پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود گفت «چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟» و این دقیقا سوالی است که بسیاری از منتقدین از شهریور ماه سال 92 از دولت یازدهم می‌پرسند.

شعارسال:محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود با گلایه از اینکه چرا با وجود تلاش دولت برای ایجاد رونق و افزایش نرخ رشد اقتصادی، عده‌ای این آمارها را زیر سوال می‌برند، ضمن توصیه به وحدت رویه، از مخالفان دولت خواست دائم نگویند منابع مالی برای اداره کشور کم است! کسانی که بیرون مرزها نشسته‌اند اگر ببینند وضعیت اقتصادی خوبی نداریم در اقداماتشان جری‌تر می‌شوند. چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می‌توانیم به توسعه کشور بپردازیم.

این سخنان سخنگوی دولت در حالی مطرح می‌شود که حسن روحانی در زمان تحویل دولت یازدهم بارها از خزانه خالی دم زد؛ اما در همان ابتدای دولت یازدهم هم برخی کارهای دولت با فرافکنی‌های رئیس جمهور درباره خزانه خالی، مغایر بود که پرداخت چندین ماه یارانه در ماه‌های ابتدایی دولت و حقوق‌های نجومی را می‌توان در زمره این‌ها دانست.

روحانی در ابتدای کار دولتش و در همایش پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز مدعی می‌شود در شرایطی کار خود را آغاز کرده که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری‌ها مواجه بوده است. وی بدون توجه به آثار چنین سخنانی از سوی رئیس دولت بار دیگر در 22 مهر 92 و درست دو روز مانده به آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان بار دیگر بر تحت فشار بودن دولت تاکید می‌کند.

حسن روحانی در نطق خود در جلسه رای اعتماد نمایندگان دولت دوازدهم نیز اذعان کرد: یک وقتی می‌گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم؛ بعد دیدیم صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه خالی بود!

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری که پیش از انتخابات برگزار شد، درباره ادعای مکرر روحانی مبنی بر تحویل خزانه خالی، تلاش کرد رابطه سیخ و کباب را متعادل کند و پاسخ داد که وقتی رئیس جمهور می‌گوید خزانه خالی است معنایش به حداقل رسیدن منابع است!

پس از این سخنان بهمنی رئیس اسبق بانک مرکزی هم اعلام می‌کند که نه تنها خزانه خال تحویل دولت یازدهم نشده، بلکه 100میلیارد دلار از ارزهای نفتی بلوکه شده دولت دهم نیز نصیب دولت یازدهم شد، این در حالی است که هیچ دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون چنین دارایی عظیمی را به دولت بعد انتقال نداده است.

همچنین علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز در جلسه 11 آذر کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد سخنان روحانی در رابطه با خزانه خالی بیان می‌کند منظور وی از خزانه خالی در واقع خزانه درآمدهای عمومی دولت بوده که البته این خزانه هم خالی نیست و در روز تحویل دولت در آن بیش از 1280 میلیارد تومان پول بوده است.

پروژه بکارگیری کلیدواژه خزانه خالی به همینجا ختم نشده و معاون اول دولت هم بارها بر آن تاکید می‌کند او در نشست محیط زیست در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی مدعی شد کسانی پول نفت را بردند و بدهی‌های سنگین به بار آوردند و یک دولت بدهکار به جا گذاشتند!

مصباحی‌مقدم رئیس وقت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سوالی در همین زمینه خاطرنشان می‌کند بعضی حرف‌ها را ممکن است رئیس جمهور بگوید اما مجلس این اظهارات را جدی نمی‌گیرد.

خطر به گارگیری چنین کلیدواژه‌های که به اذعان سخنگوی دولت، امنیت ملی ما را با مخاطره مواجه خواهد کرد، پیش از این بارها و بارها از زبان برخی منتقدین که معمولا به گفته‌هایشان وقعی نمی‌گذارند گوشزد شده بود. حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی یکی از افرادی بود که با تقبیح بکارگیری چنین کلماتی در دولت و مذاکرات آن را پیامی خطرناک از ناحیه جمهوری اسلامی برای طرف مقابل می‌داند.

آنچه مسلم است برخی دانسته یا نادانسته در نشست‌های داخلی و بین‌المللی خود کلیدواژه‌ای را بکار گرفته‌اند که نه تنها انشقاق را دامن زده، بلکه امنیت‌ملی کشور را با مخاطره مواجه کرده است. مطرح کنندگان باید متوجه باشند طرح چنین مسائلی اگر با اهداف سیاسی و نه از روی سهو صورت گرفته باشد، خیانت آشکارا به مردمی است که باصداقت کامل به آنان رای اعتماد دادند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت آنا ،تاریخ انتشار26مهر96،کدخبر: 296262، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین