پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
آمریکا در کردستان عراق از ایران شکست خورد و تهران توانست با سبقت گرفتن از واشنگتن به بازپس‌گیری کنترل بغداد بر استان نفت‌خیز کرکوک کمک کند.

شعارسال: آمریکا در کردستان عراق از ایران شکست خورد و تهران توانست با سبقت گرفتن از واشنگتن به بازپس‌گیری کنترل بغداد بر استان نفت‌خیز کرکوک کمک کند.

گئورگ میرزایان، استاد دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه فایننس دولت روسیه معتقد است عملیات عراق در کرکوک احتمالاً بر برنامه آمریکا برای استقلال کردهای سوریه نیز تأثیر بگذارد.

میرزایان برای ریانووسیتی نوشت واشنگتن در حالی ایران را تهدید به لغو توافق هسته‌ای می‌کند که در خاورمیانه به ایران باخته است. وی در ادامه متذکر شد: «درواقع واشنگتن پس‌ازآنکه مانع از بازپس‌گیری کرکوک توسط نیروهای مسلح عراقی نشد، متحدان کرد خود را به بغداد تسلیم کرد. شکست ایالات‌متحده به پیروزی تهران تبدیل شد: ایرانی‌ها یکی از ذینفعان اصلی این بحران بودند.»

همه‌پرسی استقلال که بیست و پنجم سپتامبر برگزار شد، نقطه آغاز این بحران بود. بیش از 90 درصد رأی‌دهندگان همه‌پرسی از استقلال و جدایی این منطقه از بغداد حمایت کردند. مقامات عراقی اعلام کردند که این همه‌پرسی غیرقانونی است، درحالی‌که ترکیه و ایران نیز آن را مورد انتقاد قرار دادند.

پانزدهم اکتبر حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق به ارتش و پلیس این کشور دستور داد که امنیت پایگاه‌ها و تأسیسات فدرال در استان نفت‌خیز کرکوک را تأمین کنند.

ارتش عراق و نظامیان شیعه ظرف دو روز کنترل تعدادی از تأسیسات نظامی و حمل‌ونقل این استان، از جمله فرودگاه، پایگاه نظامی، میدان‌های نفتی، کرکوک، سنجار و سد نزدیک موصل را پس گرفتند.

نیروهای نظامی عراق در کمتر از یک هفته کنترل قلمروهای عراقی که کردها در سال 2014 طی جنگ علیه داعش اشغال کرده بودند را پس گرفتند.

میرزایان تأکید کرد: «کردستان عراق نه تنها نتوانست مستقل شود، بلکه درس‌های جدی هم گرفت. همه‌پرسی سپتامبر قرار بود دستاوردهای ارضی کردها در عراق را قانونی کند اما در عوض کنترلشان بر این اراضی را از دست دادند. این همه‌پرسی همچنین باعث اختلاف شدید میان کردها و مهم‌ترین شریک سیاست خارجی‌شان یعنی ترکیه شد.»

این فرهیخته روس بر نقش قاسم سلیمانی، فرمانده عملیات برون مرزی سپاه پاسداران تأکید کرد که برای ملاقات با سران کردی که به دنبال بازپس‌گیری استاد کرکوک بودند، به عراق سفر کرده بود. در اصل نیروهای عراقی موفقیت خود را مدیون سلیمانی هستند که توانست خاندان طالبانی را متقاعد به همکاری با بغداد کند.

در این شرایط واشنگتن پایگاه مناسب خود در کردستان عراق را از دست داده است. به عقیده میرزایان دولت آمریکا ناتوانی خود در پیگیری استراتژی‌اش را به نمایش گذاشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بارها مدعی شده که به دنبال محدود کردن ایران است و حتی تا رد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم پیش رفت.

این در حالی است که عملیات موفقیت‌آمیزی که توسط بغداد و تهران در کردستان عراق انجام شد، احتمالاً بر انگیزه‌های استقلال‌طلبی کردهای سوریه تأثیر خواهد گذاشت. این امر نشان می‌دهد که کردها این بار پیش از اقدام علیه ائتلاف روسیه، سوریه، ترکیه و ایران بیشتر فکر خواهند کرد. چراکه بعید به نظر می‌رسد در چنین شرایطی واشنگتن به کمک کردها بیاید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پايگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 2 آبان 1396 ، کدخبر: 83100 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
-
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
0
قطعا شخص سردار سلیمانی و قدرت نظامی سپاه پاسداران تو این زمینه کم نبوده.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین