پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
تضاد‌های فرهنگی سویه دیگری از روایت فرهنگ در جامعه ایران است که ضرورت هم رایی و هماهنگی در حوزه فرهنگ و سیاست گذاری‌های فرهنگی خصوصا بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نمایاند. یکی از چالش‌های فرهنگی در جامعه ایرانی تضاد‌های فرهنگی است و اصولاً جامعه‌ای که تضاد‌های فراگیر، کسالت فراگیر و اضطراب فراگیر داشته باشد در مسیر سلامت و توسعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

شعارسال: بدون شک فرهنگ را می‌توان ابزار اصلی فتح قلب‌ها و مغز‌ها و صد‌ها هزار کیلومتر فراتر از مرز‌ها دانست. فرهنگ سازه بنیادین و پیش فرض حیاتی توسعه و تحول در ابعاد مختلف است و توسعه دانان آن را موتور محرک و پیشران تحولات پایدار و متوازن جامعه می‌دانند.

سندرم آشفتگی و تضاد فرهنگی در ایران و بی برنامگی نهادها و سازمان های فرهنگی ؟

از سویی انقلاب اسلامی ایران نیز پیش از آن که جوهره یا ماهیت نظامی سیاسی و یا اقتصادی داشته باشد ماهیتی فرهنگی دارد. تحلیل ۵۶۰۰ شعار مردم در سال‌های پیروزی انقلاب نشان‌دهنده آن است که بیش از ۸۵ درصد آن شعار‌ها فرهنگی بود.

از سوی دیگر تضاد‌های فرهنگی نیز سویه دیگری از روایت فرهنگ در جامعه ایران است که ضرورت هم رایی و هماهنگی در حوزه فرهنگ و سیاست گذاری‌های فرهنگی خصوصا بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نمایاند، زیرا یکی از چالش‌های فرهنگی در جامعه ایرانی تضاد‌های فرهنگی است و اصولاً جامعه‌ای که تضاد‌های فراگیر، کسالت فراگیر و اضطراب فراگیر داشته باشد در مسیر سلامت و توسعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ ایران معمولاً از سه آبشخور فرهنگ دینی و اعتقادی، فرهنگ ملی و فرهنگ غربی تغذیه می‌شوند و موارد زیادی وجود دارند که بین این عناصر تضاد وجود دارد، به عنوان مثال ۳۰ ضرب المثل وجود دارد که در مقابل عنصر امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد و از جمله این ضرب المثل‌ها می‌توان به ضرب المثل «عیسی به دین خود موسی به دین خود» اشاره نمود.

برخی از ضرب‌المثل‌ها در مقابل فرهنگ تعاون و همکاری قرار دارد به عنوان مثال «اگر شریک خوب بود خدا هم برای خود شریک می‌گرفت» از جمله این ضرب المثل‌ها می‌باشد.

در فرهنگ دینی کار و تلاش، چون جهاد در راه خدا تلقی شده است، اما برخی از ضرب المثل‌ها نظیر «تا کار کنی کار هست، تا بار بری بار هست» در تضاد با فرهنگ کار و تلاش است.

در کنار این موضوع اگر تضاد‌ها و گسست‌های نسلی، تضاد‌های شهر و روستا، تضاد‌های حاشیه و متن، تضاد‌های زن و مرد، تضاد‌های گفتار و عمل و خصوصاً تضاد‌های سیاسی را بیفزاییم به عمق این موضوع که نیاز جدی جامعه گسترش فرهنگ وفاق، وحدت و همدلی است پی می‌بریم.

کشور ایران به لحاظ گستردگی و تنوع فرهنگی قومی زبانی جزو کشور‌های کثیر المله است، این موضوع توجه به عناصر مشترک فرهنگی برای افزایش وفاق و گسترش فرهنگ دینی و ملی ایرانی را ضروری می‌سازد که از آن تحت عنوان هویت دینی و ملی نام‌برده می‌شوند.

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران نیز این موضوع به عنوان یک مقوله و جوهره اصلی مورد تأکید قرار گرفته است و در این راستا پرهیز از هویت تقلیلی و توجه به هویت ترکیبی ملی و دینی نکته بسیار مهمی است که باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد.

برای رهایی از سندرم آشفتگی و تضاد فرهنگی باید به این مقولات توجه نشان داد و هماهنگی و انسجام بین نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی خصوصا دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار مهم و ضروری است که می‌تواند در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌های مشترک به انجام رسد، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی با ایجاد میز‌های کتاب شناسی در مدارس، ایستگاه‌های کتاب‌خوانی، تجهیز کتابخانه‌های سیار، ایجاد نمایشگاه کتاب دانش آموزی و مسابقات کتاب‌خوانی به شکل گروهی و خانوادگی از جمله موارد همکاری مشترک دو دستگاه می‌تواند باشد.

گردهمایی با موضوع کتاب‌خوانی گروهی و خانوادگی یک فعالیت فرهنگی وفاق آفرین است که می‌تواند گسترش یابد.

در مطالعه اخیر مؤسسه مطالعات اقتصاد و صلح که در آن شاخص جهانی صلح را بررسی نموده است بین صلح جویی و مهربانی و مطالعه رابطه معناداری پیدا شده است، در این گزارش مهربان‌ترین کشور‌ها ایسلند، دانمارک، اتریش، نیوزلند، سوئیس، فنلاند، کانادا، ژاپن، استرالیا و جمهوری چک بوده‌اند و قهرآمیزترین کشور‌ها هم سوریه، عراق، افغانستان، سودان شمالی، کنگو، پاکستان، کره شمالی، روسیه و نیجریه بر شمرده شده‌اند.

جالب اینکه؛ ایران با بیش از ۶ میلیون نزاع خیابانی در سال و بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در سال گذشته رتبه ۱۳۸ را گرفته است.

در این گزارش در مجموعه اروپا آرام‌ترین قاره جهان و آسیا دعوایی‌ترین قاره کره زمین گزارش شده است.

نتیجه گزارش نشان می‌دهد ۵ کشور آرام جهان در صدر کشور‌های پر مطالعه قرار دارند و بدون استثنا سرانه مطالعه کشور‌های خشونت‌آمیز و دعوا خیز بسیار پایین است.

بر اساس یافته‌های این مطالعه اگر بتوانیم روزی ۳۰ دقیقه مطالعه مردم را بالا ببریم از سی و چهارمین کشور نزاع دوست دنیا به جمع ده کشور صلح‌دوست می‌پیوندیم.

نکته مهم این بررسی این است که مطالعه حالت ویروسی دارد و چنانچه یکی از افراد خانواده اهل کتاب و مطالعه باشد سایر اعضای خانواده بدان ویروس مبتلا می‌شوند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صدای معلم، تاریخ انتشار: 19مرداد1402، کدخبر: 23662، sedayemoallem.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین