پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
شرکت انگلیسی با وجود پایان دوران فروش هواپیما و تجهیزات فرودگاهی به ایران به چند برابر قیمت، تلاش کرد هواپیمای تفریحی با عنوان هواپیمای تخصصی فلایت‌چک به ۳ برابر قیمت به ایران بفروشد.

شعارسال : سعید مؤذنی: روز 12 اسفند‌ماه 1392 بود که‌ هواپیمای فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری در اطراف جزیره کیش سقوط کرد؛‌ هواپیماهای فلایت‌چک بابت آزمایش مشخصات تقرب پرواز، وارسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی و ناوبری، رفع مشکلات دید خلبانان و کنترل وضعیت باند در هنگام نشست و برخاست هواپیماهای مسافری، به کار گرفته می‌شود.

پس از آن بود که مقرر شد بخش خصوصی و یا یکی از شرکت‌های هواپیمایی، یک فروند هواپیمای فلایت‌چک را خریداری‌ و سازمان هواپیمایی کشوری بابت انجام وارسی تجهیزات فرودگاهی از آن استفاده کند، اما به دلیل اهمیت موضوع، با تصمیم وزیر راه‌ و شهرسازی مقرر شد شرکت‌ فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این هواپیما را خریداری کند و از این پس مجدداً عملیات وارسی تجهیزات فرودگاهی را انجام دهد.

در فاصله زمانی سقوط هواپیمای جت‌فالکن سازمان هواپیمایی کشوری و خرید هواپیمای فلایت‌چک از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،هواپیماهای فلایت‌چک با نرخ‌های گران از کشوری‌هایی نظیر مغولستان، قرقیزستان، پاکستان و غیره به ازای هر ساعت 2 هزار و 850 دلار اجاره می‌‌شد، ‌با اجاره کردن این هواپیما، شرکت فرودگاه‌ها علاوه بر پرداخت هزینه‌های اقامت خلبانان و کرو‌ پروازی این هواپیما، 15 هزار دلار نیز پیش پرداخت داشته تا بتواند به موقع از این هواپیما برای تست عملکرد سیستم‌های ناوبری هوایی استفاده کند.

به هر حال بررسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی و ناوبری امری ضروری است و که اگر انجام نشود باید فرودگاه تعطیل شود.

‌در این راستا حدود 2.5 سال پیش بود که یک فروند هواپیمای فلایت‌چک با رقم تقریبی 9.9 میلیون یورو توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در شرایط تحریم خریداری شد؛با خرید یک فروند هواپیمای فلایت چک اروپایی King Air 350I‌بار دیگر این هواپیما کار خود را برای کنترل سیستم‌های ناوبری هوایی فرودگاه‌ها و انجام ‌وارسی سیستم‌های ناوبری هوایی‌ از روز 11 خردادماه سال 95 به طور رسمی آغاز کرد.

بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس جزئیات قرارداد خرید دومین فلایت‌چک بدین صورت است که ‌حدود 2.5 سال‌ پس از خرید فلایت چک اول، شرکت فرودگاه‌ها در قالب برگزاری مناقصه‌ای، قراردادی را برای خرید یک فروند فلایت‌چک دیگر با قیمت حدود 10.7 میلیون یورو امضا کرد‌؛‌ بر اساس مفاد این قرارداد‌ شرکت آلمانی برنده مناقصه متعهد می‌شود یک فروند هواپیمای فلایت‌چک مدل King Air 350i را از آمریکا خریداری و سپس ‌سیستم FIS نو روی آن نصب کند و به انضمام‌ قطعات یدکی و انجام دوره‌های آموزسی‌ مطابق با مشخصات فنی پیوست و بر اساس پروفرما اینویس شماره FA094610 مورخ 28 اکتبر 2016 میلادی که به امضای فروشنده و شرکت فرودگاه‌ها رسیده و جزو لاینفک قرارداد است، به صورت سالم و با کیفیت خوب تحویل دهد و درواقع به ایران بفروشد.

بر اساس یکی دیگر از مواد قرارداد بهای کل قرارداد در شرایط F.C.A حداکثر 10 میلیون و 787 هزار یورو است که 9 میلیون و 380 هزار یورو بابت هواپیما و FIS (سیستم وارسی فرودگاه‌ها) و یک میلیون و 407 هزار یورو بابت قطعات یدکی است؛هواپیمای فلایت‌چک دوم مدل 2015 میلادی است.

*‌ هزینه‌کرد‌روزانه ده‌ها هزار دلار بابت اجاره فلایت‌چک‌‌ از کشورهای همسایه

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: پس از سقوط هواپیمای فلایت‌چک سازمان هواپیمایی کشوری، تلاش کردیم در شرایط تحریم یک فروند هواپیمای فلایت‌چک که در کمک‌ناوبری و بررسی تجهیزات فرودگاهی از ضروریات است را خریداری کنیم.

به گفته یدالله آقائی صائم‌‌طبق قوانین ایکائو، تجهیزات فرودگاهی و ناوبری و کمک‌ناوبری، استاندارد و ایمن‌ بودن فرودگاه‌ها و باند پروازی باید در مدت‌زمان و دوره مشخص بررسی و چک شود و اگر این چک‌ها انجام نشود، فرودگاه غیراستاندارد محسوب شده و باید تعطیل شود و این به معنای تعطیلی پروازهای کشور است.

مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفت هواپیمای فلایت‌چک توسط شرکت‌ها فرودگاه‌ها خریداری شود، تلاش کردیم در آن شرایط تحریم یکی از دقیق‌ترین و به‌روزترین هواپیمای فلایت‌چک را که امروز در آمریکا و اروپا از آن استفاده شود، خریداری کنیم.

به گفته مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ در آن زمان این هواپیما حدود 11.9 میلیون یورو قیمت داشت که با رایزنی فراوان، زیر قیمت با نرخ 9.9 میلیون یورو خریداری شد و اینها همه با مجوزهای دولتی و مقامات عالی امنیتی انجام شد.

وی گفت که پیش از اینکه هواپیمای فلایت‌چک اول (فعلی) خریداری شود و در فاصله زمانی بین سقوط هواپیمای فلایت‌چک سازمان هواپیمایی و خرید این هواپیما توسط شرکت فرودگاه‌ها، به ناچار در راستای جلوگیری از تعطیل شدن فرودگاه‌های خود، مجبور شدیم با کشورهایی نظیر قرقیزستان، مغولستان و حتی پاکستان قرارداد اجاره هواپیمای فلایت‌چک منعقد کنیم تا مشکلی از نظر ایمنی و ‌وارسی تجهیزات فرودگاهی نداشته باشیم اما این نیز خود مشکلاتی داشت از آن جهت که روزانه ده‌ها هزار دلار باید از محل اجاره این هواپیمای فلایت‌چک خارجی پرداخت می‌کردیم، ضمن آنکه پس مدتی در راستای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی اجازه ادامه کار این هواپیمای فلایت چک اجاره‌ای صادر نشد.

آقائی صائم افزود: در این راستا تلاش کردیم به سرعت هواپیمایی به‌روز‌ خریداری کنیم؛ اولین هواپیمای فلایت‌چک‌ 2 سال پیش به قیمت 9 میلیون و 995 هزار یورو خریداری شد که هواپیمایی آمریکایی است و طبق گفته کارشناسان پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین هواپیمای فلایت چک در آمریکا و اروپا تلقی می‌شود.

به گفته مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها‌ در شرایط فعلی که تحریم‌های خرید هواپیما رفع شده قرار است، دومین هواپیمای فلایت‌چک را این‌بار با انجام مناقصه بین‌المللی و تشریفات قانونی خریداری کرده‌یم و اکنون مراحل تشریفات قانونی برای تحویل در حال انجام است. در این باره چندین فروشنده اعلام آمادگی کردند و مناقصات انجام شد و نکته جالب این است که این هواپیما نیز حدوداً با همان قیمت هواپیمای اول که در شرایط تحریم خریداری شد، به قیمت 9 میلیون و 380 هزار یوروخریداری خواهد شد.

*می خواستند هواپیمای کوچک پیستونی ساحلی را به جای فلایت چک بفروشند‌

‌مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌گوید:‌ حال در این شرایط عده‌ای واسطه‌گر که پیش از این بسیاری از هواپیماها را 3 تا 4 برابر قیمت به ما می‌فروختند، مدعی شده‌اند که ما‌ هواپیمای فلایت‌چک اولی را خیلی گران خریداری کرده‌ایم و آنها حاضر بودند چنین هواپیمایی را به قیمت 2 میلیون یورو به ما بفروشند! اما به مردم اعلام نمی‌کنند که مشخصات هواپیمایی که قرار است به ما بفروشند چیست؛ آنها یک فروند هواپیمای کوچک پیستونی دایاموند چهار نفره را تحت عنوان ‌هواپیمای فلایت‌چک به ما معرفی کردند و انتظار داشتند کارشناسان ایرانی به ویژه در حوزه سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم چشم‌بسته این هواپیما را به عنوان هواپیمای فلایت چک خریداری کنند در حالی که هواپیمای فلایت‌چک مشخصات فنی و تجهیزات خاص می‌طلبد.

به گفته آقایی‌ این واسطه‌گران که منافع آنها به خطر افتاده است هنوز فکر می‌کنند که دوران تحریم است و می‌توانند قیمت‌ها را چند برابر با ما حساب کنند، در حالی که ما از این پس برای تأمین تجهیزات و خرید چنین هواپیماهایی با فروشنده اصلی در ارتباط خواهیم بود.

آقائی‌صائم معتقد است به هر حال این واسطه‌ها زمانی که متوجه شدند دیگر امکان کسب درآمد کلان از شرکت‌ فرودگاه‌ها را ندارند به سراغ عوام‌فریبی رفتند و مدعی شدند که شرکت فرودگاه‌ها با خرید هواپیمای فلایت‌چک اول، زیان به کشور وارد کرده‌ است‌! در حالی که هواپیمای فلایت‌چک پس از بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و با توجه به بیشترین طول عمر و دقیق‌‌ترین چکهای ناوبری انتخاب شده است و روند خرید آن نیز کاملا شفاف و با دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح قانونی و رعایت مقررات مربوطه انجام شده است.

‌مشاور مدیرعامل‌ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ می‌گوید: مگر می‌شود در کشور اینقدر نظارت ضعیف باشد که یک فروند هواپیمای فلایت‌چک 7 میلیون یورو گران‌تر خریداری شود ‌آن هم در شرایطی که همه ارگان‌های نظارتی، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مقامات عالی امنیتی بر این امر نظارت دارند؛ این دلالان فقط سودجویی خود را می‌بینند و انتظار داشتند ما نیز آنها را در این اتلاف بیت‌المال همراهی کنیم.

به گفته وی در حال حاضر 15 هزار کیلومتر راه هوایی جدید ایجاد شده؛ توسط هواپیمای فلایت چک وارسی و مورد تایید قرار گرفته است و اکنون با قاطعیت می توان گفت که مسیر‌های پروازی ما امن است و تجهیزات هوانوردی بسیاری به فرودگاه‌ها آمدند و همه اینها به کمک همین هواپیمای فلایت‌‌چک‌‌ بود‌‌؛ طبق استانداردهای ملی و جهانی، مهمترین وظیفه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران حفظ ایمنی خدمات هوانوردی و فرودگاهی و جان مسافران است و خرید هواپیمای فلایت چک با هدف تأمین حداکثری ایمنی انجام شده است‌.

آقایی‌صائم با بیان اینکه شرکت آلمانی طرف قرارداد ما برای خرید فلایت‌چک دوم، به صورت تخصصی نصب سامانه‌های ناوبری را روی این هواپیماها انجام می‌دهد، به فارس گفت که قیمت 9 میلیون و 380 هزار یورویی که برای هواپیمای فلایت‌چک دوم در قالب قرارداد با شرکت آلمانی نهایی‌ شده است، شامل قیمت هواپیما به اضافه هزینه نصب سامانه‌‌های ناوبری روی هواپیما است و این قیمت نهایی است.

رو شدن دست دلالی که دنبال قالب‌کردن هواپیمای تفریحی بود

فلایت‌چک اول خریداری شده توسط شرکت فرودگاه‌ها

* مه‌آبادی: برای فلایت‌چک هرگز از هواپیمای تفریحی استفاده نمیکنیم

‌به گزارش فارس با گسترده‌شدن هجمه علیه فلایت‌چک اول، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران روز گذشته به برنامه زنده تلوزیونی رفت تا از عملکرد خود در این حوزه دفاع کند‌.

‌رحمت‌الله مه‌آبادی ‌‌در این‌باره گفت: از‌ هواپیماهای فلایت‌چک برای کنترل عملکرد سیستم‌های ناوبری استفاده ‌می‌شود و اگر چنین هواپیماهایی وجود نداشته باشد، نظام پروازهای هوایی مختل خواهد شد.

مه‌آبادی درباره شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاه‌ها بابت نخریدن هواپیمای چهارنفره از آنها مدعی شد که‌ هیچ شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی کل کشور شکایت نکرده و شکایت مذکور، فردی بوده است و این شکایت توسط کسی که مدعی نمایندگی این شرکت است با نامهای بدون امضا و نشانی مطرح شده که سازمان بازرسی نیز هنوز اعتبار آن را تایید نکرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران‌ ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی 8 میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایت‌چک، هنوز هم توسط سازمان بازرسی کل کشور تأیید نشده است.

*تلاش انگلیسی‌ها برای فروش هواپیمای تفریحی‌ با 3 برابر قیمت‌

وی با اشاره به اینکه هواپیمای فلایت‌چک، هواپیمایی استراتژیک در صنعت هوانوردی است، توضیح داد:‌شرکت انگلیسی مذکور به دنبال فروش یک فروند هواپیمای تفریحی‌-آموزشی به جای هواپیمای فلایت‌چک به مبلغ قیمت 2 میلیون و 885 هزار و 123 یورو به ایران بوددر حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یک‌میلیون یورو است.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای فلایت چک با توجه به نوع مأموریت حساس، دقیق و با ارتفاع بالای خود در انجام چکهای ناوبری باید از توان و ویژگیهای خاصی برخوردار باشد، افزود:هواپیمای پیشنهادی آن نماینده در مناقصه، دایاموند 62 است که مناسب فلایت چک نیست و ما وظیفه خود میدانیم بهترین محصولات جهانی را در این زمینه تهیه کنیم تا بالاترین خدمات را به مردم ایران عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد:همچنین شرکت انگلیسی (FCSL) که در رسانه‌‌ها مطرح شده است، روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت در ایران هیچ نماینده‌ای ندارد.

وی با اشاره به شکایت شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی، گفت: ‌این شکایت را هر کس میتواند در سامانه قوه قضائیه و سازمان بازرسی ثبت‌ و منتشر کند اما مهم بررسیهای سازمان بازرسی و نتیجه گیری آن است که میتواند اعتبار ادعای شاکی را اثبات کند که هنوز این سازمان در این رابطه ابراز نظر نکرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه چگونه ممکن است یک شرکت انگلیسی نگران هدر رفتن منابع ملی ایران باشد و به قوه قضائیه شکایت کند، افزود: قیمت هواپیماهای فلایت چک مشخص است، این هواپیما ترکیبی است و باید پس از خریداری، سامانهFISبر روی آن نصب شود. در‌ دنیا نیز روند به همین شکل است که ابتدا هواپیمای مناسب خریداری میشود و سپس این سامانه بر روی آن نصب میشود.

مه‌آبادی ‌گفت:‌نخستین هواپیمای فلایت‌چک که مدل A350 king air است، در شرایطی که صنعت هوایی ایران تحت تحریم‌ بود به قیمت 9 میلیون و 995 هزار یورو با طی مراحل قانونی خریداری شد‌ و از سال گذشته کار خود را در کشور آغاز کرد‌.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: با توجه به نیاز‌ شرکت فرودگاه‌‌ها به وجود دومین فروند از این هواپیماها، مناقصه بین‌المللی خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک A350 king air نیز در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شرکت آلمانی در دست اقدام است.

وی قیمت هواپیمای دوم فلایت‌چک را‌با احتساب تجهیزات مدرن و پیشرفته 9 میلیون و 380 هزار یورو ‌اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر مطرح شده است که ما هواپیمای فلایت چک دوم را به قیمت 11 میلیون یورو خریدهایم، در حالی که این رقم صحیح نیست، باید گفت هم قیمت فلایت‌چک دوم هم با احتساب تجهیزات، کمی کمتر از فلایت‌چک اول است و‌هم اینکه هنوز ما هیچ مبلغی پرداخت نکردهایم.

به گفته مه‌آبادی شرکت فرودگاه‌ها بر اساس تأکید وزیر راه و شهرسازی تلاش کردی‌ بهترین، امنترین و مطمئنترین هواپیما را خریداری کند؛ در این راستا دو سال پیش هواپیمای‌«کینگ‌ایر آمریکایی مدیوم نیمه‌سنگین با برد 35 هزار پا با موتور جت» به ارزش هشت میلیون یورو را خریداری کردیم که مجهزترین هواپیمای فلایت چک محسوب میشود.

وی گفت که‌ هواپیمای ادعایی یعنی دایاموند 62 از نوع سبک به ارزش یک میلیون دلار با برد 20 هزار پا و موتور پیستونی است که از حد ارتفاع پرواز مورد نیاز برای فلایت چک سامانه‌های راداری و ناوبری با حداقل 28 هزار پا، پایینتر است، در حقیقت توانایی هواپیمای ادعایی در اجرای مأموریت فلایت چک صفر درصد است و کاربردی آموزشی و تفریحی دارد که متاسفانه نمونه آن دو روز پیش در کرمان سقوط کرد.

وی‌ گفت: ارزش هواپیمای فلایت‌چک ایران با هزینه نصبFISدر مجموع 11 میلیون یورو شد که دو سال پیش خریداری کردیم؛ قرارداد خرید فلایت‌چک دوم نیز به ارزش 9 میلیون و 380 هزار یورو امضا شده است.

به گفته مه آبادی‌ برای خریداری فلایت چک دوم مناقصه بینالمللی برگزار شده و پس از رعایت موارد قانونی و تخصصی قرارداد با شرکت آلمانی ایرودیتا امضا شده است؛ همه اسناد مناقصه ثبت شده است و شرکت انگلیسی نیز اسناد مناقصه را خریده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ درباره ادعاهای مطرح شده درباره خرید فلایت‌چک در برخی رسانه‌ها مدعی شد: متاسفأنه برخی از کف خیابان خبر برمی‌دارند و منتشر می‌کنند؛‌گاه برخی رسانهها از منابع ناشناس خبری پر ابهام و پر از تناقض را میپذیرند و بدون راستی آزمایی بازگو و جامعه را دلخور میکنند‌.

* بررسی قیمت‌‌های جهانیهواپیمای «King Air 350i» و «Diamond DA62»‌

تلاش کردیم در راستای شفاف‌سازی قیمت این دو مدل هواپیمای مورد بحث در ایران، سری به نرخ‌‌ فروشنده‌‌های این هواپیماها بزنیم؛‌بررسی قیمت‌های جهانی دو فروند هواپیما مذکور یعنی «King Air 350i» و «Diamond DA62»‌ نشان از آن دارد که یک فروند هواپیمایDiamond DA62 بدون نصب تجهیزات کمک‌ناوبری حدود 1.8 میلیون‌ دلار قیمت‌گذاری شده است و یک فروند هواپیمایKing Air 350i مدل 2013 میلادی نیز بدون نصب تجهیزات، 7.5 میلیون‌ دلار قیمت دارد البته هواپیمایKing Air 350i که شرکت فرودگاه‌‌ها به عنوان فلایت‌چک دوم قرار است تحویل بگیرد، مدل 2015 میلادی است ( تولیدKing Air 350i از سال 2009 میلادی آغاز شده است).

رو شدن دست دلالی که دنبال قالب‌کردن هواپیمای تفریحی بود

قیمت هواپیمای Diamond DA62 پیشنهادی شرکت انگلیسی

رو شدن دست دلالی که دنبال قالب‌کردن هواپیمای تفریحی بود

قیمت هواپیمای King Air 350i ‌مدل 2013

‌متأسفانه در سایت‌ها، درباره قیمت هواپیمایKing Air 350i مدل‌ 2015 ‌رقمی درج نشده بود.

رو شدن دست دلالی که دنبال قالب‌کردن هواپیمای تفریحی بود

اطلاعات از پایگاه globalair

همان‌گونه که مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌‌ها به خبرنگار فارس گفت: با احتساب نصب سامانه‌‌های ناوبری وFIS (سیستم وارسی فرودگاه‌ها) قیمت نهایی یک فروند King Air 350i برای شرکت فرودگاه‌ها‌ 9 میلیون و 380 هزار یورو خواهد بود.

با احتساب نرخ امروز دلار (4032 تومان‌)، قیمت درج شده این هواپیماها در گزارش مذکور به پول ایران حدود 4 میلیارد و 355 میلیون تومان برای Diamond DA62 و 30 میلیارد و 240 میلیون تومان برایKing Air 350i ‌مدل 2013 میلادی است.

همچنینبا احتساب نرخ امروز یورو (4828)‌ با توجه به موارد گفته شده، اگر شرکت انگلیسی خواسته است هواپیمایDiamond DA62 را با نرخ 2 میلیون و 800 هزار یورو به ایران بفروشد یعنی در واقع این هواپیما را برای ایران 13 میلیارد و 518 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که تقریباً 3 برابر قیمت واقعی آن است.

از سوی دیگر با احتساب نرخ4828 تومانی امروزیورو، فلایت‌چک د‌وم که قرار است از سوی شرکت آلمانی خریداری شود و با نصب تجهیزات‌ در اختیار ایران قرار بگیرد به پول ایران 45 میلیارد و 286 میلیون تومان قیمت دارد که البته باید توجه داشت فلایت‌چک دوم مدل 2015 میلادی است و طبق قرارداد شرکت آلمانی به عنوان نصب کننده تجهیزات این هواپیما را خود از آمریکا خریداری می‌کند و پس از نصب تجهیزاتFIS به ایران می‌فروشد‌.

به گزارش فارس چندی پیش نماینده شرکت انگلیسی (FCSL) در شکایت خود در سامانه بازرسی کل کشور مدعی شده بود که «می‌تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA62 (اکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت 2 میلیون و 885 هزار و 123 یورو تامین کند در حالی که شرکت فرودگاه ها این هواپیما را در نهایت با واسطه‌گری یک شرکت آلمانی به نام ‌ایرو‌دیتا‌ به مبلغ 11 میلیون یورو خریداری کرده و نتیجه آن هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران بوده است».

حال با این اوصاف مشخص است که شرکت انگلیسی بیش از آنکه نگران بیت‌المال در ایران باشد، به فکر سودجویی کلان خود و سوءاستفاده از موانع پیش‌روی ایران در خرید هواپیما‌ است‌، البته‌ دل‌نگرانی شرکت انگلیسی با ادعای ‌هدررفت 8 میلیون یورو از منابع ارزی ایران هم خود جای تأمل دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5 آبان 1396، کدخبر: 13960801001412، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین