پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
کم آبی در سیریک،بحرانی جدی است به طوری که ستاد بحران فرمانداری مجبور به هشدار شد و از سویی دیگر آبرسانی با تانکر نیز جوابگوی نیاز مردم نیست و آنها را مجبور به خرید آب کرده است

شعارسال:کم آبی در سیریک،بحرانی جدی است به طوری که ستاد بحران فرمانداری مجبور به هشدار شد و از سویی دیگر آبرسانی با تانکر نیز جوابگوی نیاز مردم نیست و آنها را مجبور به خرید آب کرده است.

فرمانداری سیریک در واکنش به بحران کم آبی در شهرستان سیریک مجبور به اعلام هشدار در این شهرستان شد. فرمانداری سیریک با حضور مدیرکل آبفا روستایی و امور مشترکان اداره کل آبفا روستایی و مسئولان ادارات آب و فاضلاب روستایی و شهری سیریک و همچنین آبداران و دهیاران تعدادی از روستاهایی که درگیر با کم آبی هستند نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران را برگزار کرد.

از آنجایی که بحران آب در سیریک جدی است، اما این موضوع از سوی مسئولان جدی گرفته نشده و جلساتی را که باید از سال قبل برگزار و راهکارها را بررسی و پیگیری می کردند را با چندین ماه تاخیر و در ابتدای تابستان و با آغاز بحران دنبال کردند.

کمبود آب همیشه یکی از علل تاثیرگذار در مهاجرت‌های گسترده روستائیان و شهرهای کوچک به مناطق حاشیه‌ای در شهرهای پرجمعیت است. اما زنگ خطر آن همچنان کم صدا در ستاد بحران فرمانداری سیریک نواخته شد که به گوش هیچ کسی هم نرسید.

ستاد بحران فرمانداری سیریک مصوباتی داشت که برای رفع مشکل کم آبی اثر گذار نبود و تنها توصیه‌ای که به مردم می‌شود اینکه با مدیریت صحیح مصرف از این تنگنای آبی عبور کنند، ارائه راهکارها و اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مدیریت تنش آبی در سیریک از دیگر برنامه‌های ستاد بحران فرمانداری سیریک بود.

اما هنوز مسئولان آب و فاضلاب قائل به این نیستند که مشکل کم آبی در شهرستان سیریک به‌خصوص روستاهای شرقی این شهرستان که با بحران کم آبی روبرو هستند رفع کنند.

از آنجایی که دولت موظف است آب آشامیدنی مردم را در حد متعارف تامین کند، ولی متاسفانه سال هاست که روستاهای شهرستان سیریک با مشکل کمبود آب شرب روبرو هستند و دولت از تامین آب شرب این شهرستان عاجز است.

مشکل کمبود آب شرب در شهرستان سیریک حتی به استانداری هرمزگان هم کشیده شده و تنها تصمیمی که برای رفع مشکل کم آبی این شهرستان گرفته شد این بود که از طریق تانکر سیار آبرسانی صورت بگیرد و در دراز مدت ایجاد آب شیرین کن در چند نقطه از شهرستان ایجاد شود که تنها در سال گذشته با تاخیر چند ساله از وعده داده شده افتتاح آب شیرین کن شهر سیریک صورت گرفت.

از دیگر راهکاری که احمد جمالدینی فرماندار سیریک به منظور رفع کمبود آب شرب روستاهای شهرستان پیشنهاد داد، راه اندازی دستگاه دیزل برای مواقع ضروری، رفع ترکیدگی‌های لوله‌های انتقال آب، ساخت و نصب درب‌های حوضچه‌ها، سهمیه بندی آب با رعایت نوبت بندی بود که این پیشنهادات به مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان تبدیل شد.

فرماندار شهرستان سیریک در ادامه پیشنهادات، ایجاد شیر فلکه در برخی جاها برای کنترل و رعایت سهمیه بندی ها، توزیع عادلانه آب، انتقال آب آب شیرین کن شهر بندر سیریک به شهر گروگ و تسریع در روند راه اندازی آب شیرین کن زیارت از دیگر برنامه‌های اجرایی برای کمک به رفع مشکل آب شرب شهرستان برشمرد.

وی با توجه به وضعیت بحرانی آب که در شهرستان بوحود آمده تاکیداتی به مسئولان آبفا داشت، اینکه مردم در ایام پیش رو با توجه به گرمی هوا نیاز بیشتری به آب خواهند داشت و تا انجام برنامه‌های اصولی باید آبفاروستایی استان با تمام جدیت و اهتمام ویژه نسبت به رفع مشکلات تامین آب شرب مردم روستاهای شهرستان سیریک اقدام کند.

جمالدینی همچنین گفت: از توافق صورت گرفته ای که با آبفاروستایی داشت این بود که برای به حداقل رساندن مشکل کم آبی روستاها و تامین آب شرب مردم در سطح شهرستان در هفته آینده دو دستگاه تانکر آبرسان به شهرستان آضافه شود.

با گرمای پیش رو به بحران کم آبی در شهرستان سیریک اضافه می شود

در شرایطی قرار گرفته‌ایم که خشکسالی تقریباً تمام استان هرمزگان را در برگرفته و حل مشکل محدودیت منابع آب شرب باید به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در دستور کار مسئولان باشد. امروز کمبود آب مسئله نخست شهرستان سیریک است به همین دلیل با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک می‌شویم مسئولان باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

در عین حال، روزانه به مشکل کم آبی روستاهای سیریک اضافه می شود و از طرفی مردم از آب و فاضلاب تقاضا دارند تا خواسته‌های آنها را برآورده سازد، اما در بخش توزیع آب شرب، همچنان آشفتگی های بی آبی برقرار است و این روستاییان سیریک هستند که باید خود را با بی آبی و کم آبی وقف دهند. نمونه آن هم بی سامانی و اعمال سلیقه در نبوت دهی آب روستاها است که ۸ سال است که دامنگیر این روستاها است.

آبداران اختیارات بیشتری می خواهند

به گفته آبداران در شهرستان سیریک نکته حائز اهمیت این است که مشکل موجود درکمبود آب در روستاهای سیریک این است که به چنانچه اداره آب و فاضلاب روستایی حقوق و دستمزد آبداران را به موقع پرداخت کنند و از طرفی اختیارات بیشتری به این آبداران داده شود، در تسریع مشکل کمبود آب زودتر به نتیجه می رسند و نکته قابل توجهی که آبداران با اداره آب مطرح می‌کنند اینکه یک نفر آبدار به چاههای آب و پمپاژ آب راونگ اضافه گردد تا در هنگام خاموش شدن پمپهای آب در راونگ به آبداران سیریک اطلاع داده شود

بازار سیاهی که از کمبود آب در روستاها ایجاد شد

یکی از روستاییان  گفت: هر چند تمام دستگاهای اداری شهرستان به دنبال رفع کمبود آب شرب روستاهای سیریک هستند، اما تاکنون هر طرحی که ارائه داده اند موثر نبوده است.

عبدالله پیشکی با اشاره به اقدامات انجام شده اخیر از طرح کمبود آب شرب، اظهار کرد: از طریق تانکر سیار آبرسانی به صورت رایگان به روستاییان آبرسانی می شود، که روزانه ۲ یا ۳ تانکر بیشتر به بعضی از روستاها آبرسانی می شود که خیلی از مردم مجبور هستند آب شرب مورد نیاز خود از طریق بازار آزاد که هر تانکر ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنند.

پیشکی با گله مندی از اداره آب و فاضلاب روستایی بیان کرد و گفت: روزانه ۱۰ تا ۱۵ تانکر آب از پمپاژ به واسطه تانکرها آب برداشت می شود که با قیمت ۲۰۰ هزارتومان به مردم به فروش می رسد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس بهتر است یک بار برای همیشه مشکل کمبود آب شرب روستاهای سیریک رفع کنند.

علیرغم پیگیری‌های چندین باره و چند ساله شهروندان سیریکی برای رفع مشکل کم آبی روستاهای سیریک، اما پاسخ قانع کننده ای به ابهامات وضعیت کنونی کمبود آب شرب روستاهای سیریک همچنان از سوی اداره آب و فاضلاب روستایی بدون نتیجه باقی مانده است هر چند که رئیس آب و فاضلاب روستایی در جلسات مکرر به سر می‌برد، جلساتی که نتیجه آن، به روستاییان آبرسانی نمی شود.

دهیاران به کمک بیایند

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی سیریک گفت: تمام این جلسات بمنظور رفع مشکل آب سیریک بر گزار می شود که ستاد بحران فرمانداری سیریک با حضور مدیرکل آبفا روستائی هرمزگان موضوع کمبود آب شرب روستاهای سیریک مورد بررسی قرار گرفته شد

میثم دادی زاده با تاکید بر اینکه، دهیاران برای رفع مشکلات آب شرب روستاها به کمک بیایند اظهار داشت: همان طوری که معمولاً مردم روستا به دهیاران مراجعه می کنند، نیاز است که دهیاران مردم را به صبر و حوصله دعوت کنند، زیرا مشکل آب به زودی مرتفع خواهد شد.

وی افزود: تا زمان رفع مشکل کم آبی، آبرسانی از طریق تانکر سیار آبرسانی رایگان صورت می گیرد، که برای این منظور از بخش خصوصی و یک دستگاه تانکر سپاه استفاده می شود و درخواستی که از دهیاران و مردم داریم به هیچ عنوان به صورت آزاد و از دست دلالان آب تهیه نکنید چون بازار سیاه بوجود می آید.

دادی زاده با این عنوان که با راه اندازی آب شیرین کن روستای زیارت امیدوارم مشکل کمبود آب شرب روستاهای سیریک رفع گردد بیان کرد: با ایجاد آبشیرین کن در چند نقطه از شهرستان سیریک که وعده آنها به مردم سیریک داده اند از قبیل زیارت آبشیرین کن نیروگاه کرپان و روستای کوه مبارک مشکل آب شهرستان سیریک رفع خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار27 خرداد 98، کدخبر: 4641063، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین