پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۷۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
رئیس جمهور از نمایندگان مجلس خواست تا علاوه بر اعمال وظایف نظارتی خود در طرح سوال و تذکر به وزرا، آنها را در انجام وظایفشان نیز تشویق کنند. او از نمایندگان مجلس خواست به هر ۱۷ وزیر رای قاطع بدهند تا کارشان را زودتر آغاز کنند.
شعارسال:
رئیس جمهور از نمایندگان مجلس خواست تا علاوه بر اعمال وظایف نظارتی خود در طرح سوال و تذکر به وزرا، آنها را در انجام وظایفشان نیز تشویق کنند. او از نمایندگان مجلس خواست به هر ۱۷ وزیر رای قاطع بدهند تا کارشان را زودتر آغاز کنند.

حجت الاسلام حسن روحاني در پايان بررسي صلاحيت و برنامه‎هاي کابينه پيشنهادي دوازدهم با حضور در خانه ملت، با تشکر از نمايندگان، هيات رئيسه مجلس و بويژه رياست مجلس که در طول پنج روز کاري در دو شيفت به بررسي کابينه پرداختند، گفت: خوشبختانه مردم نيز توجه ويژه اي به مذاکرات مجلس داشتند و شاهد کار حرفه‌اي مجلس در اين دوره بوديم.

به گفته وي، همواره مجلس اصول اخلاقي و قانوني را مورد مراعا قرار مي دهد و اين بار بيشتر. همه نمايندگاني که به عنوان موافق يا مخالف صحبت کردند، کاري کارشناسانه و طبق عقيده و مستندات و اطلاعاتي که داشتند، ارائه دادند. جز اين توقعي از مجلس شوراي اسلامي نيست. دولت و مجلس بار سنگين انجام مطالبات ملت رشيد و بزرگ ايران را بر دوش داريم. همه مي دانيم که شرايط ما، شرايط آساني نيست.

دولت راه صاف و ساده‌ای پیش رو ندارد
روحاني ادامه داد: هم شما نمايندگان مطلعيد و هم ما در دولت مي دانيم که راه صاف و ساده اي پيش روي ما نيست. در شرايط امروز دنيا براي ديگر کشورها هم مسير حکمراني ساده نيست. چه رسد به ما در چنين منطقه پرآشوب و مشکلاتي که از گذشته مانده است.
وي با اشاره به اينکه همه بودجه کشور 300 هزارتومان است، خاطرنشان کرد: بر مبناي محاسبات اخير ما، به سازمان برنامه و بودجه گفته ام، شرايط جديد به همه وزرا ابلاغ شود. سال گذشته 40 هزار ميليارد تومان صرف صندوق هاي بازنشستگي کرديم که متعلق به دولت نيست و بايد خودگردان باشد. ما خزانه خالي را تحويل گرفتيم اما بعد ديديم که علاوه بر خزانه، صندوق ها هم خالي هستند و صندوق ها قادر نيستند به تعهدات خودشان عمل کنند. مجلس هم تصويب کرد که 60 هزار ميليارد تومان به صندوق توسعه بريزيم، 40 هزار ميليارد تومان هم صرف هدفمندي يارانه ها شد. در مجموع 140 هزار ميليارد تومان از بودجه معادل نيمي از آن رفت!

اهم سخنان وي از اين قرار است:

*در اين شرايط سخت مجلس و دولت تصميم گرفتيم که اين توفيق الهي را که به مردم خدمت کنيم؛ به درستي انجام داده و به ملت کمک کرده و خدمت کنيم. اين توفيق هم بر دوش وزرا و معاونين است و هم بر دوش نمايندگان مجلس. اينکه شما به وزرا راي اعتماد مي دهيد يعني که با هم کاري را شروع کرده ايم.

*از مجلس عزيز خواهش مي کنم که همانطور که وظايف نظارتي خود را انجام مي دهند و سوال و تذکر مي دهند، وزرا را نيز کمک کرده و تشويقشان کنند. اينها نيازمند کمک هاي معنوي شما در مجلس هستند که تشويقشان کنيد و هدايتشان بفرماييد.

*در طول این 5 روز شما نکات فراوانی را بیان کردید، من موفق نشدم که همه را بشنوم ولی خلاصه گزارش را خواندم و دیدیم، آنها که مخالف یا موافق بودند نقدهایی را بیان کردند، اشکالاتی را مطرح کردند، پیشنهاداتی را ارائه دادند، ممنونیم که به ما و وزرا کمک کردید. برنامه ای که دولت خدمت مجلس می دهد، رئیس جمهور یک بار آن را در انتخابات به رای مستقیم مردم گذاشته است. خوشبختانه صداوسیما در این دوره از انتخابات تبلیغش این بود که به فرد رای ندهید به برنامه رای بدهید. دفعات پیش اینطور نبود ولی الحمدالله این دفعه، به این نکته صداوسیما توجه کرد و مردم را تشویق به راي به برنامه کرد.

وزرا برنامه‌هایشان را براساس ایرادات نمایندگان اصلاح و تکمیل کنند
*شما برنامه ای که رئیس جمهور خدمت تان می دهد را بررسی می کنید، درست است که به رای نمی گذارید و زیبنده هم نیست برنامه ای که مردم به آن رای داده اند را دوباره به رای بگذارید؛ اما در عین حال نمایندگان به عنوان مخالف نقد و صحبت می کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم. اگر برنامه ما نقص و اشکالی دارد آن را تصحیح کنیم. نسبت به وزرا هم همینطور است. وزرا برنامه ای را خدمت شما ارائه می دهند و شما آن را بررسی می کنید. بسیاری از نقدهای شما و اشکالات و ایراداتی که مطرح می شود وارد هستند و باید تصحیح شود. خوب است که وزرا براساس صحبت هایی که در مجلس شده است برنامه را مرور و اصلاح و تکمیل کنند.

به همه 17 وزیر رای قاطع بدهید که کارمان را زودتر شروع کنیم
*انشالله به همه 17 وزیر رای قاطع خواهید داد، ما می خواهیم که کارمان را زودتر شروع کنیم. نمی خواهم بگویم وزرای پیشنهادی بی نقص هستند، همه ما بشر هستیم و نقاط قوت و ضعف داریم. اما من همه تلاشم را به کار گرفتم با همه آنهایی که لازم می دیدیم مشورت کردم، حرف زیادی را به جان خریدم و گوش کردم، با فراکسیون های سه گانه مجلس هم نشستیم و نکات مهم آنها برایم ارزشمند بود. همه را در کنار هم قرار دادیم بهترین هایی که ما توانستیم انتخاب کنیم همین هایی است که ما به مجلس عرضه کردیم.

مبنایم برای انتخاب وزرا رفاقت قدیمی نبوده است
*خداوند را گواه می گیرم که اگر برای هر وزارتخانه ای فردی قوی تر و صالح تر و کارآمدتر پیدا می کردم تردید به خودم راه نمی دادم. خدا گواه است هیچگاه بر مبنایی که یک فرد با من رفاقت قدیمی داشته یا حتی در 4 سال دولت چگونه با هم رفتار کردیم یا اینکه از چه جناحی از چه حزبی است برایم مطرح نبوده است.

*دولت دوازدهم فراتر اصولگرایی اصلاح طلبی و اعتدال گرایی است؛ اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد. دولتی است که از اصول و اصلاح و اعتدال با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و اصلاحات لازم و آن میانه روی مورد انتظار به کار گرفته شود.

*ما بهترین از این افراد در تلاش خودمان پیدا نکردیم، شما هم در فرصتی که داشتید بررسی کردید، بیاناتتان را از این تریبون مطرح کردید. البته رای با شماست، پیشنهاد با ماست و رای با شماست. آیین نامه مجلس به این صورت است که برای تک تک وزرا رای گیری می شود، گرچه از برخی نکات مطرح شده در قانون اساسی می شود استناد کرد که رای به کل وزرا بدهیم و رای گیری یک جا باشد؛ کما اینکه در برخی کشور اینطورها است. اينگونه قطعا کار راحت تر بود که رئیس جمهور هیات وزیران ارائه می کرد و رای مثبت یا منفی را يکجا می گرفت. البته این شیوه فعلی هم امتیازات خودش را داد. امید داریم هرچه سریعتر دولت را شروع کند.

*خدا رحمت كند، فردي كه اسمش را نمي‌برم و شهيد هم شده است، در مجلس اول راجع به اعتبارنامه اش در مجلس اول بحث بود. كسي پشت تريبون آمد و گفت كه به اين فرد راي ندهيد تا رقيبش در انتخابات ميان دوره اي بالا بيايد و راي بياورد، او بهتر از اين است!حالا با اين نگاه كه نمي شود به وزرا راي نداد و منتظر ماند كه گزينه بعدي بهتر باشد! ممكن است اينگونه باشد اما همه مشكلات را بسنجيد.

*مجموعه مصالح را كه كنار هم بچينيم شايد اولويت اول ما سرعت كار ما باشد. در دولت هاي قبلي يادم نمي آيد، شايد ‌براي اولين بار بود كه رهبري در سخنراني ها و خطبه هاي نماز عيد فطر امسال،‌ تاكيد كردند كه هر چه سريعتر دولت تشكيل شود. قبل از اينكه ما براي نماز بياييم،‌ ايشان به من گفت كه شما دولت را كي معرفي مي كنيد؟ گفتم كه آقا هنوز خيلي مانده است تا تحليف و تنفيذ شود.(خنده). ايشان گفتند بايد زودتر دولت معرفي شود. اين تاكيد براي چه بود؟ براي اينكه ما وظايف بسيار سنگيني داريم ما بايد كشور را متحول كنيم.

باید گام های بلندی در حوزه اشتغال برداریم
*در مسئله اشتغال گرچه دولت يازدهم توفيق نسبي داشته است، اما بايد گام هاي بلندي برداريم. چه كنيم كه در 5 سال قبل دولت يازدهم آمار اشتغال خالص صفر بود و از اين فرصت استفاده نشد و همه بار به دوش دولت يازدهم افتاد. اينكه بيش از 600 هزارنفر اشتغال خالص و بيش از 800 هزار نفر اشتغال ناخالص داشته باشيم،‌ كم نيست اما ما هنوز عقبيم.

*با تك تك وزرا صحبت كردم. يكي از بحث هاي من با آنها اشتغال بود و گفتم اولويت همه ما اشتغال است و بايد كاري كنيد كه علاوه بر ميزان معمول اشتغال،‌ فرصت اشتغال بيشتري ايجاد كنيد. براي اين كار جز امنيت و آرامش و پيشرفت برنامه اي نداريم. سند چشم انداز به ما مي گويد که در سال 1404 بايد پيشرفته باشيم،‌ بيش از نصفي از زمان چشم انداز از دست رفته است. ما بايد گام هاي بلندي برداريم.

برخي مي خواهند سر جايشان بايستند و بگويند در كه شكسته شد اما ما به جايي نرفتيم
*زماني بود كه وقتي ما مي خواستيم برويم رو به روي ما در قفل شده اي به نام تحريم بود.حالا اين قفل باز شده و در شكسته شده است. برخي مي خواهند سر جايشان بايستند و بگويند در كه شكسته شد اما ما به جايي نرفتيم! اما آنها بايد از جايي كه محترمانه ايستاده اند تكان بخورند و بيايند بيرون! همه بايد به صحنه بياييم. من از شما مي پرسم آيا اشتغال جز با سرمايه و فناوري امكان پذير است؟ ما بايد سرمايه داخلي و خارجي و فناوري بياوريم. ما نمي توانيم بر اساس فناوري گذشته و بر اساس فناوري داخلي حركت كنيم. اين حرف درست است كه فناوري داخلي را بايد تقويت كنيم.

* همه ما باید به صحنه بیاییم و تلاش کنیم، دیگر 24 میلیون و 16 میلیون رأی نداریم! همه باید به صحنه بیایند، بحث اشتغال و جوانان کشور مطرح است. آیا ایجاد اشتغال جز از طریق جذب سرمایه و فناوری امکانپذیر است؟ باید سرمایه داخلی و خارجی و فناوری بیاوریم، نمی توانیم براساس فناوری گذشته حرکت کنیم. نمی توانیم تنها بر فناوری داخلی حرکت کنیم. بلکه فناوری داخلی را باید تقویت کرد.

*50 سال است خودروساز هستیم. در یکی از صنایعی که قبل و بعد از انقلاب خیلی کار کردیم، خودروسازي است. آیا توانستیم با خودرو خودمان بازار آسیا، اروپا و شرق وغرب را به دست آوریم. یک ماشین با فناوری امروز درست می کنیم، بعد از 10 سال فناوری تغییر می کند! باید مصرف و استهلاک کم و سرعت زیاد و قدرت موتور تقویت شود و نوع سوخت تغییر کند، دوگانه سوز و برقی شود و ... مگر می شود روی یک تکنولوژی ایستاد؟ اگر بایستیم فقط خودمان باید خودرو ساخته شده را مصرف کنیم. دیگر نمی شود صادرات انجام داد. باید صادرات غیرنفتی داشته باشیم نمی توانیم به درآمد نفت متکی باشیم.

*مگر می شود بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کرد؟ بدون تکنولوژی از یک میدان نفتی 50 هزار بشکه نفت در روز تا 20 سال می توان استخراج کرد بعد تمام می شود، اما با تکنولوژی شاید از لحاظ سال و میزان استخراج بیشتر شود.

ما نمی توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم
*ما نمی توانیم در دنیای امروز شوخی کنیم. حتی یک کشور پیشرفته می گوید می تواند میزان استخراج از آن حوزه نفتی را به 80 هزار بشکه در روز برساند، یک کشور دیگر می گوید می تواند روزی 120 هزار بشکه استخراج کند. اگر می خواهیم منابع گازی و نفتی تحرک پیدا کند، براي اين کار تکنولوژی و سرمایه می خواهیم.

* یک آقایی آمده بود می گفت فلان شرکت که قرار است فلان کار را انجام دهد، خودمان می توانیم آن را انجام دهیم. گفتم باشد، چقدر سرمایه می خواهيد؟ گفت: 6-7 میلیارد دلار می خواهم. گفتم دارید؟، گفت نه، گفتم از کجا می خواهید سرمایه تأمین کنید؟ ما برای نفت و گاز بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه می خواهیم. اگر می خواهیم حرکت کنیم و اشتغال ایجاد کنیم فناوری می خواهیم. چرا یک شبکه ایرانی وقتی میزان کاربرش به یک میلیون می رسد هنگ می کند؟ اما یک شبکه خارجی کاربرانش به 40 میلیون می رسد و اتفاقی نمی افتد. هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است.

دو ماموریت مهم وزارتخارجه در دولت دوازدهم
*یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است، وزیر خارجه ما در این دوره وظیفه اصلی‎اش این است که کنار برجام بایستد، نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. آنکه برای برجام سینه سپر می کند یعنی در برابر دشمنان و آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای کوچک منطقه می ایستد. ما می گوییم ايشان قهرمان میدان مبارزه دربرابر استکبار است نه آن کسی که دربرابر آمریکا خم می‌شود که برجام را از بین ببرد. بابا باور کنید آمریکا انقدر کمک لازم ندارد! بیایید به ملت ایران و خودتان کمک کنید. بزرگترین ماموریت وزارت خارجه حراست از نهال نوپای برجام است. او بايد روبروی آمریکا و آنهایی که در برابر منافع ملی ایران در حال حرکت است، بایستد. از شوخی های بعضی ها نترسد. بعضی ها عادت به بیان برخی جملات دارند ما نباید بترسیم.

*دومین ماموریت وزارتخارجه، اقتصادی است، وزارت خارجه باید راه اقتصادی را باز کند، باید سرمایه خارجی و فناوری خارجی بیاید. نمی توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت ایران به سمت خطا برویم. اول انقلاب سن همه ما کم بود، ما که از سن بالاهای اول انقلاب بودیم 30 سالمان بود، بقیه سن ها بسیار سن پایین بودند. الان 40 سال از آن زمان گذشته است. امروز که نباید سعی و خطا کنیم چون از ما پذیرفته نیست. باید از همه تجربه 40 سال خودمان و تجربه جهانی استفاده کنیم و کشور را به حرکت درآوریم. می بینیم وقتی با برخی همسایگان خوب کار می کنیم چطور بخش اقتصادی می تواند خوب کار کند. وقتی با اتحادیه هایی مثل اوراسیا مشارکت می کنیم راه باز می شود.

*وزارت خارجه باید سرمایه گذاری را تسهیل کند، وزارت اقتصاد باید سرمایه گذاری خارجی را به داخل کشور بیاورد. همه وزارتخانه های اقتصادی باید موانع سرمایه گذاری خارجی را بردارند. من تلاش کردم تیم اقتصادی اي انتخاب کنم که به هم کمک کنند و هم افزایی داشته باشند.

دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم

*دنبال این نبودم که 17 قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. من در فکر یک تیم 18 نفره هیات وزیران هماهنگ بودند.{وزیر علوم هم انشالله به زودی معرفی می شود} .در عرصه ورزش، ما اگر یک تیم ورزشی را به میدان بفرستم نمی توانند کاری کنند. علت اینکه می گویم ای کاش به کل وزرا یک جا هماهنگ رای داده می شد، این است که تلاش شده که یک تیم 18 نفره یک‎جا کنار هم باشند. هماهنگی بسیار مهم است. خود شما هم می دانید که هماهنگی در کمیسیون و فراکسیون چقدر مهم است. در کار اجرایی این مهم خود را بیشتر نشان می دهد. 

اسم ظریف و زنگنه در دنیا برند است
*من چرا اصرار داشتم که آقای زنگنه وزیر نفت شود؟ البته خودش پیشنهاد دیگری داشت و جوانی را به من معرفی کرد و گفت که او را وزیر نفت کنید من به عنوان مشاور کنارش می ایستم تا او وزارتخانه را اداره کند. اول یک مقدار این پیشنهاد وسوسه انگیز بود ولی همانجا به ایشان گفتم من 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی می خواهم، این جوان می تواند این میزان سرمایه را برای من بیاورد؟ این را که گفتم ایشان هم به تردید افتاد! گفتم من وزیری می خواهم که اسمش برای جذب سرمایه خارجی یک برند باشد. این تعارف و شوخی نیست. اسم برخی وزرا در دنیا برند جذابی است. دکتر ظریف در دنیای سیاست یک چهره جذاب است و همه افتخار می کنند که با او بنشیند و صحبت کنند.

*برای من مهم است که وزیر نفت کسی باشد که سرمایه خارجی بیاورد. وزیر باید کسی باشد که بتواند 17 میلیارد دلار سرمایه خارجی به داخل کشور بیاورد.

وزیری می خواهم که قرارداد بزرگ ببندد و دنیا هم به او اعتماد کند

*من آقای آخوندی را می خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم نگوید از کدام منابع باید استفاده کنیم؟ من وزیری می خواهم که با شهامت بگوید من هواپیما می خرم و بودجه کشور را نمی خواهم. وزیری می خواهم که قرارداد بزرگ ببندد و دنیا هم به او اعتماد کند. درست است دنیا به دولت یازدهم اعتماد کرد اما وزیر در جای خود نقش ارزشمندی دارد. اینگونه نیست که وزیر یا معاون رییس جمهور بی نقش باشد. آنها می توانند با نقش خودش سرمایه خارجی جذب کنند و اشتغال ایجاد کنند.

* من وزیری می خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کارگری رشد پیدا کرده است. کارگران بزرگترین سرمایه ما هستند. باید فردی وزیر کار شود که کارگران به او اعتماد داشته باشند. ربیعی در راس وزارتخانه بزرگی قرار گرفته است. شما نمایندگان مجلس هم قبلا این وزارتخانه را ادغام کردید و الان ما می خواهیم که بار ديگر جدا شود. لایحه آن را هم به مجلس داده ایم و نمایندگان هم به دنبال ماده ای در این لایحه بودند و با ما هم در این زمینه شور کرده اند.

*اگر وزارتخانه ها را کوچکتر و چابک تر کنیم بهتر است. هرچه مصلحت کشور است را انجام دهید. وزارت صنعت یک وزارتخانه سنگینی است. آقای شریعتمداری با تجربه است و به همه استان ها سفر کرده و همه پروژه ها را بررسی کرده است. او کشور را خوب می شناسد اما وزارت صنعت وزارتخانه بزرگی است. وزیری با مدیریت قوی می خواهد که معاونان را هماهنگ کند و خودش را هم با بقیه وزرا هماهنگ کند. مهم است در شرایط فعلی که چگونه کارها را پیش ببریم.

*من در بخش شستا و صندوق ها بحث های زیادی با آقای ربیعی کرده ام. با هم صحبت کردیم که چهره های به نام و با تجربه ای مسئوليت شستا را بر عهده بگیرد. سیاست های کلی به ما می گوید که بنگاه‎های اقتصادی را آماده کنیم و وزارتخانه ها باید سبک شوند و از این بار بنگاه داری که تناسبی با تخصص آن ها ندارد رهایی پیدا کنند.

*ما اگر م می خواهیم تحول بزرگ ایجاد کنیم باید وزارت آموزش و پرورش و علوم، متحول شود. من به آقای بطحایی گفتم که باید مهارت دانش آموز بالا برود. باید دانش آموزی را تربیت کنیم که بنگاه های اقتصادی بر روی آن ها دعوا کنند.
*آقای ربیعی برای اشتغال، طرح دارد. وزارت علوم نیز باید جامعه را فعال کند تا مهارت های لازم را داشته باشیم. این یکی از برنامه های اساسی ما خواهد بود. ما 17 حکم را آماده کرده‎ایم، بقیه با خودتان. امیدواریم به همه وزرای پیشنهادی رأی دهید. این دفعه برای هر وزیری پیوست حکم آماده کردیم، البته یک مواردی عام برای همه وزراست مثل حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، توجه به محیط زیست و مسائل محیط زیستی، ایجاد اشتغال زنان و جوانان، استفاده از اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی از مسائلی است که برای همه وزرا به طور عام اشاره شده است.
*وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین تجربه ما براي انتخاب وزير جوان است. علت اینکه گفتم آقای جهرمی این مسئولیت را بپذیرد، اين بود که چون از ارتباطات مهمتر، فناوری اطلاعات، فضای مجازی و سایبری است. البته ارتباطات زیربنا است. اما فناوری اطلاعات بسیار مهم است.

همیشه بعضی فکر می کردند بین امنیت و آزادی سازگاری نیست

*همیشه بعضی فکر می کردند بین امنیت و آزادی سازگاری نیست. حال آنکه قانون اساسی بر استقلال، امنیت و آزادی تأکید می کند. بعضی می گویند امنیت می خواهیم و باید آزادی را قربانی کرد! تا آزادي قربانی نشود، دعای ما مستجاب نمی شود! ما این را قبول نداریم که آزادی را ذبح کنیم به خاطر امنیت یا امنیت را به خاطر آزادی ذبح کنیم! ما امنیت مسئولانه را می خواهیم تا بر دوش آگاهی یک ملت باشد. امنیت که فقط با تفنگ و اسلحه نیست بلکه با حضور و مشارکت اجتماعی است. البته سلاح هم نیاز داریم و دنبالش خواهیم بود.
* در شورای عالی مجازی مدتی آقای جهرمی از طرف آقای علوی و بعد هم که به وزارت ارتباطات منتقل شد، از طرف آقای واعظی می آمد. در هر دو بخش وقتی صحبت می کرد، مسئله امنیت و آزادی را با هم می دید. این حرف درباره آقای جهرمی اشتباه است که می گویند اگر او وزیر شود آزادی را ذبح می کند.
*در جلسات هيات دولت، اگر من حضور داشته باشم، به مسائل امنيتي جواب مي دهم، اما اگر من حضور نداشته باشم بايد كسي باشد تا مسئله امنيت را بلد باشد و بتواند از آزادي مردم دفاع كند. ما بايد همه ابعاد مسئله را ببينم. وزير جوان بياوريم، مي گويند همه پلكان ها را طي نكرده است،‌ با تجربه بياوريم مي گويند سنش بالا است! بايد تجربه كنيم. ما مي توانيم جوان ها را بياوريم. همانطور كه اول انقلاب تجربه كرديم.

علوی آزادي را نمي برد هر روز پاي درخت امنيت قرباني كند!

*من به آقاي علوي اصرار كردم که به وزارت اطلاعات بيايد و كارشان را ادامه دهد،‌ چون ايشان از آنهايي است كه آزادي را نمي برد هر روز پاي درخت امنيت قرباني كند! من وزير اطلاعاتي مي خواهم كه مردم از وزير اطلاعات و نيروي اطلاعات نترسند و خائنين و ضد نظام از آنها بترسد. منتقد كه نبايد از وزير اطلاعات بترسد. حالا وزير اطلاعات در اين 4 سال به كسي كاري نداشت ديگران به كار او کار داشتند!
*وزارت اطلاعات در بعضي از بخش ها خيلي موفق بود و در برخي از بخش ها نيمه موفق بود كه شرط ما با آقاي علوي اين شده است كه انشاءالله اين بحث ها تكميل شود. در بحث امنيت، مبارزه با نيروهاي تروريستي و ضد جاسوسي خوب عمل كرد. چون برخي هستند که هر كسي با يك خارجي حرف بزند، مي گويند جاسوس است! وزارت اطلاعات اما در اين حوزه، تخصص دارد و جايي كه ديگران كار غيرفني انجام داده است،‌ ايستاده اند و گفته اند نادرست است.
*نسبت به وزارت جهاد كشاورزي،‌ واقعا آقاي حجتي يك كار بزرگي انجام داد. شما مي‌بينيد كه در سال 94 اگر اين وزارتخانه نبود،‌ ممكن بود رشد ما منفي شود آن بخشي كه در رشد ما را نجات داد، بخش كشاورزي بود. اين بخش نگذاشت رشد ما منفي شود. ما نيازمند كار بزرگي هستيم. وزارت جهاد كشاورزي و نيرو همه توانشان را اول براي آب و بعد محيط زيست و امنيت غذايي در كنار هم بگذارند. ما امنیت غذايي را با صرفه جويي در آب و با كمترين كود و سم مضر مي خواهيم.

حجتی از« الف» تا «ي» حوزه کشاورزی را می شناسد
*آقاي حجتي يكي از وزرايي است كه در كار خود كاملا متخصص است. حالا ممكن است شما بگوييد رشته تحصيلي آقاي حجتي چيست؟! ،‌رشته اش هر چه باشد! شما آقاي ججتي را بياوريد و بزرگترين كارشناس كشاورزي را كنارش بگذاريد،‌ شك ندارم حتما آقاي حجتي در كشاورزي جلو است. از« الف» تا «ي» اين حوزه را مي شناسد. معلوم است در وضع ما در دام،‌شكر و. .. چگونه شده است. فردي است كه مهارت و تجربه كافي دارد و همه به ايشان اطمينان دارند و من نمي خواهم از كسي نام ببرم ولي همه به ايشان اعتماد دارند.
* آقاي حجتي وزيري است كه مورد اعتماد همه جناح ها است،‌ من اينجا شهادت مي دهيم -البته همه وزراي ما اينچنين هستند- يكي از پاك ترين وزرا است. او گاهي يك چيزهايي را از من اجازه مي گيرد كه من متعجب مي شوم. اين مهم است ما يك وزير پاكدست و مخلص و انقلابي كه از قبل انقلاب كار كرده داشته باشيم. ايشان گفتند از قبل انقلاب در مسجد پاي منبر من مي آمده است در آن زمان دانشجو بود. ايشان مرتب در مسير انقلاب در حركت بوده است.

وزير بهداشت کار بسيار بزرگي کرد
*آقای دکتر هاشمی کسی است که خدماتش را می دانید، کار بسیار بزرگی را انجام داد، طرح تحول سلامت بار بسیار سنگینی بود، خوب حرکت کرد. البته همه دستگاه ها در سال 94 تحت فشار بودند. نمی گویم این طرح نیازمند اصلاح نیست، حتما نیازمند اصلاح است. همه وزرا موظف هستند خدمات را بالا ببرند و کیفیت خدمات بالا برود. سالانه یک میلیون جمعیت ما اضافه می شود، در نتیجه باید خدمات بیشتر بدهیم.
*هنر وزیر این است که چون منابع محدود است از این منابع بتواند به بهترین وجه استفاده کند و کاری کند که ما در زمینه بهداشت و درمان بار مردم کمتر شود و خدمات با کیفیت بیشتر شود.

سه درخواست روحاني از وزير دادگستري
* آقای آوایی وزیر محترم دادگستری ما فردی صادق و باتجربه است، مراحل مختلف قضایی را طی کرده است. خیلی از ایشان انتظار زیاد نداریم، ایشان موضوع حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان دهد و روابط سه قوه را صمیمی تر کند، بار مسئولیت رابه مقصد رسانده است. ما همين چند موضوع را از ايشان مي خواهيم.(خنده)

وحدت سپاه و ارتش، خواسته روحاني از وزير دفاع
*امیر حاتمی در ارتش و نیروهای مسلح و وزارت دفاع خدمات زیادی انجام دادند، از امیر حاتمی، تقويت وحدت سپاه و ارتش را مي‎خواهم. با حضور شما در وزارت دفاع باید همه سپاهیان خیال راحت داشته باشند مثل ارتش. این تجربه شما بسیار مهم است. چون قبلا برادران عزیز سپاهی ما در وزارت دفاع بودند و به سپاه و ارتش خدمات زیادی کردند. دومین موضوع مهم بحث فناوری ها است. روزی که برای تکمیل سلاح هایمان به آنها نیاز داریم. در شرایط فعلی منطقه برای به روز کردن سلاح هایمان به این فناوری ها نیاز داریم. چیزی که من به وزیر دفاع قبلی گفتم، این بود که صنعت دفاعی آنجا که محرمانه نیست به مردم واگذار شود.

شايسته سالاري جايگزين جناح بازي در وزارت کشور شود
*آقای رحمانی فضلی جز وزرای خوب هستند. کار وزارت کشور کار سنگینی است. کاری که ما از ایشان خواستیم این است که شایسته سالاری جای جناح ها بنشیند. از هر کسی که شایسته سالار است و شایستگی بیشتری دارد، دلسوزتر و معتدل تر است بهره گرفته شود. شرط ما اعتدال است. با افراط کاری نداریم. معتدلین همه جناح ها باید استفاده شوند. این کار مشکلی است. وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است. رئیس شورای امنیت باید با قوه قضاییه، دادگستری، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و اقوام و اقلیت ها کار کند. این کار پیچیدگی دارد، آسان نیست. آقای رحمانی فضلی تجربه خوبی دارند. به خوبی دو انتخابات را به نتیجه رساندند. انشالله از وجود ایشان در دولت دوازدهم استفاده خواهد شد.
*ما از شما رای قاطع می خواهیم که هیات دولت را از بعداظهر امروز با نشاط تشکیل دهیم. رای 200 به بالا باشد ما قبول داریم.

مجلس بگويد که ديگران در کار وزارت ارشاد دخالت نکنند
*آقای صالحی شخصیتی ارزشمند، حوزوی و دانشگاهی است. توقع داریم خواست رهبری و مردم محقق شود. اگر این کارها به عهده وزیر فرهنگ و ارشاد است، مجلس بگوید دیگران مداخله نکنند، اگر وظیفه دیگران است به دولت بگوید که ما دخالت نکنیم! مجوز صادر می شود، کسی شکایت می کند و بعد می آیند در را قفل می کنند! قفل کردن آسان است، کلید را پیدا کرده و قفلی را باز کنید! نشاط هنرمندان برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.
* بخش های مختلفی اعم از مالیات، خصوصی سازی، عدالت و مسئولیت ها در وزارت اقتصاد است آقای کرباسیان توانایی این کار را دارد.

تحول در وزارت نيرو
* آقای بی طرف از چهره ها و شخصیت هایی است که می تواند این بار وزارت نیرو را بر دوش گیرد. من در بین همه افراد این حوزه دیدم آقای بی طرف توانمندتر و تجربه بیشتری دارد. ممکن است ایرادی هم باشد اما توانمند و با تجربه است. مسئله آب بسیار مهم است. امیدوارم نمایندگان با رأی قاطعی که به آقای بی طرف می دهند شاهد تحول در حوزه وزارت نیرو باشیم.
*وزیر وزرش مخالف نداشت انشاءالله برای جوانان هم تلاش بیشتری خواهد کرد.

درخواست پاياني روحاني از نمايندگان
* نمایندگان محترم آنچه وظیفه ما بود انجام دهیم، انجام داديم. وظیفه داشتیم تحقیق، مشورت، هماهنگی لازم را انجام دهیم و وزرا را انتخاب کنیم. حالا وظیفه شماست. موافقان و مخالفان صحبت کردند.
* خواهش می کنم در رأی امروز بین خود و خدای خود هر کس را شایسته و مفید می دانید. انتخاب کنید. هر چه تشخیص وجدانی و شرعی شما نسبت به وزرا است همان را عمل کنید. اگر همه وزار رأی بیاورند ما و مردم خیلی خوشحال می شویم، تا دولت دوازدهم زودتر شروع به کار کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 29 مرداد 1396، کدخبر: 699075 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین