پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
روزنامه همشهری در صفحه بین الملل به بررسی وضعیت حقوق بشر و حکومت نظامیان در مصر در پنجمین سالگرد انقلاب مردم این کشور پرداخت

شعارسال: در این گزارش که در شماره سه شنبه ششم بهمن 1394 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: شهرهای مختلف مصر طی روزهای اخیر و در سالروز پیروزی انقلاب این کشور شاهد تدابیر شدید امنیتی و حضور پررنگ نیروهای نظامی بوده اند؛ شرایطی که به جای برگزاری جشن های پیروزی به تقابل مردم با حکومت منجر شده است.

در سالروز پیروزی انقلاب مردمی مصر علیه حسنی مبارک، خیابان های قاهره، پایتخت، همانند دیگر شهرهای این کشور شاهد برقراری تدابیر امنیتی بود. با انتشار فراخوان های متعدد در شبکه های اجتماعی برای برگزاری تجمع های اعتراضی، نیروهای امنیتی در نقاط مختلف پایتخت با برقراری پست های بازرسی رفت وآمد ها را تحت کنترل داشتند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، روز یکشنبه در نطقی تلویزیونی به مناسبت پیروزی انقلاب، ضمن ادای احترام به کشته های قیام مصری ها در سال 2011گفت که مردم مصر در حال ساختن یک دولت غیرنظامی، مدرن و توسعه یافته هستند که برای دمکراسی و آزادی ارزش قائل است. این در حالی است که گروه های حقوق بشری معتقدند رژیم السیسی به خواسته های انقلاب مصر پشت کرده و به سرکوب شدید مخالفان روی آورده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24از قاهره گزارش داده که طی روزهای اخیر، یعنی روزهای منتهی به سالروز انقلاب، نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری گسترده مخالفان کرده اند. برخی از این افراد همان هایی هستند که در انقلاب مصر نقش فعال داشته اند. طبق این گزارش، همچنین در ماه های اخیر پلیس مصر به مراکز تجمع فعالان سیاسی در کافه ها و مراکز فرهنگی در نزدیکی میدان تحریر، که به نماد انقلاب مصر تبدیل شده، یورش برده و تعداد زیادی از افراد را دستگیر کرده اند.

مصطفی النجار، نماینده سابق پارلمان مصر، در گفت وگو با خبرنگار این شبکه تلویزیونی می گوید: «این رژیم، دشمن انقلاب 25ژانویه است. هیچ فضای سیاسی در کشور باقی نمانده؛ نه حزبی، نه سندیکایی و نه جامعه مدنی.»

*مصر، بازگشت به قبل

السیسی طی روزهای اخیر اعلام کرده که هرگونه آشوب و ناآرامی در کشور را تحمل نمی کند و با معترضان برخورد خواهد کرد. با این حال، شامگاه یکشنبه همزمان با نطق تلویزیونی السیسی مردم در شهر اسکندریه در شمال مصر به خیابان ها آمدند و علیه سیاست های دولت دست به راهپیمایی زدند. آنها در میدان القاعد ابراهیم، که طی انقلاب 25ژانویه صحنه تجمع های گسترده مردم و درگیری آنها با نیروهای حکومت بود، تجمع کردند. یکشنبه شب، مناطق نصر و شبرا در قاهره نیز صحنه تجمع های اعتراضی علیه دولت بود.

السیسی در سخنانش به حکومت مرسی نیز اشاره کرد و گفت که انقلاب 25ژانویه به خاطر «منافع شخصی» برخی گروه ها به بیراهه رفته بود که با راهپیمایی مخالفان و در نهایت دخالت ارتش به مسیر اصلی خود بازگشت. اکنون با زندانی شدن هزاران نفر از مخالفان دولت و پارلمانی که پس از 3سال طی هفته های اخیر تشکیل شده اما قدرت لازم برای مهار نظامیان این کشور را ندارد، تحلیلگران معتقدند انقلاب مصر اکنون از اهداف اولیه اش بسیار دور افتاده است.

سازمان عفو بین الملل دیروز با صدور بیانیه ای وضعیت مصر را «فرو رفته در منجلاب بحران حقوق بشری» خواند و اعلام کرد: «مردم مصر شاهد بازگشت کشورشان به دوران حکومت پلیسی هستند. با گذشت 5سال از زمانی که مردم مصر حکومت حسنی مبارک را به زیر کشیدند، اکنون امیدها برای به ثمر نشستن این انقلاب از بین رفته است.»

*سرنوشت انقلاب 25ژانویه مصر

انقلاب مردم مصر در ژانویه 2011(بهمن 1389) آغاز شد و راهپیمایی ها و اعتراضات گسترده مردمی به 30سال حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک پایان داد و او مجبور به استعفا شد. 3سال بعد عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور فعلی و فرمانده سابق ارتش مصر، محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب مردم این کشور را از قدرت برکنار کرد و خود در انتخاباتی که سلامت آن از سوی بسیاری از سازمان های حقوق بشری زیر سؤال رفت، به ریاست جمهوری رسید.

پس از رخدادهای این سال که به اعتقاد بسیاری کودتای نظامیان علیه یک دولت غیرنظامی بود، صدها مخالف سیاسی دولت و بسیاری از طرفداران مرسی در محاکمه های دسته جمعی به زندان های طولانی مدت و اعدام محکوم شدند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6بهمن1394، کدخبر: 81935818: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین