پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
چشم درد و تحریک چشم ها، تاری دید و یا دو بینی، افزایش حساسیت به نور و درد در گردن، شانه و پشت از علائم خستگی چشم هستند. با روش درمان آن بیشتر آشنا شوید.

شعار سال: چشم درد و تحریک چشم ها، تاری دید و یا دو بینی، افزایش حساسیت به نور و درد در گردن، شانه و پشت از علائم خستگی چشم هستند.

خستگی چشم چیست؟

خستگی چشم یک وضعیت شایع و آزار دهنده است که معمولا با خارش و سوزش در چشم ها همراه است.

خستگی چشم به ندرت به یک وضعیت خطرناک تبدیل می شود و معمولا به لحاظ پزشکی چندان جدی و خطرناک محسوب نمی شود. رعایت چند نکته ساده در خانه، محیط کار و بیرون از خانه می تواند به پیشگیری و یا کاهش میزان خستگی چشم کمک کند.

گاهی اوقات خستگی چشم نشانه یک بیماری زمینه ایست که ممکن است نیاز به درمان های پزشکی داشته باشد. اگر خستگی چشم شما بعد از رعایت تمام نکات احتیاطی باز هم ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر خستگی چشم شما همراه با سردرد و یا یکی از مشکلات چشمی زیر باشد باید حتما و بدون تاخیر به پزشک مراجعه کرد:

احساس ناراحتی در چشم ها

دو بینی

تغیر قابل توجه در قدرت بینایی

علل خستگی چشم چه چیزهایی هستند؟

هر گونه فعالیت که نیاز به استفاده زیاد از چشم ها داشته باشد (مانند مطالعه یا رانندگی طولانی) می تواند منجر به خستگی چشم ها شود.

مهمترین عوامل خستگی چشم مطالعه، نوشتن و یا رانندگی های طولانی مدت هستند.

قرار گرفتن در معرض نور شدید و یا قرار گرفتن در مکان های تاریک که برای دیدن نیاز به فشار آوردن به چشم ها باشد نیز می توانند باعث بروز خستگی چشم شوند.

یکی از شایع ترین علل خستگی چشم خیره شدن طولانی مدت به دستگاه های دیجیتالی می باشد. برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

مانیتور کامپیوتر یا لب تاپ

بازی های کامپیوتری

موبایل

این نوع خستگی تقریبا 50 تا 90 درصد کاربران کامپیوتر را تحت تاثیر قرار می دهد. هر ساله بیش از 10 میلیون نفر در ایالت متحده آمریکا به همین خاطر نیازمند رعایت مراقبت های اولیه پزشکی می شوند.

مشکل بزرگتر اینجاست که استفاده از این لوازم روز به روز گسترده تر می شود. تحقیقات نشان داده است که افراد لوازم دیجیتال را نسبت به کتاب و روزنامه، نزدیکتر به چشم هایشان نگه می دارند. فونت ریز این دستگاه ها نیز مشکل را دو چندان کرده و باعث می شود که برای خواندن متون به چشم ها فشار بیشتری وارد شود.

معمولا افراد در هنگام استفاده از این تجهیزات تعداد دفعات کمتری پلک می زنند که همین قضیه میزان خستگی را بیشتر می کند. افراد به طور طبیعی در هر دقیقه 18 بار پلک می زنند. مطالعات نشان داده است که افراد در حال استفاده از لوازم دیجیتالی مانند موبایل تقریبا نصف این مقدار پلک می زنند. همین عامل می تواند باعث خشکی، خستگی، خارش و سوزش چشم ها شود.

علائم خستگی چشم چه چیزهایی هستند؟

خستگی چشم علائم آزاردهنده ای دارد از جمله:

چشم درد و تحریک چشم ها

خشک و یا آب کردن چشم ها

تاری دید و یا دو بینی

افزایش حساسیت به نور

درد در گردن، شانه و پشت

این علائم می توانند از میزان بازدهی شما کم کنند. این علائم ممکن است با کمبود خواب شدید تر شوند. خواب می تواند به چشم ها فرصت کافی برای استراحت و بازیابی دوباره بدهد. کمبود خواب ممکن است به تحریک دائمی چشم ها منجر شود.

پیشگیری از خستگی چشم چگونه است؟

معمولا با ایجاد تغییراتی ساده در عادات و فعالیت های روزانه می توان از خستگی چشم پیشگیری کرد و یا از میزان آن کاست.

در ادامه به برخی از این نکات ساده خواهیم پرداخت:

فاصله چشم از صفحه نمایش کامپیوتر باید 50 تا 65 سانتی متر بوده و صفحه نمایش کمی پایین تر از سطح چشم قرار بگیرد.

به طور منظم گرد و خاک و اثر انگشت روی صفحه نمایش کامپیوتر را تمیز کنید.

از صفحه نمایشی استفاده کنید که شیب و زاویه ی آن به راحتی قابل تنظیم کردن باشد.

نور محیط اطراف را به گونه ای تغییر دهید که تابش و بازتاب های شدید و خیره کننده به حداقل برسند.

در محیط کار از صندلی ای استفاده کنید که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد.

سعی کنید بعد از هر 20 دقیقه کار (نوشتن، خواندن، کار های کامپیوتری و موارد مشابه)، کار را متوقف کنید و به مدت 20 ثانیه به فاصله ای دورتر (6 تا 7 متر) نگاه کنید.

پلک زدن را فراموش نکنید. می توانید کنار مانیتور یک تکه کاغذ بچسبانید و بر روی آن بنویسید "پلک بزن”. بعد از مدتی خود به خود به پلک زدن در حین کار با کامپیوتر عادت خواهید کرد.

در هنگام کار با کامپیوتر به صورت منظم به خودتان استراحت بدهید.

برای مقابله با خشکی و خستگی چشم ها می توانید یک تکه پارچه نرم را با آب گرم خیس کنید و به چشم هایتان بمالید (با چشمان بسته).

در هنگام خشکی چشم ها می توانید از اشک مصنوعی استفاده کنید.

می توانید برای افزایش رطوبت محیط کار و کاهش آلودگی هوای آن از دستگاه های مخصوص تصفیه هوا و یا رطوبت سازها استفاده کنید.

اگر بعد از رعایت تمام نکات بالا مشکل خستگی چشم شما برطرف نشد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا چشم های شما را معاینه کند و در صوت لزوم برای شما عینک تجویز کند. در بسیاری از موارد مشکل خستگی چشم با تجویز عینک و یا تعویض شماره عینک یا تجویز عینک های خاص (مانند عینک های دو کانونه) برطرف می شود. چنانچه هنوز مشکل داشتید می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید./ شفاجو

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سرگرمی کوکا، تاریخ انتشار -، کد مطلب: - ، www. coca.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین