پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
گروه جامعه: مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی با اشاره به آماری از وضعیت الگوهای جوانان بین ۱۵ تا ۱۸ سال در کشور که تکان‌دهنده است، گفت: الگوهای دینی امید را به زندگی‌ها وارد می‌کنند اما هنوز در تبیین صحیح و علمی شخصیت معصومین(ع)، ضعف‌های بزرگی داریم.

شعار سال: دومین نشست از اولین روز هفته ملی کودک که با عنوان «کودک زیر چتر ایمان» نامگذاری شده است با موضوع کودک و قهرمانان دینی صبح چهارشنبه، ۱۲ مهر ماه در جمع مربیان، فعالان حوزه‌ کودک با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی استاد دانشگاه و کارشناس علوم حوزوی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد.

مشاور امور قرآنی وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه خداوند انسان را بالاترین، شریف‌ترین و عزیزترین موجود بر روی کره زمین خلق کرده است، اظهار کرد: ظرفیت بالایی در نهاد انسان وجود دارد که از این جهت هر چیزی که خلق شده برای اوست. خداوند برای اینکه استعداد انسان پرورش پیدا کند پیامبرانش را فرستاد و در ادامه به‌خاطر اینکه متنی در اختیار آیندگان باشد کتابش را فرستاد که آخرین کتاب قرآن کریم توسط پیامبر(ص) به انسآن ها فرستاده شد، فردی که همه کتب مقدس را بعد از قرآن در خود داشت.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در روزهای آخر عمرشان ۱۰ بار مردم را جمع کرد و سخنانی را در خصوص بچه‌ها و نسل‌های آینده و حفظ دین به آن ها بیان کرد. این سخنان پیامبر که محصول ۲۳ سال کار و فعالیت ایشان بود در دو چیز خلاصه شد. ابتدا کتاب ایشان که همان قرآن است و دوم ۱۳ نفر بعد از ایشان است که فرمودند باید به آن ها تمسک جویند و از آن ها برای زندگی خود بهره‌برداری کنند تا به بیراهه نروند.

بهشتی با تاکید بر اینکه قهرمانان دینی ما هیچ‌وقت کهنه نخواهند شد، تصریح کرد: این تنها بخاطر این است که خداوند خواسته تا آن ها قهرمان شوند و قهرمان بمانند. در قرآن سه هزار آیه در قالب قصه بیان شده است که با این نگاه خداوند نیمی از حرف‌هایش را در قالب قصه بیان کرده است و ما باید به قصص قرآنی از این جهت اهمت ویژه‌ای بدهم.

وی افزود: در ایران نخستین جایی که مرتبط به حوزه قصه است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و انتظار داریم بخش ویژه‌ای را به این حوزه اختصاص دهند و در این رابطه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کنند. چراکه قصه به خاطر قالب خاص و اثرگذارش برای کودکان جالب است ‌و به همین دلیل از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند آیات قرآن را به هشت شکل برای بندگان نازل کرده است، ادامه داد: این موارد به ترتیب شامل امر‌ها، نهی‌ها، تشویق‌ها، هشدارها، قصه‌ها، مثل‌ها و گفت‌وگوها است. از این اشکال چهار مورد به صورت مستقیم و سه مورد به‌صورت ‌غیر مستقیم بیان شده است. این یعنی ما باید برای بیان سخن به دیگران از هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم استفاده کنیم.

مشاور امور قرآنی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدل‌های گفت‌وگو بسیار الهام بخش است، افزود: در قرآن کریم امر کردن ۱۴۰۰ مورد و نهی کردن ۴۰۰ مورد آمده است. این نشان دهنده این است که خداوند خوشبختی ما را می‌خواهد. اما متاسفانه امروز در فضای اجتماعی ایران زمانی که از امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته می‌شود ذهن به سمت نهی کردن جهت پیدا می‌کند و اولین موردی را هم که بیان می‌کنیم معمولا حجاب است. اما خداوند امر به معروف را مقدم بر نهی کردن دانسته است و سفارش به خوبی را اثرگذار دانسته است. لذا ما باید برای انتشار عطر خوبی‌ها هزینه کنیم تا نهی کردن‌ها.

بهشتی با تاکید بر اینکه تشویق‌ها در قرآن به مراتب از امر و نهی کردن هم بیشتر آمده است، اظهار کرد: متاسفانه در سخنرانی‌های مذهبی و منبر ما از بهشت و فضای بهشتی سخن گفته نمی‌شود و یا بسیار کم گفته می‌شود. این درحالی است که پیامبران اوصاف بهشت و جهنم را با هم بیان می‌کردند و بیشتر تشویق به بهشت می‌کردند تا از جهنم بترسانند.

وی در ادامه از انواع قصص در قرآن سخن گفت و ادامه داد: به صورت تقریبی حدود ۲۸۰ قصه در قرآن کریم داریم که با مقدمه و پایان همراه هستند. بعد از این قصص نوع دیگری از قصه‌ها را در قران کریم داریم که همزمان با نزول قرآن به پیامبر(ص)، اتفاق افتاده که اصطلاحا به آن ها شان نزول می‌گویند. از این نوع قصه‌‌ها نیز ۳۰۰ مورد در قرآن کریم داریم و قصه‌ها بعدی در مورد کسانی است که تحت تاثیر آیه‌های از قرآن قرار گرفته‌اند که به فراوانی از این قصه‌ها در گذشته و حال داریم.

این استاد حوزه در ادامه گفت: بخش بعدی که قرآن مطالبش را معرفی و قهرمانان را با آن ها معرفی کرده است مثل‌ها است که حدود ۱۲۰ مورد در قرآن کریم از آن ها آمده است. مثل‌ها بسیار اثرگذار است و از ظرفیت بالایی برای هدایت و بیان مطالب برخوردار است. بعد از آن گفت‌وگوها هستند که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین شیوه‌های دعوت و تبیین مسائل هستند.

باید مفاهیم قرآنی گفت‌وگو را در جامعه تبیین کنیم

بهشتی با اشاره به اینکه جامعه امروز ما در بحث گفت‌وگو مشکل دارد و این مشکل تا خانواده‌ها و روابط خانوادگی و همسری هم پیش‌رفته است، افزود: فقر در این حوزه بسیار است و باید مفاهیم قرآنی گفت‌وگو را در جامعه تبیین کنیم. این مسئله به حدی است که پیامبر(ص)، می‌فرمایند اگر زن و شوهری بنشینند و با هم سخن بگویند ثواب اعتکاف در مسجدالحرام را دارد.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم اسامی ۶۰ نفر آماده است که شخصیت مثبت و منفی هستند، بیان کرد: مسائل انسانی فرا زمینی و فرا انسانی هستند و به همین دلیل است که ما باید از این افراد و گذشتگان الگو بگیریم. در تمامی مسائل انسانی در مورد الگوها ما به ماهیت آن ها اهمیت می‌دهیم نه جنس و مکان آن ها از این جهت ماهیت و فعالیت آن ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشاور امور قرآنی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به افراد بزرگی اشاره می‌کند و از ما می‌خواهد که آن ها را یاد کنیم. این قهرمانان که همچون یوسف، ابراهیم، اسماعیل، موسی، عیسی، حضرت مریم و ... هستند به زندگی ما انرژی و امید می‌بخشند. میراث پیامبر بزرگ اسلام نیر اهل بیت که ۱۲ مرد و یک زن هستند، زندگی این بزرگان زوایای بسیاری دارد که اولین آن ها علمی است.

بهشتی با بیان اینکه ما در تشخصیص و تبیین علمی قهرمانان دینی به خصوص معصومین(ع)، ضعف‌های بزرگی داریم، تصریح کرد: در این موارد نتوانسته‌ایم به درستی کتاب، مقالات، نظرات این بزرگان را در علوم مختلف به مردم به خصوص کودکان و نوجوانان آموزش و یا منتقل کنیم. دومین مورد در این رابطه تبیین شخصیت ادبی این بزرگان است.

وی در ادامه با اشاره به آماری از وزارت اطلاعات در خصوص الگوهای جوانان بین سنین ۱۵ تا ۱۸ سال در کشور، گفت: طبق این آمار هشت درصد از جوانان کشور پاسخ داده‌اند که الگویی را برای زندگی سراغ ندارند، نه درصد اعلام کرده‌اند که نیازی به الگو ندارند و ۱۰ درصد هم سکوت کرده‌اند و پاسخی نداده‌اند و این موضوع برای جامعه اسلامی ما که جوانانش آینده سازان آن هستند فاجعه و ناراحت کننده است.

این استاده حوزه با تاکید بر اینکه کار الگوها امید و زنده کردن آن در زندگی است، گفت: امروز افراد زیادی هستند که در زندگی کلمه نمی‌توانم، نمی‌شود و یا نمی‌گذارند موفق شوم را بیان می‌کنند و لذا الگو‌ها آمده‌اند تا به ما نشان دهند که در بدترین شرایط هم می‌توان به این موفقیت رسید و کافی است تا در شرایط خاص بهترین استفاده را از داشت‌هایمان داشته باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار 12 مهر 96، کد مطلب: ۳۶۴۹۲۲۵، www. iqna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Japan
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
به قول استاد رائفی پور بچه های ما با دین و ایمونن میان مدرسه کافر میشن پس یه جای کار در اموزش و پرورشمون میلنگه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین