شاهد روند صعودی هزینه آب ها در هرمزگان هستیم که در هر دوره نرخ جدید و سرسام آور آب بها توان مردم را طاق کرده مردم این استانی در حالی متحمل آب بهای گزاف هستند که از آبی سالم، بدون طعم و بو محرومند و تنها در مصارف جانبی و شستشو از آن استفاده می کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار: 10مهر1396، کدخبر: 1205300: www.dana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین