پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با ۳۷۲.۶۲۹ هزار مایل دریانوردی و حضور در چندین و چند تنگه و آبراه حساس جهان، کارنامه درخشانی از خود به‌جای گذاشته است.

شعارسال: تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش صرفاً یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه حضور در آب‌های آزاد و بین‌المللی و همچنین دریانوردی‌های طولانی را نداشت.

پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس،نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تجربیات گران‌بهایی را در حفاظت از کاروان‌های تجاری و پایانه‌های نفتی کشورمان به دست آورد به‌طوری که اجازه نداد حتی برای یک روز شریان اقتصادی کشور در سطح دریاها، قطع شود.

پس از پایان دفاع مقدس و بالا رفتن حجم مبادلات تجاری ایران و حضور گسترده‌تر کاروان‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و بین المللی، نیاز به تأمین امنیت این کاروان‌ها نیز بیش از پیش احساس شد.

کارنامه درخشان ایران در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب + جزئیات

ببینید: اصابت دقیق موشک کروز نور + فیلم

بیشتر بخوانید: دیدار "6 فرمانده نظامی اروپا" با دریادار سیاری

این احساس نیاز با وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و سواحل کشور سومالی، بیشتر شد تا جایی که فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر فرمودند:"به‌چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود". (لینک)

در همین راستا گروه امنیتی ــ دفاعی قصد دارد تا در پرونده‌ای با نام "نیروی دریایی" بهبررسی کارنامه 8 سال حضور نیروی دریایی ارتش در دریاهای بین المللی و راهبردی جهان و انتشار گزارش‌هایی از توانمندی‌های نداجا بپردازد.

** بخش اول:

از آنجایی که حجم زیادی از تبادلات تجاری و اقتصادی دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، نیروهای دریایی ارتش‌های مختلف جهان برای حفاظت از منافع اقتصادی کشورشانعلاوه بر دفاع از آب‌های ساحلی، در آبهای آزاد و بین المللی نیز حضور دارند.

در این بین، مناطق مهمی همچون شمال اقیانوس هند و تنگه‌های راهبردی هرمز و باب المندب که بیشترین حجم مبادلات دریایی و عبور کشتی‌های تجاری را به خود اختصاص داده‌اند، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

کارنامه درخشان ایران در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب + جزئیات

پس از وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در سواحل کشور سومالی و به خطر افتادن تنگه مهم باب المندب و خلیج عدن که مسیر عبور کاروان‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای جهان بود، نیاز به حضور یگان‌های دریایی نیروهای مسلح برای جلوگیری از به خطر افتادن منافع اقتصادی و تجاری کشورمان در این منطقه احساس می‌شد.

**اسکورت 4200 کشتی تجاری در خلیج عدن

برای اولین مرتبه در اردیبهشت سال 88 اولین ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش،شامل ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر راهی آب‌های خلیج عدن شدند و این روند تا امروز با قوت ادامه داشته است به‌طوری که نداجا تاکنون موفق به اسکورت بیش از4200 فروند کشتی تجاری در این آبراه حساس و حیاتی شده است.

همچنین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانسته است علاوه بر تأمین امنیت کشتی‌های تجاری ایرانی، امنیت کشتی‌های سایر کشورها را نیز تأمین کند که در یکی از این موارد مهم و مشهور، کشتی تجاری متعلق به کشور چین را که به‌دست دزدان دریایی اشغال شده بود، توسط تکاوران دریایی نداجا در خلیج عدن، آزاد شد.

** 3180 روز دریانوردی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از سال 1388 تاکنون توانسته است با اعزام48 ناوگروه رزمی، به آب‌های آزاد در نقاط مختلف دنیا، در مجموع3180 هزار روز دریانوردی را تجربه کند، از این تعداد بیشترین آنها مربوط به ناوگروه‌های اعزامی به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب است.

نداجا همچنین در راستای برقراری دیپلماسی دریایی نیز 7 ناوگروه صلح و دوستی را به 4 کشور دنیامختلف اعزام کرده است که در این قالب نیز 88 روز دریانوردی را تجربه کرده است؛ در عین حال میزبان 22 ناوگروه ازکشور‌های روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، چین، عمان و ایتالیانیز بوده است که با تمامی آنها نیز رزمایش مشترک برگزار کرده است.

کارنامه درخشان ایران در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب + جزئیات

**استقرار 420روزه در 18 بندر

ناوگرو‌ه‌های نیروی دریایی ارتش در جریان حضور خود در دریاهای آزاد و در راستای برقراری ارتباط با نیروی دریایی سایر کشورها، موفق شده‌اند با پهلوگیری در 18 بندر، 420 روز در این بنادر استقرار یابند.

ناوهای نیروی دریایی ارتش همچنین در قالب ناوگروه‌های رزمی و صلح و دوستی2314 روز حضور در مناطق پرخطر را نیز تجربه کرده‌اند که این اتفاق نیز برگ زرین دیگری در دفتر تجربیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

کارنامه درخشان ایران در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب + جزئیات

** پیمودن 372629هزار مایل دریایی

مسافت پیموده‌شده توسط تمامی ناوگروه‌های ارتش (رزمی ــ صلح و دوستی) از جنوب شرق آسیا تا جنوب آفریقا و حضور در دریای مدیترانه، مجموعاً 372.629 هزار مایل دریایی است. ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش همچنین توانستند با عبور از تنگه مالاکا و پهلوگیری در بنادر کشورهای چین و مالزی، عبور از کانال سوئزو همچنین رسیدن به دماغه امیدنیک در آفریقای جنوبی، رکوردهای بی‌سابقه‌ای از خود به جا بگذارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30 مهر 1396، کدخبر: 1550958 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین