پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۷۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برای تصمیم در مورد تغییر نظام ریاستی باید یک کارگروه از تمامی متخصصان این حوزه و حتی ژورنالیست‌ها تشکیل شوند که با تأنی و تدبیر به بررسی جامع این طرح بپردازند.

شعار سالمحمدجواد جمالی نوبندگانیدر گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج در مورد موضع تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در کشور گفت: من به طور کلی با تغییر موافق هستم. 28 سال قبل با اضافه شدن متممی برقانون اساسینخست وزیری حذف و ریاست جمهوری به وجود آمد، اما این شکل از تغییر نظام حکومتی نشان داد جوابگو نیست زیرا روابط بین قوا و تعیین تکلیف ها مرز شفافی پیدا نکردند.

وی افزود: اما برای اینکه تغییر نظام ریاستی به چه شکل باشد هم نباید به صورت عجولانه تصمیم گرفت. در این راستا باید احزاب شناسنامه دار و نه خلق الساعه در رابطه میان دولت و مجلس نقش ایفا کنند. چرا که در حال حاضر هیچ کس جوابگو نیست و کارها برنامه محور نیست. لذا باید وقت کافی برای این موضوع گذاشت و مثلا یک بازه زمانی یک‌ساله در نظر گرفت و از افراد متخصص در حوزه حقوق بین‌الملل، ژورنالیست‌ها، افرادی که مسائل امنیتی را تعقیب می‌کنند، اعضای عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهش‌های مجلس و اشخاصی از بیت رهبری دور هم جمع شوند، کار کارشناسی کنند و با بررسی اشکال نظام سیاسی دنیا معلوم شود تا ببینیم از کدام شکل نظام حکومت می‌توان به صورت بومی استفاده کرد. به همین دلیل تغییر نظام ریاستی کار راحتی نخواهد بود و مسیر خاص خودش را دارد و باید با تدبیر جلو رفت.

حامیان مالی برخی نمایندگان مجلس مشخص نیستند

نماینده مردم فسا در خانه ملت درباره اینکه در فضای سیاسی کشور احزاب ضعیف هستند وقانون جامع انتخاباتمشکلاتی دارد خاطر نشان کرد: باید در قانونی که قرار است نوشته شود این مشکلات کنونی رفع شود. الان مشخص نیست افرادی که وارد مجلس می‌شوند از چه کانالی آمده‌اند، چه کسانی برایشان هزینه کرده‌اند، آن‌ها وامدار چه افرادی هستند. بنابراین اگر سیستم دموکراسی است باید این مسائل روشن شود.

برای نماینده‌ای که مسائل مالی روشنی ندارد نباید اعتبارنامه صادر شود

جمالی نوبندگانی افزود: به نظر من باید اضافه برمعیارهای شورای نگهبان، معیارهای در مورد اینکه فرد کاندیدایمجلس قول‌های بیخود ندهد هم وجود داشته باشد. همچنین باید مسائل مالی فرد مشخص شود و اگر این موارد روشن نیست وزارت کشور اعتبارنامه نماینده را صادر نکند. زیرا در غیر این صورت برخلاف نظر امام خمینی که در وصیت نامه الهی سیاسی شان مطرح شده است افرادی از قشرهای بسیار پولدار وارد سیستم قوه مقننه می شوند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر این مسائل در دستور کار قرار نگیرد، در آینده اشخاص ثروتمند و یا اشخاصی که توسط ثروتمندان حمایت می شوند وارد مجلس می‌شوند. ضمن آنکه اکنون هم به عینه می بینم افرادی از ضعف اقتصادی مردم استفاده می کنند و این مساله شانیت مردم را زیر سوال می‌برد و باعث افت فرهنگی آن‌ها می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پارلمانی شدن نظام موجب به حاشیه رانده شدن مردم در فضای کنونی کشور و با ساختارهای موجود می‌شود بیان داشت: برای جلوگیری از این اتفاق باید قوانین محکمی تصویب شود و جلو افرادی که بدون مشخص شدن کانال های حمایتی‌شان انتخاب می شوند، گرفته شود و اعتبارنامه برایشان صادر نشود. همچنین همان طور که اشاره شد باید احزاب شناسنامه دار وارد فضای سیاسی شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ انتشار 30 مهر 96، کدمطلب:۱۹۲۴۸۰، www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین