پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
با وجود آنکه سقائیان‌نژاد شهردار قم تغییر سرپرست سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم را شایعه عنوان کرد، اما جستاری در کارنامه کاندیدای سکانداری فرهنگی شهردای قم در زمینه‌های فرهنگی و هنری، نشان از فاصله بسیار او با خط فکری و فرهنگی مردم شهر قم را دارد شهری که پایتخت مذهبی و روحانیت کشور بوده و مفتخر به خدمتگزاری به حضرت معصومه(س) است.
شعارسال
چندی است که بحث واگذاری مسئولیت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم به یکی از چهره‌های رسانه‌ای تهران به گوش می‌رسد. طرح این موضوع در محافل مختلف فرهنگ و رسانه‌ای، از همان آغاز به موضوع داغ و سوژه اول در میان صاحب‌نظران شهر قم مبدل گردید. مهم‌ترین سابقه «م ر» را می توان در مدیریت نشریات مختلف گروه مجلات همشهری و اداره یک نشریه زرد برشمرد.

با وجود آنکه سقائیان‌نژاد شهردار قم روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تغییر سرپرست سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم را شایعه و تاکید نمود که تا زمانی که برای مسئولان شهرداری حکم صادر نشده است آن‌ها همچنان مسئولیت دارند ، اما جستاری در کارنامه کاندیدای سکانداری فرهنگی شهردای قم در زمینه‌های فرهنگی و هنری، نشان از فاصله بسیار او با خط فکری و فرهنگی مردم شهر قم را دارد شهری که پایتخت مذهبی و روحانیت کشور بوده و مفتخر به خدمتگزاری به حضرت معصومه(س) است. مدیریت فرهنگی «م ر» بر یکی از نشریات گروه همشهری و مرور شمارگان مختلف آن، پرده از حقایق تلخی درباره منظومه فکری او در عرصه فرهنگی دارد. نمونه بارز و تمام‌رخ این منظومه فکری را می‌توان در «الگوی دختر ایرانی» از نگاه وی مشاهده نمود.

* الگوهای فرهنگی از نگاه «م ر»

در هر شماره از نشریه تحت مدیریت «م ر»، فرد یا افرادی به عنوان الگوی جوانان ایرانی معرفی می‌شوند، اما با بررسی الگوهای فرهنگی معرفی‌شده، عمق فاجعه‌ای که در انتظار وضعیت فرهنگی قم است برملا می‌گردد. دو تن از دختران «الگو» و «تراز» معرفی‌شده، نه‌تنها پایبند مسائل شرعی و شعائر دینی نیستند، بلکه ابایی از این ندارند که تصاویر کشف حجاب، شرب خمر، رقاصی، سگ‌بازی و روابط نامشروع خود را منتشر کنند و عکس‌های نیمه‌برهنه خود را در معرض نمایش عمومی قرار دهند. این تصاویر منحصر به یک مورد و ده مورد نیست، بلکه به صورت گسترده در صفحات اجتماعی آنها پیدا می‌شود، به صورتی که نوعی لجبازی و دهن‌کجی به شعائر اسلامی و دعوت دیگران به این نحوه زندگی و مقابله با اصل حجاب به ذهن متبادر می‌شود. صفحات این «دختران الگو» از دیدگاه این مدیر به اصطلاح فرهنگی! بیش از چهل‌هزار نفر دنبال‌کننده دارد و به صورت عمومی در معرض نمایش قرار دارد، به نحوی که هر کسی می‌توان با یک کلیک ساده وارد دنیایی از تصاویر خلاف شرع و منافی عفت عمومی شود. لذا نمی‌توان این توجیه را پذیرفت که این مسئله دخالت در زندگی شخصی آنهاست.

* اعلام علنی مشروب‌خوری و تجاهر به شرب خمر!

* اوقات خوش آن بود که با «سگ» به سر شد!

پس از انعکاس این تضاد فرهنگی و اعتراضات گسترده به «م ر» که امروز برای گرفتن مسئولیت در شهرداری قم خیز برداشته، وی به جای پذیرش اشتباه بزرگ خود و جبران آن در شماره بعدی، به توجیه اندیشه فرهنگی متناقض خود پرداخت و با انتشار یک پست در صفحه شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «برهنگي تنها به يك تكه پارچه بستگي ندارد. برهنگي يعني بي توجهي به انسانيت، شرافت انساني و شخصيت انسانها. مادر ترزا!»

وی حاضر نشد به این سوال پاسخ بدهد که اگر روزی یک دختر مومن ایرانی، این مطلب نشریه را خوانده و تصمیم گرفت این افراد -که حتی حاضر نیستند مشروب‌خوری و روابط غیرشرعی خود را در خفا انجام دهند و آن را با صدای رسا فریاد می‌کنند- را الگوی خود قرار دهد، آن موقع آن دختر مومن چه فکری کرده و اگر منحرف شود، گناه انحراف او بر گردن کیست؟!

* تصاویر نیمه‌برهنه «دختران الگو» در خارج کشور

اما قصه پرغصه نحوه مدیریت فرهنگی وی تنها به این یک مورد ختم نمی‌شود! در نمونه‌ای دیگر، پس از انتشار مطلبی درباره یکی از همکاران این فرد توسط یکی از دلسوزان که مستندات نشان می‌داد این فرد نیز هیچ گونه ابایی از کشف حجاب و انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی ندارد، «م ر» به جای برخورد با فرد خاطی و اخراج از محل کار، وی را به سمت بالاتری ارتقا داده و به دبیری یکی از سرویس‌های نشریه خود منصوب کرد!

همکاری که به سادگی تصاویر بی‌حجاب خود را در صفحات اجتماعی منتشر می‌کرد، ارتقا شغلی یافت!

این موارد تنها گوشه‌ای از کارنامه فرهنگی «م ر» در نشریه تحت مدیریتش را بیان می‌کند. حال باید از مسئولان شهرداری قم این پرسش را مطرح کرد که آیا فردی که در مدیریت یک نشریه، تضادهای فرهنگی فاحشی با ضوابط شرعی، شعائر دینی و سبک زندگی اسلامی به وجود آورده گزینه مناسبی برای زمامداری فرهنگی پایتخت مذهبی جهان تشیع است؟ آیا شخصی که بجای پذیرش اشتباه خود در معرفی افراد بی‌قیدوبند به عنوان «الگوی دختران ایرانی»، به نقل‌قولی از مادر ترزا چنگ می‌اندازد و نص صریح قرآن کریم را نادیده می‌گیرد، شایسته خدمت در شهری هست که مزین به حضور علما و مراجع تقلید است؟ چه تضمینی وجود دارد که چنین رفتارهایی در سازمان فرهنگی شهرداری قم تکرار نشود و افراد تا بن دندان معتقد به لیبرالیسم فرهنگی زمام امور را در دست نگیرند؟

اکنون که یکسال از حضور شهردار فعلی در شهر قم می‌گذرد آیا ایشان نتوانسته‌اند با مجامع فرهنگی قم ارتباطی مناسب بگیرند که اقدام به آوردن یک فرد غیر بومی برای اداره بخش فرهنگی شهرداری قم نموده‌اند؟ واقعا چه دلیلی وجود دارد که مدیری غیربومی برای مدیریت فرهنگی شهر مقدس قم به کار گرفته شود؟ مگر همین چندی پیش نبود که مدیر سابق ارشاد قم به دلیل غیربومی بودن باعث ایجاد حواشی گسترده‌ای در این شهر و جریحه‌دار شدن قلب متدینین و علمای اعلام گردید؟

اینکه علما و مراجع بزرگوار قم به حدی درباره حرمت شهر قم حساسیت دارند که برگزاری مراسماتی چون کنسرت را باعث خدشه‌دار شدن وجهه مذهبی این دو شهر می‌دانند، چه دست‌هایی در پس پرده می‌باشد که مدیریت فرهنگی قم را به فردی بسپارند که دختر تراز و الگو از نظر وی مشروب می خورد، مبادرت به سگ بازی میکند و تصاویر مبتذل خود را در جمع افراد نامحرم در پیش دیدگان هزاران نفر به نمایش می‌گذارد؟

امروزه قم به عنوان یکی از مراکز مهم تربیت نیروهای مومن و انقلابی در کشور مطرح است و لیست بلندی از آنان وجود دارد که هم با فضای قم آشنا بوده و هم تمامی حساسیت‌های موجود و خط قرمزهای درست مردم متدین و مراجع معظم تقلید را آشنا هستند. اعزام یک شخص با چنین سوابق تیره و تاری از تهران، این شائبه را پررنگ می‌کند که در این انتصاب پای ملاک‌های فرهنگی در میان نبوده، بلکه شاخصه‌های سیاسی و جناحی حرف اول را می‌زنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی بافق خبر، تاریخ انتشار: 4 آبان 1395، کدخبر: 24245354، www.bafghkhabar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین